• Stålmamma

    Pluggar samhällskunskap och behöver verkligen HJÄLP!

    Vet inte om jag lagt tråden rätt nu.
    Jag pluggar samhällskunskap på distans och det känns ungefär som det här kommer bli min död. Jag är så otroligt värdelös på detta så det är inte sant fattar inte hur man söker efter info eller sållar något viktigt ur en text. till frågan jag skulle behöva hjälp med. frågan lyder så här:

    Vilka grundlagar skulle behöva ändras om Sveriges riksdag skulle besluta att avskaffa kungahuset? Vilka effekter skulle ett sådant beslut kunna få på hur Sverige styrs? Ledord: Ett diskuterande och reflekterande svar med en analys som förklarar hur detta påverkar samhället omkring oss med hjälp av egna slutsatser som är förankrade i externa källor som fördjupar diskussionen.

    Har suttit i två dagar med samma fråga nu och har än så länge inte skrivit ett ord enda lagen jag kan komma på är successionsordningen

  • Svar på tråden Pluggar samhällskunskap och behöver verkligen HJÄLP!
  • Stålmamma
    Palsternacka skrev 2012-09-06 22:01:24 följande:
    Okej, men du har ju kommit någonstans då! RF ska ändras, vad är det i den som måste ändras? Vad står det om kungen i RF? SO kan tas bort helt skriver du, det verkar väl rimligt. Varför? VAD är det kungen gör idag (det borde stå i din bok)? De uppgifterna måste rimligtvis någon annan göra, om kungahuset försvinner.

    So intefattar ju bara kungaguset så om det inte finns något kungahus behövs ju heller inte den lagen eller tänker jag fel? Kungen är idag statschef men har inget igentligen att säga till om hans uppgift är bla att förklara rikstadsmöte öppet och vara sveriges ansikte utåt. Har vi ingen kung vore det ju rimligt att istället ha en president
  • Kjell2
    Stålmamma skrev 2012-09-06 22:20:38 följande: