• fortsätt paddla

Låter ni barnen ärva skor?

Har faktiskt loggat in via datorn nu för att fråga ( funkar inte med appen,grr) om ni låter barnen ärva skor av varandra?
    Var och handlade höstskor idag,det blev ett par timberland,ett par viking och ett par kavat. Ni vet ju vad det kostar:(
    Insåg att det snart är dax för vinterskor med.Kollade i min ruskigt stökiga garederob och hittade ett par viking i st 29.Såg fina ut men dom är använda en säsong av storasyster.Frågan är,skulle ni låta dom gå i arv?
    Det är ju inte några knappt använda kavat i st 22/23 ( brukar funka på två barn).  

• Svar på tråden Låter ni barnen ärva skor?
  • Linmin

Isåfall bara upp till dom är tre år, efter tre år så forma varje liten människa olika stiler o olika gångar o ska helst inte ärva så inte när dom är äldre än tre år 

• Starbaby

Ja det gör vi utan tvekan, ja så länge de inte är allt för slitna. Vi har 2 år mellan killarna och den yngre ärver i princip alla skor från sin storebror som fortfarande är snygga. Sen har vi två flickor 5 och 6 år. 5 åringen har större fötter än 6 åringen (de är inte biologiska syskon) och de ärver också efter varandra.

• FruOMor

Skulle aldrig låta mina barn gå i gamla begagnade skor eller kläder. Dels för att skon formar sig efter foten och ingen annan har en exakt likadan fot eller gång så nej de är inte bra enligt min åsikt. Här
    Köps det nya skor för varje säsong varje år!

• Starbaby
    FruOMor skrev 2012-09-12 23:59:03 följande:
    Skulle aldrig låta mina barn gå i gamla begagnade skor eller kläder. Dels för att skon formar sig efter foten och ingen annan har en exakt likadan fot eller gång så nej de är inte bra enligt min åsikt. Här
    Köps det nya skor för varje säsong varje år!
    :) ok men kläder då, hur formar dom sig efter kroppen tänker du?
  • Tångräkan

Aldrig, skor ärvs inte här hemma. Kläder är däremot helt ok att ärva så länge det är fint och inte ser gammalt och slitet ut. Men just skor som formar sig efter fötterna känns inte ok att ärva. Men det beror ju också på i vilken utsträckning de använts, nu är mina så stora (2 och 4 år) att de använder skorna en hel säsong och då skulle jag inte låta lilla ärva av stora. Däremot de stora hade när hon var 1 år och knappt gick ute hade jag lätt kunnat sätta på tvåan om de passat :)

• cosinus

Ja jag låter barnen ärva skor som ser hela, fräscha och inte snednötta ut.

Gympaskor är exempel på skor som används otroligt lite av mina ungar. Lite på våren, lite på hösten men hela sommaren används de knappt alls och vår och höst är korta här uppe i norr. Dessa skor ärvs absolut.

Däremot ärver jag inte vinterskor som äldsta haft en hel säsong för hon sliter rätt hårt på dem. Vinterskor som småttingarna haft (oftast då inte ens en hel säsong) och som ser ut som nya ärvs.

• Ruggugglan

Mina barn får ärva. Ser inget problem med det så länge skorna är hela och fina. Så länge sulan inte är snedsliten så är det inga problem att använda begagnade skor.

• cosinus

Mina två äldsta har dessutom typ samma storlek så fotbollskor delar de på just nu, det har jag inga problem med alls. Jag och min karl har också i princip samma storlek så vi delar också på en del skor, inlines och skidpjäxor som inte används så ofta av båda.

• HCS

Så länge de är små funkar det kanon! Framför allt vinterkängor och stövlar. Annars skulle man bli ruinerad, så fort som barnens fötter växer.. Mina pojkar har ärvt i den mån det går(en är född på hösten och den andra på våren) Äldsta pojken har fått ärva efter sin syssling och det har gått hur bra som helst. Dock är min yngsta son plattfot, så där har det blivit mer nytt, då han kräver stadigare skor.

• Indianica

Man känner väl om skon känns helt formad efter någons fot, men barn kanske är så pass lätta och de använder inte skorna i flera år, så jag tror inte det behöver vara ett stort bekymmer. Mina barn ärver inte varandra eftersom de har samma skostorlek

Svar på tråden Låter ni barnen ärva skor?