• Anonym

Vinterkläder till barnen, en stor utgift

Jag har fyra barn och även om de till viss del ärver varann och jag köper mycket begagnat så drar ju kostnaden iväg jättemycket! Det är overaller, ullunderställ, varma tröjor, vantar, sockor, mössor och skor i det oändliga...Bara en overall kostar ju en dryg tusenlapp och ett par rejäla vattentäta skor går på 600-700. 

Jag känner att jag vill bli bättre på att planera, bättre på att hitta fynd och köpa bra grejer som håller för att ärvas (tycker ju man borde lärt sig en del efter fyra barn, men icke....) Likväl så står man nu där med tom plånbok...Skäms

Var köper ni andra kläder? Vilka märken och varför? Hur mycket lägger ni på vinterkläder? Planerar ni långt innan och köper på reor? 

Hur gör ni???? 

• Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift
  • stinamaräng

Älskar loppisar och har skaffat höststassen där till sonen:

Skaljacka från pop 100 kr. 

Zipskalbyxor från pop(Toppskick) 10 kr.

Tunn fleeceoverall 10 kr. Plus övergångskängor och fodrade gummistövlar på Röda korset för en tia styck..

Diskussionen om ullunderställ  fattar jag inte,Alla experters råd är ju att klä sig i lager på lager och ha ull eller polyester närmast kroppen..      

• Indianica
    velvet skrev 2012-09-09 23:11:00 följande:
    fortsätt paddla - Varför skulle man behöva skämmas över kläder från polarn o. pyret? Min dotter fyllde precis ett så jag har inte världens koll på olika märken ännu, men trodde att pop har bra kvalité?
    Hon menade nog att kanske mångmiljardärer etc "ser ned på "POP eftersom de köper Dior, D&G etc. Det är "fina märken" för dem.
  • Anonym

Har ej läst hela tråden..coops overall "friends"har faktiskt fått bäst i test i testfakta nyligen så varför skulle man skämmas över en sån overall? Sen är dom kanske inte världens snyggaste men det är ju en smaksak

• Azi
    Indianica skrev 2012-09-09 23:39:43 följande:
    Hon menade nog att kanske mångmiljardärer etc "ser ned på "POP eftersom de köper Dior, D&G etc. Det är "fina märken" för dem.
    Eller så syftade personen på den relativt stora andelen folk som inte fallit för märkeshysterin. Jag vet många som skulle skämmas ihjäl över att betala rätt många hundringar extra för tre små bokstäver när det går att hitta billigare kläder med samma kvalité.
  • Merde

Tycker ordentliga ytterkläder och skor är ett absolut måste. Kommer ju ihåg själv hur det var att vara liten och gå omkring och vara blöt och frysa. Bor dessutom I Luleå som är vidrigt kallt på vintrarna (lägg ihop Norrbottnisk vinterkyla med ständig iskall blåst).
    Har tänket att man får det man betalar för och att billigt ofta tenderar att bli dyrare i slutändan. Är väl medveten om att det inte nödvändigtvis behöver vara så men ogillar tanken på att behöva köpa mer saker än nödvändigt för att något kanske inte håller måttet. Avskyr verkligen den där slit-och-släng mentaliteten som vissa har där vart man skall konsumera en massa skit bara just för att det är billigt.

Handlar mycket på rea och håller utkik efter kampanjer och rabattkoder så i slutändan brukar det inte bli så fasligt dyrt ändå. Har dock bara två barn än så länge och lillebror kan ju förstås ärva storebrors kläder så i egentlig mening så köper jag ju bara full mundering till ett barn. Skulle det vara så att jag hellre vill köpa något nytt till lillebror kan jag alltid sälja den andra vinterkläderna på tradera och få igen merparten av det jag själv betalade för dem och det är ännu en sak med kvalitetskläder som jag gillar.

Tycker för övrigt också så fruktansvärt synd om de barn som faktiskt inte har ordentliga och funktionsdugliga ytterkläder. Man kan ju fundera lite hur föräldrarna till de barnen tänker egentligen, om de tänker alls. Ett skräckexempel är en tjej jag kände förut som tyckte att en vanlig huvjacka kunde fungera utmärkt som höstjacka, även i snålblåst och bara någon plusgrad :(.

• Anonym (&)
    Merde skrev 2012-09-10 00:50:51 följande:
    Tycker ordentliga ytterkläder och skor är ett absolut måste. Kommer ju ihåg själv hur det var att vara liten och gå omkring och vara blöt och frysa. Bor dessutom I Luleå som är vidrigt kallt på vintrarna (lägg ihop Norrbottnisk vinterkyla med ständig iskall blåst).
    Har tänket att man får det man betalar för och att billigt ofta tenderar att bli dyrare i slutändan. Är väl medveten om att det inte nödvändigtvis behöver vara så men ogillar tanken på att behöva köpa mer saker än nödvändigt för att något kanske inte håller måttet. Avskyr verkligen den där slit-och-släng mentaliteten som vissa har där vart man skall konsumera en massa skit bara just för att det är billigt.

Handlar mycket på rea och håller utkik efter kampanjer och rabattkoder så i slutändan brukar det inte bli så fasligt dyrt ändå. Har dock bara två barn än så länge och lillebror kan ju förstås ärva storebrors kläder så i egentlig mening så köper jag ju bara full mundering till ett barn. Skulle det vara så att jag hellre vill köpa något nytt till lillebror kan jag alltid sälja den andra vinterkläderna på tradera och få igen merparten av det jag själv betalade för dem och det är ännu en sak med kvalitetskläder som jag gillar.

Tycker för övrigt också så fruktansvärt synd om de barn som faktiskt inte har ordentliga och funktionsdugliga ytterkläder. Man kan ju fundera lite hur föräldrarna till de barnen tänker egentligen, om de tänker alls. Ett skräckexempel är en tjej jag kände förut som tyckte att en vanlig huvjacka kunde fungera utmärkt som höstjacka, även i snålblåst och bara någon plusgrad :(.
    Håller med dig! Det värsta argumentet tror jag nog är: "De växer ju snart ur det". 
    Hur kan man INTE vilja ge barnet de bästa förutsättningar för att tycka om utelivet? 
  • Anonym (kul med kläder)

Jag köpte didrikssons för 500 kr stycket förra våren.

Vi hade Didrikssons Kilimanjaro förra vintern och var nöjda med den, den höll hela säsongen och höll vätan ifrån bra, barnet var behagligt varmt. Så jag höll utkik efter reor och hade tur nog att hitta samma på rean.

Vinterskor köper jag Kavat, för jag vill inte förgifta mina barn med bromämnen från goretex, de lämnar aldrig kroppen. Kavat är helt giftfria och det är rejäla skor som håller för slitage och som håller varmt! Vinterskor defender och extreme för 500 kr st med 200 kr rabatt på varje par och höstskor Nävran för 350 kr stycket. Om jag hade haft ont om pengar så hade jag köpt billigare höstskor, men vinterskor prioriterar jag. Höstskorna var på 50% rabatt+frakt och de är vattentäta och andas, vilket är skönt på hösten. De är köpta 1,5 cm för stora som rekommenderat och kommer förmodligen vara lagom även som vårskor. Gummistövlar har jag köpt på loggis och Willys.

Mina barn ärver inte skor av varandra men det är mycket på grund av att de inte har samma skostorlekar i samma säsonger. Jag vill ha växtmån i skorna till barnen, så att de inte plötsligt går med för trånga skor och får problem med fötterna som vuxna. 

Vantar köpte jag på "köp två betala för ett par" förra senvintern och då köpte jag sealskinz som ska vara vattentäta och andas: 172 kr paret och de är finafortfarande. Det var en slaskvinter här förra året. Om det blir kyligare i år så kanske andra vantar hade varit bättre. 

Ullunderställ har jag köpt på reor i våras, halva priset på pop och på nätbutiker. Ett av mina barn tycker att all ull kliar, förutom polarns ullunderställ, därför vaktar jag pops underställsrea till honom.

Skalkläder köps på rea på våren och de kan alltid ärvas så det köper jag bara till ett barn. Oftast polarns, men har också köpt isbjörn på rea.       

Jag tycker att det är roligt att hitta bra ytterkläder till billigare pris. Men det är klart att det blir mycket pengar ändå.  

• Border
    BookLady skrev 2012-09-09 23:06:47 följande:
    Visst förstår jag att de kan funka till nöds, åtminstone Kaxs som tydligen fått hyfsat bra i test ett antal år, men H&M tror jag faktiskt är helt värdelösa och kan tänka mig fler som är det. Och hur kul är det för ett barn att ha först en otymplig vinteroverall och sen galon PÅ DET! Andas ingenting, obekvämt, tjockt, svettigt/iskallt... nä fy.
    Jag har testat både Kappahls och H&M:s och andra billigare märken, men jag tycker inte att något av dem håller måtten. Jag har jobbat på förskola där speciellt de barn med Kaxs Proxtec frusit vid få minusgrader och blivit blöta rakt igenom direkt.

I år kostar kaxs proxtec 750 spänn, för 500 spänn köpte jag förra säsongens Didriksons på rea 
  • Anonym
    Indianica skrev 2012-09-09 22:45:23 följande:
    Som någon annan påpekat är en gummerad sko helt tät och blir otrevlig för en fot om man t ex rör sig mkt och svettas. Jag skulle aldrig i livet heller låta barnen springa runt i sådana där höga vidriga stela allvädersttövlar som gör att de har stel plast ända upp till knäna, minns inte vad de heter, men de är vanliga på norrländska landsbygden eftersom de är hyfsat billiga och "ungarna kan ju ha dem året runt". Fy sjutton för att leka och klättra i snöhögar med dem, man måste ju bli smått handikappad.
    De som jag pratar om är gummerade i bara fotdelen.

Jag har råd att köpa de dyraste , men jag är inte märkeskåt.
    Utan köper det som funkar bra Och skor ska inte andas i blöta. De ska hålla blöta ute......
    Och med rätt innertoffel så funkar det bra,... 
  • BookLady
    Border skrev 2012-09-10 07:44:22 följande:
    Jag har testat både Kappahls och H&M:s och andra billigare märken, men jag tycker inte att något av dem håller måtten. Jag har jobbat på förskola där speciellt de barn med Kaxs Proxtec frusit vid få minusgrader och blivit blöta rakt igenom direkt.

I år kostar kaxs proxtec 750 spänn, för 500 spänn köpte jag förra säsongens Didriksons på rea 
    Ja, precis. Jag ser ingen som helst anledning att köpa Kaxs för det priset när man kan få en ny Isbjörn för ett par hundringar till, vilket jag köpte på vinterrea i vintras till dottern för denna säsong. Och köper man en begagnad Kaxs tex så är de väl ännu mycket sämre.

Dessutom har jag sålt av 2 av dotters overaller, förra och förrförra säsongens, Gneis och Mini A Ture, och fick ca 1300:- för dem tillsammans så den "svindyra" Isbjörnen har inte kostat mig en spänn. Nästa säsong säljer jag den för en åttahundra eller nåt .

Svar på tråden Vinterkläder till barnen, en stor utgift