• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Anonym (POP)

Jag tycker oftast att dyrare är bättre när det kommer till kläder för utomhusbruk. Vi är ute mkt och dottern går hos en dagmamma som är ute många timmar om dagen i alla väder. Även måltider intas utomhus även när det är kallare. 

Vi ser alltid till att ytterkläder och skor är så bra som möjligt. Vattenpelaren måste vara HÖG och kläderna måste andas ordentligt. Skorna måste andas, vara vattentäta och VARMA.

Oftast kan inte kläder från Kaphal, ICA, Coop etc och skor från skopunkten uppfylla detta. Även om de lovar att de ska så brukar det visa sig efter en stund ute eller efter halva säsongen att dyrare är bättre. 

Men om man inte är ute mkt själv med barnen och barnen går på ett dagis där de inte går ut om det är "dåligt väder" eller bara är ute korta stunder så kan man säkert nöja sig med lägre vattenpelare och skor som inte andas.

Vi lägger alltså ganska mkt pengar på ytterkläder åt hela familjen, men inomhuskläderna får gärna vara billigare för att balansera ekonomin

Angående ullunderställ, vi bor i Stockholm och här behövs ull under hösten/vintern om man är ute 8 timmar om dagen och blandar lek/spring/klättring mm med stillasittande måltider.  

• sirisdotter
    splink skrev 2012-09-08 19:24:37 följande:
    Jag köpte vinterkläder till dottern i juni. Det blev ett set med byxor och jacka och en overall, från Molo. Sen köpte jag vinterstövlar från Kavat och mössor från Didrikson. Brukar köpa begagnat, men i år blev det ju till 50% rea så jag slog till på nytt. Underställ och vantar och sånt har jag inte köpt ännu. Får se vad det blir för nåt. 

För mig är det jätteviktigt att min dotter har ordentliga vinterkläder. Minns hur jag fick frysa och vara blöt då jag var liten och min mamma inte tyckte det var sådär jätteviktigt med rejäla ytterkläder (plus att de väl inte var så bra på 80-talet som nu?)

PoP  fanns och Reima- overaller.   Ull och  fleeceunderställ har jag inget minne av!   Dottern överlevde  i vilket fall.
  • IC76
    gbgumman skrev 2012-09-08 21:14:21 följande:
    Känns hemskt att säga men jag har bara råd med det bästa till två barn därför blev det bara två barn. Fyra skull bli för dyrt så är det dock. Hade jag bara haft råd till ett barn så är jag ganska så säker på att det bara blivit ett. Gäller allt inte bara vinterkläder.
    Och?
    Mamma till A, A, A och V.
  • Moonis
    Anonym (POP) skrev 2012-09-08 21:17:06 följande:
    Jag tycker oftast att dyrare är bättre när det kommer till kläder för utomhusbruk. Vi är ute mkt och dottern går hos en dagmamma som är ute många timmar om dagen i alla väder. Även måltider intas utomhus även när det är kallare. 

Vi ser alltid till att ytterkläder och skor är så bra som möjligt. Vattenpelaren måste vara HÖG och kläderna måste andas ordentligt. Skorna måste andas, vara vattentäta och VARMA.

Oftast kan inte kläder från Kaphal, ICA, Coop etc och skor från skopunkten uppfylla detta. Även om de lovar att de ska så brukar det visa sig efter en stund ute eller efter halva säsongen att dyrare är bättre. 

Men om man inte är ute mkt själv med barnen och barnen går på ett dagis där de inte går ut om det är "dåligt väder" eller bara är ute korta stunder så kan man säkert nöja sig med lägre vattenpelare och skor som inte andas.

Vi lägger alltså ganska mkt pengar på ytterkläder åt hela familjen, men inomhuskläderna får gärna vara billigare för att balansera ekonomin

Angående ullunderställ, vi bor i Stockholm och här behövs ull under hösten/vintern om man är ute 8 timmar om dagen och blandar lek/spring/klättring mm med stillasittande måltider.  
    Fast olika tester har visat att dyrast inte alltid varit bäst faktiskt så det är värt att kolla upp olika tester från råd o rön tex.
  • gbgumman

Menar att självklart är det dyrt att köpa vinterkläder till fyra barn. Förvånad över att ts tycker det är konstigt. Tonen är att hon verkar förvånad över det.

• Anonym
    gbgumman skrev 2012-09-08 21:14:21 följande:
    Känns hemskt att säga men jag har bara råd med det bästa till två barn därför blev det bara två barn. Fyra skull bli för dyrt så är det dock. Hade jag bara haft råd till ett barn så är jag ganska så säker på att det bara blivit ett. Gäller allt inte bara vinterkläder.
    och du tror inte att vi andra med många barn vill köpa det bästa till våra barn?

Som du ser av svaren här i kören är det ju upp till var och en att avgöra vad som är det bästa. Inget barn fryser och inget barn far illa vare sig man köper Reima eller second hand för 50 spänn.

• Anonym (förskolläraren)

Nu har jag inte läst hela tråden utan mest TS. Jag är en utemänniska , jobbar på förskola på dagarna och är Mullefröken på fritiden (och en hög egna barn) och min erfarenhet är att barn behöver bra ordentliga kläder.
    Bra kläder kostar och Lindex,kappAhl odyl är INTE lika varma,vattentåliga och bra som dyrare funktionskläder. Underställ är suveränt till alla som är ute längre än 20 minuter. Om vuxna var ute på samma sätt som barn så skullede inte tveka att lägga lite pengar på barnens vintergarderob! Vi har ett lager av ulltröjor, bra vantar och extra sockor och skor på min förskola för att många av barnen inte har tillräckligt bra utekläder...:(   

• IC76
    gbgumman skrev 2012-09-08 21:22:43 följande:
    Menar att självklart är det dyrt att köpa vinterkläder till fyra barn. Förvånad över att ts tycker det är konstigt. Tonen är att hon verkar förvånad över det.
    Ah nu förstår jag!!

Ja,det är dyrt att ha barn Vi har 3 st och jag ogillar att köpa begagnat så det går åt mycket pengar till kläder.....men det har vi så klart råd med.

Mamma till A, A, A och V.
  • Indianica
    gbgumman skrev 2012-09-08 21:22:43 följande:
    Jag håller delvis med dig. Om man har en "normal" medelinkomst och fyra så tvingas man ofta att sänka kraven på kläderna. Har själv en kompis som med fjärde barnet helt enkelt tvingade börja köpa billigare märken än Reima som hon alltid haft, helt enkelt för att det blir för mkt med 1500 per overall till fyra barn och med dubbel uppsättnings Hestravantar a´la 300 kr paret till samtliga. Det hon gjorde var att hon "punktmarkerade", dvs det barn som hade mest frusna händer fick Hestravantar och resten billigare vantar och det barn som hade mest frusna fötter fick dyra skor osv.

Huvudsaken är ju att det inte blir riktigt "tragiskt" på klädfronten som det faktiskt i vissa fall blir. Vi bodde i en by där barnen i en familj nog ärvde varandra eller fick secondhand som var mindre bra och de hade stora hål i både overaller, tunna slitna vantar och håliga skor och jag led verkligen när jag såg hur de frös Men nu tror jag inte alls TS liger i riskzonen för att låta det gå så långt för att spara in pengar på vinterplaggen, så det är rätt irrelevent
  • gbgumman

Tycker även att Lindex och kapphal är dyra. Ts verkar trixa så mycket det går. Mer kan man inte göra. Kanske bara att svälja utgiften.

Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift