• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Madelen21

hej
    kan inte annat än att hålla med om att vinterkläder är dyrt... jag har brukat köpa fix overaller på lindex å dom har varit bra. sen har min dotter haft 2 bamse som också varit bra. jag har i år kollat runt på begagnat typ blocket tradera mm men dom drar iväg rätt mycket i pris... sen hittade jag på www.lager157.com för 400 så jag beställde därifrån till båda mina barn å dom va kanon bra. sen fick dom varsin mössa och vantar också.

om 2 v ca så är det klädbytardag här där jag bor, så då ska jag dit och lämna in å sen dit å shoppa :)
    mina barn har fått ärva mycket fina kläder från min mosters barn samt andra. det är kanon tycker jag.

skor är också dyrt. mestadels har jag köpt kavat skor, i år vet jag inte riktigt vad det blir. det är bara min dotter som behöver ett par nya förhoppningsvis.. ska ta med dom å mäta på affären någon gång.... jag har en flicka som är 5 och en pojk som är 2 år.

• mariamitsu

Bor i Dalarna och här brukar skalkläder funka bra. Tål väta och man kan variera med lager under beroende på väder.

Lager 157 finns här i Sågmyra och de har bra priser och bra kvalitè. Köper ullsockor där. 30.- för de med 30%ull och 70:- för de med 70%ull (ullfrottè) och de är guld i allvädersstövlar! Barnen ärver sockorna av varandra och de har tvättats många gånger.

Såg i ett svar ovan att de går att beställa på internet från lager, det skulle jag absolut rekommendera!   

• mariamitsu
    mariamitsu skrev 2012-09-08 20:25:28 följande:
    Bor i Dalarna och här brukar skalkläder funka bra. Tål väta och man kan variera med lager under beroende på väder.

Lager 157 finns här i Sågmyra och de har bra priser och bra kvalitè. Köper ullsockor där. 30.- för de med 30%ull och 70:- för de med 70%ull (ullfrottè) och de är guld i allvädersstövlar! Barnen ärver sockorna av varandra och de har tvättats många gånger.

Såg i ett svar ovan att de går att beställa på internet från lager, det skulle jag absolut rekommendera!   
    Även skalkläderna är köpta på lager ska jag tillägga...
  • Anonym

Precis som med allt annat här i livet så behöver inte dyrt alltid vara det bästa.

Våga prova andra märken också.

Jag har en äkta vild 4-åring och jag är glad om hans vanliga joggingbyxor och swettiströja håller mer än några veckor.

jag köper overaller på vanliga klädkedjor och second han, nu senast hittade jag en overall i äkta bävernylon med gummiförstärkta knän och byxbak. Har hittills hållit i två vintrar....  150 spänn begagnat. Märket bortklippt så jag vet inte alls vad det är för märke.

Förra året köpte svärmor en overall på ica maxi som också höll måttet en hel säsong, tyvärr växte han ur den.

Skor där köper jag 3-par o betala för två på skopunkten, eurosko och liknande kedjor. Vet jag att en modell och särskilt märke funkar så kan jag även köpa via nätet och få ner priset ytterligare.

Jag bor i norrland och här är det verkligen vinter, och man behöver inte ödsla så himla mycket pengar på dyra ytterkläder om barnen är ordentligt klädda undertill.  Jag blir faktiskt lite chockad över alla föräldrar som skickar sina flickor till dagis iklädda ett par tunna leggings och klänning under overallen i smällkalla vintern.  klart ungarna fryser även om dom har reimaoveraller. 

• Loriyana

Jag köper på rean. Försöker kalkylera dotterns storlek till vintern och så köper jag på våren när vinterkläderna + skorna är på rea. Fick en fantastisk overall för 200kr och ett par Viking vinterkängor också för 200kr. Lyckligtsvis tänkte jag rätt då det gällde storlekarna och hon kommer kunna ha det i vinter. Hennes ullunderställ till iår köpte jag faktiskt för typ tre år sedan för en ren struntsumma.

• Tjejgänget

Det finns så otroligt mycket fint att fynda på typ Myrorna eller Röda korsets affärer! Sen som någon sa så finns det oftast Köp och Sälj sajter på Facebook.

• Astarte

Jag utnyttjar Tradera och klädbytardagar. Sedan finns det ju också lite fonder man kan söka en slant ur. Om man säljer förra årets saker och köper nytt begagnat så behöver kostnaden inte bli så stor. Hör annars med Kyrkan om du kan få en rekvision till Prio1 (om det finns där du bor), då kan man gå och hämta ut kläder gratis!

• mammamiahundarbörjarpratamat
    http://www.ellos.se/shoes-by-ellos/varmfodrad-gummistovel-22-35/364905?N=1z141n0Z1z141x8Z1z141ll&Ns=RankValue5|1&Nao=0
    De stövlarna köpte jag till sonen förra vintern (fast från skoaffären här på orten). De var toppen! Han hade ett par viking vinterkängor med men det var stövlarna som användes mest. Det var inte så kallt förra vintern heller. De på skoaffären sa att skorna ska tåla upp till minus 30 grader men vi har inte testat det. Kändes lite onödigt att köpa vikingskorna för 700 men de köptes innan stövlarna. Har en son som inte sliter så mycket på kläder och skor heller.  
  • Astarte

Länken ville inte funka.
  • La Lola
    Astarte skrev 2012-09-08 20:44:06 följande:

Länken ville inte funka.
    Funkade utmärkt för mig.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift