• Äldre 3 Sep 19:37
    58050 visningar
    20 svar
    20
    58050

    Promenera sig ner i vikt, någon som gjort det? Hur i så fall?

    Hur lade ni upp det i så fall? Jag har köpt ett promenadband och tänkte promenera 30-45 minuter varje dag före frukost. Kommer att äta som vanligt, dvs vanlig husmanskost utan en massa kakor och sånt på vardagar.

    Kommer även att promenera minst en timme framför tvn på kvällen.

    Jag styrketränar också 30-40 min flera gånger i veckan, vad tror ni? Kommer det att fungera, dvs kommer jag att tappa vikt?


  • Svar på tråden Promenera sig ner i vikt, någon som gjort det? Hur i så fall?
  • Äldre 3 Sep 19:43
    #1

    För 11 veckor sedan vägde jag 127 kg.
    Idag väger jag 95 kg.
    Det enda jag har gjort är att börja promenera och att äta regelbundet men mindre portioner.
    Jag går minst 5 km varje dag och kan jag inte gå en dag ser jag till att kompensera en annan dag.
    Även om det är lågintensiv träning för mig så gör den underverk med tanke på att jag i princip började på noll.
    Lågintensiv träning sägs öka fettförbränningen och där är jag nog beredd att hålla med  

  • Äldre 3 Sep 19:45
    #2

    Jag började springa på Löpband trettio min fem ggr i veckan . I början varvade jag gp och springa. Gick rätt fort ner från 80 kg till 65. Slutade småtärna men ätet två mellis om dagen istället.

  • Äldre 3 Sep 19:47
    #3
    frågvis skrev 2012-09-03 19:43:01 följande:
    För 11 veckor sedan vägde jag 127 kg.
    Idag väger jag 95 kg.
    Det enda jag har gjort är att börja promenera och att äta regelbundet men mindre portioner.
    Jag går minst 5 km varje dag och kan jag inte gå en dag ser jag till att kompensera en annan dag.
    Även om det är lågintensiv träning för mig så gör den underverk med tanke på att jag i princip började på noll.
    Lågintensiv träning sägs öka fettförbränningen och där är jag nog beredd att hålla med  


    Oj men snyggt jobbat, jag har inte så mycket övervikt, men iaf 10-12 kg som jag vill bli av med, eller vikten är inte så betydelsefull egentligen, vill bara bli slank och vältränad


    Äter du godis någon dag i veckan?


  • Äldre 3 Sep 19:48
    #4

    Jag promenerade ner cirka 15 kg efter min sista graviditet. Jag tog en kvällspromenad på minst en timme så gott som varje kväll då maken kommit hem efter jobbet och kunde ta barnen.

  • Äldre 3 Sep 19:51
    #5
    Cam82 skrev 2012-09-03 19:47:13 följande:


    Oj men snyggt jobbat, jag har inte så mycket övervikt, men iaf 10-12 kg som jag vill bli av med, eller vikten är inte så betydelsefull egentligen, vill bara bli slank och vältränad


    Äter du godis någon dag i veckan?


    Tackar
    Jag tillåter mig själv att äta godis på lördagar, men jag har bara gjort det två gånger hittills och då har det varit ett par rutor mörk choklad. Sedan jag började droppa i citron i dricksvattnet har nästan allt sötsug försvunnit.
    Slank och vältränad kommer jag nog aldrig att bli, men hälsa står väldigt högt upp på listan här och jag har kommit en bra bit på vägen. 
  • Äldre 3 Sep 19:51
    #6
    Hillbillie skrev 2012-09-03 19:48:58 följande:
    Jag promenerade ner cirka 15 kg efter min sista graviditet. Jag tog en kvällspromenad på minst en timme så gott som varje kväll då maken kommit hem efter jobbet och kunde ta barnen.

    Ok, åt du annorlunda ? Hur snabbt promenerar ni?
  • Äldre 3 Sep 19:58
    #7
    Cam82 skrev 2012-09-03 19:51:51 följande:

    Ok, åt du annorlunda ? Hur snabbt promenerar ni?

    Jag minns inte att jag åt annorlunda, men det blir ju lätt så att när man känner sig lite duktig så vill man inte förstöra det genom att svulla, så jag åt kanske lite mindre snask och fett. Jag går i ganska rask takt. Nu håller jag vikten just genom promenader....gympa, spinning osv är så jädra tråkigt....men promenader är bra, och man hinner tänka på en massa saker dessutom.
  • Äldre 3 Sep 20:03
    #9
    Hillbillie skrev 2012-09-03 19:58:26 följande:

    Jag minns inte att jag åt annorlunda, men det blir ju lätt så att när man känner sig lite duktig så vill man inte förstöra det genom att svulla, så jag åt kanske lite mindre snask och fett. Jag går i ganska rask takt. Nu håller jag vikten just genom promenader....gympa, spinning osv är så jädra tråkigt....men promenader är bra, och man hinner tänka på en massa saker dessutom.

    Nej precis, man svullar kanske inte på samma sätt när man vill vara duktig Idag blev jag alldeles genomsvettig när jag gick, det måste väl vara rask takt? :p
  • Äldre 3 Sep 23:46
    #10

    Jag började gå 5-10 km 5 gr i veckan. Rask takt. Ändrade inga matvanor direkt. Möjligt att jag valde mjölk i stället för cola till maten en måndagkväll men annars åt jag som vanligt. Gick ner 12 kg på 2,5 månad.

  • Äldre 4 Sep 13:06
    #11
    shellly skrev 2012-09-03 23:46:33 följande:
    Jag började gå 5-10 km 5 gr i veckan. Rask takt. Ändrade inga matvanor direkt. Möjligt att jag valde mjölk i stället för cola till maten en måndagkväll men annars åt jag som vanligt. Gick ner 12 kg på 2,5 månad.

    Snyggt jobbat, hade du mycket övervikt?
  • Äldre 4 Sep 13:06
    #12

    Idag blev det en timmes rask promenad på löpbandet + 30 minuters styrketräning, det känns bra


  • Äldre 6 Sep 22:11
    #13

    Om du lägger dig på ett kaloriunderskott så kommer du att gå ner i vikt! Att få in en rutin och att göra det varje dag är även väldigt bra, dra ner på fett och kolhydrater så kommer du att förlora kilon.


  • Äldre 7 Sep 12:27
    #14

    Jag har också promenerat mycket, ca 3 mil i veckan, i kombination med att äta lite mindre portioner och skippa småätande och har tappat 10kg på drygt två månader. Jag går  i ca 9 minuter per km tempo.

  • Äldre 11 Sep 07:47
    #15

    Har börjat promonera igen har tagit 1 -1 1/2 timmes promonad per dag denna vecka. Tempo så jag blivit anfådd. Blivit 2 .2 kg minus på 5 dagar. Ska fortsätta.

  • Äldre 11 Sep 07:48
    #16

    Men tänkt på kosten med mindre portioner och nyttigare kost.

  • Äldre 11 Sep 07:59
    #17
    Lillibet skrev 2012-09-11 07:47:57 följande:
    Har börjat promonera igen har tagit 1 -1 1/2 timmes promonad per dag denna vecka. Tempo så jag blivit anfådd. Blivit 2 .2 kg minus på 5 dagar. Ska fortsätta.

    Oj vad mycket du gått ner på så kort tid, hur äter du?
  • Äldre 11 Sep 08:00
    #18

    Jag har förstått att det inte kommer att fungera med viktnedgången om jag inte ligger på ett kaloriunderskott, jag har ätit 1500 kcal per dag ett tag nu, men funderar på att dra ner till 1300 igen, vad är egentligen bäst? Jag mår iof bättre på 1500 då jag kan äta något litet gott på kvällen men vill ju att det ska rassla till på vågen också


  • Äldre 14 Sep 08:25
    #19

    Jag har nu gått ner 1,5 kilo på en vecka trots att jag åt godis förra helgen, kanske min förbränning börjar komma igång bra nu, hoppas, jag har fortsatt med 1500 kcal om dagen, det känns bäst, sedan har jag gått minst 10.000 steg per dag.


  • Äldre 22 Oct 10:02
    #20

    Här går det skitdåligt, men jag har dammat av min stegräknare för att lättare ha koll på min motion, det var det enda som fungerade för mig förut när jag gick ner i vikt, så jag hoppas på lika bra resultat denna gång, mål 13423 steg och max 1600 kcal per dag(mål från tappa.se)


Svar på tråden Promenera sig ner i vikt, någon som gjort det? Hur i så fall?