• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • Anonym

Lager 157 har hyfsat bra priser, overaller för 400kr nu till vintern, fleeceset för 100kr mm. Finns webshopom man inte har ett i sin stad:lager157.se. annars handlar jag på halva reapriset och helst när det är precis i slutspurten rea+3 för två om det är ex under-/fleeceställ spelar ju sällan färg någon till när barnen inte är så stora

• Anonym

Just det ja, fodrade regnställ har vi köpt också, på Gekås för ca 199 kr styck

• Indianica
    vixtoria skrev 2012-09-09 17:50:10 följande:

Läser att många är nöjda med Didrikssons, kan jag ha haft bara otur där att två overaller gick sönder i sömmarna på benen? Tyget frasade sönder, nästan som att det sprack på flera ställen efter någon/några månaders användning... efter det vill man ju ogärna lägga pengar på samma märke igen liksom.
    Lindex overaller däremot har hållit jättebra alla gånger vi köpt dem och dessutom behållit vattentätheten och hållt värmen bra inte bara för första barnet utan även för syskon som fått ärva plagget.

Didriksson verkar ha ovanligt många "mådagsexemplar" i sin produktion....Jag har haft både tur och otur med Didrikssons, men efter den värsta oturen slutade jag köpa det. Tyger är som du skriver väldigt frasigt och vissa plagg blir för fasiken helt söndertrasade efter kort tid och det är inte snyggt eller bra med tygslamsor och trådar som hänger på overall/jacka/byxor. Tycker även det där hårda och frasiga är direkt omysigt på kläder, hellre då t.ex. Reimas släta, blanka och lite elastiska tyger.

• Anonym

Jag köper alltid nytt till mina barn och vinerkläder blir det oftast Polarn och stadium båda får en overall och en uppsättning jacka/byxa man vill ju inte ha samma kläder som har varit ute på dagis när man hämtar och ska handla eller så på vägen hem. Brukar väl lägga ca 2500 per barn i ytterkläder å ca 1000 i skor till båda sen tillkommer jubindetställ å tröjor. Sällan de ärver av varann då det är några år mellan dem, synd om den minsta i så fall som skulle få gå i inaktuella kollektioner.. Förstår inte hur man kan snåla in på sina barn. Jag skulle skämmas om mina barn hade coopkläder

• Indianica
    Anonym skrev 2012-09-09 13:24:20 följande:
    Det är inte priset på skorna som avgör att dom är bra, eller att kvaliten är bra.

Ser man på skorna att de är vattentäta nertil, dvs gummerade. Med en lös filtinnertoffel  så klarar man sig.

Sen lyfter man ur toffeln under natten.
    Man kan även köpa lös ullsula.

Och att använda tunnstrumpa, plus ullsocka.

Dessa skor kostar inte mer än 2-300 kr och klarar både kyla och slask.

Men det minus som ni kanske tycker är att de saknar MÄRKE...Flört

Är det slaskväder, så funkar det att sätta gallon utanpå overall/flisdräkt .
    Som någon annan påpekat är en gummerad sko helt tät och blir otrevlig för en fot om man t ex rör sig mkt och svettas. Jag skulle aldrig i livet heller låta barnen springa runt i sådana där höga vidriga stela allvädersttövlar som gör att de har stel plast ända upp till knäna, minns inte vad de heter, men de är vanliga på norrländska landsbygden eftersom de är hyfsat billiga och "ungarna kan ju ha dem året runt". Fy sjutton för att leka och klättra i snöhögar med dem, man måste ju bli smått handikappad.
  • Anonym
    Border skrev 2012-09-09 12:31:55 följande:
    Nja. En hyfsad overall på Kappahl kostar 75o spänn här och en ny Didrikssons kostar ungefär 800 - 1200 här. 
    Dessutom har jag upptäckt stora brister med Kappahl Proxtec. Jag har jobbat på förskola och barnen som använt Proxtec blir kalla om det är minusgrader och blöta genom kläderna om det är lite blöt snö.
    Sarah84 skrev 2012-09-09 20:47:30 följande:
    Då kan man ju fråga sig vilka overaller de haft i testet från kappahl, om ja inte minns fel var dom bland de bästa overallerna i testet förra året. Samma vattenpelare som pop. Men som sagt jag har inte testat själv på mina.
    Vi hade Kappahls overall förra året med ullunderställ från Pop under samt fleece när det var extra kallt och min tjej frös inte om kroppen. Hon hade aldrig galon över overallen och hon blev inte blöt heller. Däremot frös hon om fötterna i sina Vikingkängor.
  • Sarah84
    Anonym skrev 2012-09-09 22:43:46 följande:
    Jag köper alltid nytt till mina barn och vinerkläder blir det oftast Polarn och stadium båda får en overall och en uppsättning jacka/byxa man vill ju inte ha samma kläder som har varit ute på dagis när man hämtar och ska handla eller så på vägen hem. Brukar väl lägga ca 2500 per barn i ytterkläder å ca 1000 i skor till båda sen tillkommer jubindetställ å tröjor. Sällan de ärver av varann då det är några år mellan dem, synd om den minsta i så fall som skulle få gå i inaktuella kollektioner.. Förstår inte hur man kan snåla in på sina barn. Jag skulle skämmas om mina barn hade coopkläder
    Så länge kläderna håller "måttet" spelar det väl ingen roll var de är köpta?
    *Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Indianica
    Fenrisulven skrev 2012-09-09 11:35:40 följande:
    Jag tycker inte man ska skaffa barn om man inte har förutsättning att försörja dem, ex om man är mkt ung, arbetslös, har en dålig ekonomi redan innan barnen mm. Naturligtvis kan man inte förutspå vad som händer i framtiden...arbetslös,skilsmässa mm

Du har rätt i att det är nog vissa som inte riktigt förstår vad t ex bra vinterkläder kostar före de får barn. En bebis klarar sig t ex med nästan vad som helst när det ändå mest i vagnen utomhus, men större barn vill de flesta ge bra kläder och numera finns en uppsjö med otroligt bra kläder, men de kostar ofta en hel del pengar om man nu ska ha kvalitet rakt igenom (ull och funktionskläder etc). Om man skulle säga till en blivande ensamstående tonårsmamma att en uppsättning bra vinterkläder lätt går los spå 3-4000 kr skulle hon nog faktiskt tro att det var en grav överdrift.
  • fortsätt paddla

Anonym: jag kan lova att många föräldrar skulle skämmas över att låta barnen gå klädda i något från pop.
    Allt är relativt.
    Att skämmas speglar dessutom på en osäkerhet som nog inte är så bra.

• Indianica
    Anonym skrev 2012-09-09 22:47:08 följande:
    Border skrev 2012-09-09 12:31:55 följande:

Vi hade Kappahls overall förra året med ullunderställ från Pop under samt fleece när det var extra kallt och min tjej frös inte om kroppen. Hon hade aldrig galon över overallen och hon blev inte blöt heller. Däremot frös hon om fötterna i sina Vikingkängor.
    Jag kan rekommendera att man lägger  en tjock ullsula i vikingkängorna och att barnet alltid har en tjock ullfrottésocka på foten. Viking är väldigt lätta och smidiga och ok vattenavvisande, men har inte något bra värmande foder anser jag, så kör man med Viking måste man förstärka under barnets fot på flera fronter!
Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift