• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Anonym (spara)

Vi handlar alltid vinterkläder på vår rean och sommarkläder på höst rean, tjänar många 1000 lappar på det! Skor kan ju vara svårare att gissa stl, men till yngsta som är 2 år köpte jag nästan oanvända kuoma för ynka 150:- på blocket och till dom större som är 8 och 10år köper vi nästan alltid" powerboots" 595:- då köper vi 1 stl större så kan dom användas i 2 år

Sen säljer www.lager157.com väldigt billiga och bra vinterkläder!

• BookLady
    Anonym (Fia) skrev 2012-09-08 20:55:30 följande:

Exakt! Så gör jag med. Hur mycket som helst på rean och man får fasiken ut samma sen på Tradera. Galet bra.

Det händer att jag hittar märkesytterkläder på barnbasarer billigt, då slår jag till (om jag orkar, inte alltid) och säljer dom på Tradera. MYCKET vinst, flera hundra.
    Jag med. Inte bara ytterkläder, även vanliga kläder kan man få ut jättemycket för. Och åkpåsar, tex. Min bästa är en "retro" åkpåse jag köpte på en loppis för en tjuga och sålde för 650:- *tips* .
  • BookLady
    Dr Mupp skrev 2012-09-08 20:57:09 följande:
    Det är enklare att klä för norrlandsväder än sörmlandsväder. I Norrland är vintern för det mesta kall men torr. I Sörmland varierar vädret och oftast är det kallt och vått. I norrland fungerar bävernylon, det skulle tex aldrig fungera i sörmland, ungarna skulle bli dygnsura in på bara skinnet eftersom det inte är vattentätt.
    Det stämmer, samma i Stockholm. Här måste vinterkläderna vara både riktigt varma och helst ha 20000 i vattenpelare. Lika för skor, varma och helt vattentäta.
  • Dr Mupp
    Indianica skrev 2012-09-08 22:18:02 följande:
    Angående testers tillförlitlighet är det en annan viktig sak med dem och det är att dyrare plagg ofta har mer genomtänkt design (vilket sällan testas), vilket kan vara avgörande för hur plagget sedan fungerar på ett barn i verkligheten! Ett exempel är en testvinnare för några år sedan som vissa förskollärare trots "testvinneriet" upplevde vara en otroligt dålig overall eftersom dragkedjan den var så svår att dra upp så långt som behövdes, vilket innebar att det kom in kyla i overallen och att barnen frös. Annan "defekt design" kan vara för bylsiga ärmar som inga vantar kan dras upp över eller för tajta ärmar och allt sådant kan faktiskt sabba hela plaggets funktion.
    Precis. Man lär sig med tiden vad man ska titta efter. Undvik innerbenssömmar, de slits lätt sönder. Kolla hur högt kragen går, inget barn vill ha en krage som slutar i munhöjd. Hur ser fodret ut. Ett år köpte vi troll overall. Superoverall som var varm, slitsstark och vattentät. Problemet var bara att pga den sträva ullfodret så kunde femåringen inte få på sig den utan hjälp. 

Ett annat hatobjekt är att många slutat med benresårer och istället har snölås. Det betyder att är byxan nån cm för lång så kommer den slitas sönder längst ner.

När det kommer till overaller så är reima min favorit. Framförallt ballongmodellen. Visst ful som stryk och barnen ser ut som förvuxna bebisar, men den är varm, smidig, vattentät. Bra passform, inga innerbenssömmar, bra fotresårer osv osv, 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • BeanBag
    BookLady skrev 2012-09-08 23:49:03 följande:
    Det stämmer, samma i Stockholm. Här måste vinterkläderna vara både riktigt varma och helst ha 20000 i vattenpelare. Lika för skor, varma och helt vattentäta.
    Bävernylon fungerar inte i Norrland heller, de blir blöta, vi måste också hög vattenpelare, overallerna måste fungera i -30 grader och i plusgrader eftersom det är den variationen vi har på vårt vinterväder här uppe.
  • Naniismamma

priserna beror väl mest på vad man letar efter o hur kräsen man är.. min dotter köpte jag en overall till vintern 2009 och den kan hon fortfarande ha för jag köpte 2 storlekar större än hon skulle ha, sedan så är overallstorleken mindre än hennes vanliga kläder men den passar ännu. den kostade 600kr på lindex, den har bra kvalité o har hållt väldans bra.
    vintervantar köpte jag på lindex också för 139kr och även dom passar ännu.
    vinterstövlar köptes för ca 300kr på coop och de måste jag köpa nya nu men dom är hela och bra kvalité men för små.
    mössa köptes för 89kr på lindex,rea
    hon är väldigt varm i kroppen å behöver inga varmare kläder under overallen än sina vanliga.

Det behöver inte vara dyrt, det blir vad man gör det till.
    finns jätte bra skor för under 400kr
    overall under 700kr
    vantar under 150kr
    mössa under 150kr

Jag bor nu nära gekås så där kommer jag handla in denna vinterns extra vantar och nya skor om jag inte hittar bra på coop.

huvudsaken är ju att det håller barnet varmt o torrt, men finns ju även många som måste ha den o den färgen för just den färgen som fanns var inget alternativ att köpa....

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-08 14:38:24 följande:
    Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

Jag köper bara det bästa till barnen! Om du vill ha budgetalternativ så kolla in PoP, De har (om inte annat) prisvärda och funktionella plagg.  
  • skrik och panik
    Anonym skrev 2012-09-08 14:38:24 följande:
    Stadium och intersport.

Ungefär två och ett halvt tusen vardera per unge. 
  • Anonym
    nevermind skrev 2012-09-08 23:42:01 följande:
    Man skaffar väl inte så många barn så man inte har råd att köpa vinterkläder?

Livet kan förändras. . .
  • augustisten

Till lilla köpte jag en jättefin reimaoverall på loppis igår för 75:- *nöjd*

Stora funderar jag på kappahls åt, ska titta på den. Hans enda krav är att den är röd... Han är så varm i sig själv att vi haft problem med för varma overaller åt honom tidigare. Så det måste vara en som är lite tunn och gärna så där dåligt öppen i halsen som nämndes innan blir det jättekallt kan han ju ha krage under.

Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift