• Stålmamma

    Pluggar samhällskunskap och behöver verkligen HJÄLP!

    Vet inte om jag lagt tråden rätt nu.
    Jag pluggar samhällskunskap på distans och det känns ungefär som det här kommer bli min död. Jag är så otroligt värdelös på detta så det är inte sant fattar inte hur man söker efter info eller sållar något viktigt ur en text. till frågan jag skulle behöva hjälp med. frågan lyder så här:

    Vilka grundlagar skulle behöva ändras om Sveriges riksdag skulle besluta att avskaffa kungahuset? Vilka effekter skulle ett sådant beslut kunna få på hur Sverige styrs? Ledord: Ett diskuterande och reflekterande svar med en analys som förklarar hur detta påverkar samhället omkring oss med hjälp av egna slutsatser som är förankrade i externa källor som fördjupar diskussionen.

    Har suttit i två dagar med samma fråga nu och har än så länge inte skrivit ett ord enda lagen jag kan komma på är successionsordningen

  • Svar på tråden Pluggar samhällskunskap och behöver verkligen HJÄLP!
  • Stålmamma
    Palsternacka skrev 2012-09-06 22:01:24 följande:
    Okej, men du har ju kommit någonstans då! RF ska ändras, vad är det i den som måste ändras? Vad står det om kungen i RF? SO kan tas bort helt skriver du, det verkar väl rimligt. Varför? VAD är det kungen gör idag (det borde stå i din bok)? De uppgifterna måste rimligtvis någon annan göra, om kungahuset försvinner.

    So intefattar ju bara kungaguset så om det inte finns något kungahus behövs ju heller inte den lagen eller tänker jag fel? Kungen är idag statschef men har inget igentligen att säga till om hans uppgift är bla att förklara rikstadsmöte öppet och vara sveriges ansikte utåt. Har vi ingen kung vore det ju rimligt att istället ha en president
  • Kjell2
    Stålmamma skrev 2012-09-06 22:20:38 följande:

    So intefattar ju bara kungaguset så om det inte finns något kungahus behövs ju heller inte den lagen eller tänker jag fel? Kungen är idag statschef men har inget igentligen att säga till om hans uppgift är bla att förklara rikstadsmöte öppet och vara sveriges ansikte utåt. Har vi ingen kung vore det ju rimligt att istället ha en president

    DEt underlättar om du håller isät de formella uppgifterna enlgt lag och uppgifter som är bra att kungen gör.

    Var någonstan hittar du t ex i regeringsforemn att kungen är vårt ansikte utåt?
  • Stålmamma

    så här står det om kungen
    Kungen är Sveriges statschef han saknar all politisk makt men enligt grundlagarna har han vissa funktioner som att förklara rikstadsmötet öppet men det sker på talsmannens begäran kungen är ordförande i utrikesnämnden men han bör inte delta i diskussionen eller föra fram egna åsikter och han är ordförande i konseljen som sammanträder dels när en ny regering bildas dels när kunen informeras av regeringen någon gång per år.

  • Kjell2
    Stålmamma skrev 2012-09-07 08:57:23 följande:
    så här står det om kungen
    Kungen är Sveriges statschef han saknar all politisk makt men enligt grundlagarna har han vissa funktioner som att förklara rikstadsmötet öppet men det sker på talsmannens begäran kungen är ordförande i utrikesnämnden men han bör inte delta i diskussionen eller föra fram egna åsikter och han är ordförande i konseljen som sammanträder dels när en ny regering bildas dels när kunen informeras av regeringen någon gång per år.

    Gå sen tillbaka till första frågan:
    "Vilka grundlagar skulle behöva ändras om Sveriges riksdag skulle besluta att avskaffa kungahuset? "

    Vad måste bort och vad måste ersättas/ändras?
  • Stålmamma

    so måste tas bort eftersom det bara innefattar kungen sen måste Ff ändras på det  representativa statsskicket och parlamentalismen. är jag på rätt spår nu?

  • Stålmamma
    Stålmamma skrev 2012-09-07 09:23:30 följande:
    so måste tas bort eftersom det bara innefattar kungen sen måste Ff ändras på det  representativa statsskicket och parlamentalismen. är jag på rätt spår nu?
    Rf ska det st inte Ff
  • Kjell2
    Stålmamma skrev 2012-09-07 09:23:30 följande:
    so måste tas bort eftersom det bara innefattar kungen sen måste Ff ändras på det  representativa statsskicket och parlamentalismen. är jag på rätt spår nu?

    Ja
  • Kjell2
    Stålmamma skrev 2012-09-07 09:59:44 följande:
    hur får jag då ihop det till ett diskuterande svar och inte bara ett virrvarr av pladder?

    Gör först ett sturkturerat och tydligt svar på frågan "Vilka grundlagar skulle behöva ändras om Sveriges riksdag skulle besluta att avskaffa kungahuset?" Inget pladder!

    Därfter diskuttera utifrån "Vilka effekter skulle ett sådant beslut kunna få på hur Sverige styrs?" Välj en fokuspunkt, ekonomi eller PR t ex.
  • Palsternacka

    Bra jobbat Stålmamman!
    Följ rådet att dela upp svaret i olika delar. Först redogöra, sen diskutera.
    Tror du avskaffandet av kungahuset kommer att leda till några ekonomiska följder?
    Vilka andra följder kan det få? (Tänk t ex kultur, historia, reklam, media etc.)

  • Mentat

    Som har framgått ovan räcker det inte bara med att slopa sucessionsordningen och ändra regeringsformen, man kan också diskutera hur regeringsformen i så fall skulle ändras.

    Det finns massor av varianter världen över. Vad vi behöver är en statschef. Idag är monarken statschef så skulle vi övergå till republik behöver vi någon annan som övertar statschefens uppgifter. Jag såg att du hade nämnt frågan om åtalsimmunitet ovan men den gäller inte Kungen utan statschefen. En republikansk statschef åtnjuter exakt samma immunitet, vilket jag har för mig framgår mycket tydligt ur successionsordningen

    Det är möjligt att det leder alldeles för långt att diskutera olika varianter på styrelseskick. I så fall kan du ju hålla dig till att fundera kring hur en statschef skall utses, bara där finns det många möjligheter.

  • Stålmamma

    nu har jag gjort ett första utkast har dock inte svarat färdigt på frågan men ni får börja läsa o ge kritik

    Successionsordningen(SO) skulle försvinna då den enbart omfattar kungahuset. Man skulle behöva ändra på regeringsformen på ca 20 ställen. Om kungahuset skulle avskaffas så skulle statschefens uppdrag falla på statsminnistern, det i sin tur bidrar att statsministerns uppdrag skulle likna en president och vårat statskick skulle bli till republik. Kungen är ordförande i utrikesnämnden. Skulle inte kungen (statschefen) finnas skulle hans uppdrag i utrikesnämnen tilldelas statsministern.Republiker kan ledas av sitt statsöverhuvud på ett sätt som påminner om regenter i monarkier.

  • Kjell2
    Stålmamma skrev 2012-09-07 14:14:42 följande:
    nu har jag gjort ett första utkast har dock inte svarat färdigt på frågan men ni får börja läsa o ge kritik

    Successionsordningen(SO) skulle försvinna då den enbart omfattar kungahuset. Man skulle behöva ändra på regeringsformen på ca 20 ställen. Om kungahuset skulle avskaffas så skulle statschefens uppdrag falla på statsminnistern, det i sin tur bidrar att statsministerns uppdrag skulle likna en president och vårat statskick skulle bli till republik. Kungen är ordförande i utrikesnämnden. Skulle inte kungen (statschefen) finnas skulle hans uppdrag i utrikesnämnen tilldelas statsministern.Republiker kan ledas av sitt statsöverhuvud på ett sätt som påminner om regenter i monarkier.

    Vilken nivå läser du på?
  • Stålmamma

    Tänkte att jag måste uppdatera och tacka för all hjälp fick betyget D på uppdraget vilket var långt över förväntan =)

  • angeni
    Stålmamma skrev 2012-09-11 16:44:57 följande:
    Tänkte att jag måste uppdatera och tacka för all hjälp fick betyget D på uppdraget vilket var långt över förväntan =)
    Grattis :)
  • Strack

    Jag är på exakt samma fråga och visste inte hur jag skulle börja. Så jag skrev hela frågan på Google och kom hit. Thanks goddness! Jag pluggar också på distans :) 
    Tack för all hjälp här då. 

Svar på tråden Pluggar samhällskunskap och behöver verkligen HJÄLP!