• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Anonym

Jag tycker barn på förskolor där jag jobbat ,haft dåliga kängor,tunna bomullsstrumpor och dåliga kalla vantar. Så föräldrar,tänk på det.

• Anonym (twins)

Klart det blir dyrt.
    Och jag som alltid måste köpa dubbelt upp av allt i samma storlek; tvillingar.
    Men.... med åren har jag lärt mig att köpa kvalitetets plagg som jag säljer av på tradera året efter. Så i år fick jag lägga 1000 kr per barn på nya vinterbyxor, ny vinterjacka samt nya ecco vinterstövlar. Om man drar av vinsten för det jag sålde begagnat.Dessutom räknar jag med att årets vinterkläder ska passa 2 vintrar.

• Anonym (Anna)
    Anonym (förskolläraren) skrev 2012-09-08 21:23:59 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden utan mest TS. Jag är en utemänniska , jobbar på förskola på dagarna och är Mullefröken på fritiden (och en hög egna barn) och min erfarenhet är att barn behöver bra ordentliga kläder.
    Bra kläder kostar och Lindex,kappAhl odyl är INTE lika varma,vattentåliga och bra som dyrare funktionskläder. Underställ är suveränt till alla som är ute längre än 20 minuter. Om vuxna var ute på samma sätt som barn så skullede inte tveka att lägga lite pengar på barnens vintergarderob! Vi har ett lager av ulltröjor, bra vantar och extra sockor och skor på min förskola för att många av barnen inte har tillräckligt bra utekläder...:(   
    Det är jättebra att ni har bra extrekläder på förskolan och jag tycker även att förskolan i veckobrev eller liknande försöker att uppmana föräldrar att köpa bra kläder och gärna precisera vad bra kläder innebär. Det här med ull börjar t.ex. bli rätt omtalat i Sverige, men långt ifrån alla är medvetna om den enorma värmealstrande skillnaden mellan ull och bomull eller inget underställ alls och skillnaden mellan bra och dåliga barnvantar . Jag är själv t.ex. frusen av mig och det enda som fungerar på mina fötter och ben vintertid, bomull blir snarare kallt när jag är utomhus Det måste vara förskräckligt att som barn tvingas vara ute och frysa och vara maktlös vad gäller val att ta på sig bra kläder...
  • Indianica
    Moonis skrev 2012-09-08 21:34:05 följande:
    Nyaste testet av overaller. Hm overall ligger inte långt efter när det kommer till vattentäthet och andas till och med bättre än Reima. Annars ligger Kappahl Kaks bra också för mindre peng.

www.testfakta.se/foraldrar_barn/article37638....
    Tycker dessa tester är svåra. Kolla t ex på slitstyrkan, Kappa Ahl ligger på 1600 och Reima på drygt 10 000! Har man väldigt rörliga barn så klarar inte de billiga kedjorna det slitage som sker och då blir ju kläderna värdelösa eftersom kyla och väta läcker in i hål.
  • Anonym (POP)
    Moonis skrev 2012-09-08 21:21:51 följande:
    Fast olika tester har visat att dyrast inte alltid varit bäst faktiskt så det är värt att kolla upp olika tester från råd o rön tex.
     Det är skillnad på att prova i labb och att åka kana på en sten i skogen... Även om vissa kläder är bäst i labbmiljö så är det inte de samma som funkar i verkligheten. Det är stor skillnad på hur en medicin funkar på en råtta och på en människa, det är därför man provar medicinen på människor också innan den släpps på marknaden. Samma sak med kläder. Billigare kläder kan funka mycket bra liggandes på ett bord med ett vattenfyllt rör på en liten del av overallen men samma plagg håller inte tätt i en slaskig pulkabacke timme efter timme. 

• Anonym (POP)
    Anonym (förskolläraren) skrev 2012-09-08 21:23:59 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden utan mest TS. Jag är en utemänniska , jobbar på förskola på dagarna och är Mullefröken på fritiden (och en hög egna barn) och min erfarenhet är att barn behöver bra ordentliga kläder.
    Bra kläder kostar och Lindex,kappAhl odyl är INTE lika varma,vattentåliga och bra som dyrare funktionskläder. Underställ är suveränt till alla som är ute längre än 20 minuter. Om vuxna var ute på samma sätt som barn så skullede inte tveka att lägga lite pengar på barnens vintergarderob! Vi har ett lager av ulltröjor, bra vantar och extra sockor och skor på min förskola för att många av barnen inte har tillräckligt bra utekläder...:(   
    Exakt! 
  • Moonis
    Indianica skrev 2012-09-08 21:42:48 följande:
    Tycker dessa tester är svåra. Kolla t ex på slitstyrkan, Kappa Ahl ligger på 1600 och Reima på drygt 10 000! Har man väldigt rörliga barn så klarar inte de billiga kedjorna det slitage som sker och då blir ju kläderna värdelösa eftersom kyla och väta läcker in i hål.
    Man får ju kolla närmare på testet för om ens barn inte är någon som sliter hårt så passar kanske ett av de andra  märkena bättre. För slitagetålighet va det enda Reima fick överlägset högst på men i det andra va den medelmåttig. Både i rivstyrka och andning ligger dom andra rätt bra över.
    Mina barn sliter inte jätte mycket på sina så Kappahl eller HM hade nog passat bra för oss som också ligger på bra pris. 
  • Moonis
    Anonym (POP) skrev 2012-09-08 21:44:54 följande:
     Det är skillnad på att prova i labb och att åka kana på en sten i skogen... Även om vissa kläder är bäst i labbmiljö så är det inte de samma som funkar i verkligheten. Det är stor skillnad på hur en medicin funkar på en råtta och på en människa, det är därför man provar medicinen på människor också innan den släpps på marknaden. Samma sak med kläder. Billigare kläder kan funka mycket bra liggandes på ett bord med ett vattenfyllt rör på en liten del av overallen men samma plagg håller inte tätt i en slaskig pulkabacke timme efter timme. 

Oavsett så ger det ändå en fingervisning. Man kan ju inte rata alla tester bara för det görs i ett lab. Hur tror du annars dom får fram vattenpelare på plagg tex.
  • sirisdotter
    Moonis skrev 2012-09-08 21:34:05 följande:
    Nyaste testet av overaller. Hm overall ligger inte långt efter när det kommer till vattentäthet och andas till och med bättre än Reima. Annars ligger Kappahl Kaks bra också för mindre peng.

www.testfakta.se/foraldrar_barn/article37638....

KappAhl  jagade vi i andra änden av stan för ett år sedan  för rätt storlek,  eftersom deras vinteroverall var Bäst i test.
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift