• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?
  • MaryCaroline
    Regnig måndag skrev 2012-09-26 22:36:48 följande:
    Du får inga småfoton? Ok, då skrev du väl fel då.
    Och ja, det är riktigt lågkvalitativt crap rent ut sagt.

Fotografen själv lägger inte ner något jobb utan det finns det annan personal som gör. Här är det löpande bandet som gäller, långt ifrån det hantverk som sker med porträttfotografering i studio.
    Företag är oväsentligt eftersom alla jobbar på samma sätt.

Jo, man KÖPER småfoton och betalar för dem? 

I stan där jag bor har skolorna anlitat Svenskt skolfoto och de har alltid haft bra kvalité. Bra och tjockt fotopapper och väldigt bra och högkvalitativ upplösning.

Vadå fotografen lägger inte ner något jobb? Nej, det är ju bara h*n som åker runt till alla skolor och fotograferar alla skolklasser och alla skolbarn... 
  • The Doctor
    niagara skrev 2012-09-26 21:30:31 följande:
    Det jag irriterar mig på är att företaget skriver ut alla bilder och skickar hem "för påseende" och sen får man skicka tillbaka det man inte vill ha. Miljötänk, någon??? Vad hände med tekniken: digitala foton, gå in på nätet och beställa vad man vill ha?
    Håller med, det borde finnas andra alternativ idag.

Personligen anser jag det vara dyrt med tanke på att jag fotograferar själv, men vi har inte heller valt att köpa varje år. Precis som någon skrev så är det ju faktiskt frivilligt.
  • Regnig måndag
    MaryCaroline skrev 2012-09-26 23:02:21 följande:
    Jo, man KÖPER småfoton och betalar för dem? 

I stan där jag bor har skolorna anlitat Svenskt skolfoto och de har alltid haft bra kvalité. Bra och tjockt fotopapper och väldigt bra och högkvalitativ upplösning.

Vadå fotografen lägger inte ner något jobb? Nej, det är ju bara h*n som åker runt till alla skolor och fotograferar alla skolklasser och alla skolbarn... 
    Då kan du börja med att läsa det jag skriver innan du kommenterar eller så formulerar du dig tydligare vad du nu än är du försöker få fram...

En fotograf som inte har hög upplösning vid porträttfotografering är ingen fotograf, likaså ska pappret hålla en lägsta standard men sånt tillhör rimliga baskrav och inte kvalitet.

Innan du frågar så läs det jag skriver, jag har redan förklarat, var det något du inte förstod så säg det då.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • The Doctor
    Höghus skrev 2012-09-26 22:19:42 följande:
    Jo Roland, det är svårt att få till det. Svårare än man tror. Du blir inte författare för att du köpt en dator med wordprogram.
    Håller med. Det är fascinerande många som tror att allt har med kameran att göra. De tycks tro att en bra kamera = bra bilder.
  • Indiansommar

Vet föräldrar som tagit hem korten till påseende, skannat av dem och skrivit ut dem på fotopapper och sedan skickat tillbaka korten till företaget. Fräckt? Javisst, men vad gör man när man är fattig?

• Butterscotch

Dyrt är det definitivt, men för dyrt är det tydligen inte eftersom jag köper hela paketet varje gång.

• Busbellan

Nej jag tycker inte det är så dyrt faktiskt inte om man inte köper hela paketen i alla fall och hur ofta behöver man så många bilder? Bättre att köpa några få bilder som man vill ha än att alltid köpa allt som antagligen bara blir liggande sen. Jag har beställt till de två barn som hunnit ta och då betalade jag 353 kr för några bilder var på barnen samt skolkatalog, inte så farligt tycker inte jag. Var faktiskt bra bilder denna gången och lite olika att välja mellan, bilderna hade svart eller vit bakgrund och jag valde att ta något av varje

Mamma till Nora, August och Ella
  • Cloudyberry
    Indiansommar skrev 2012-09-26 23:30:03 följande:
    Vet föräldrar som tagit hem korten till påseende, skannat av dem och skrivit ut dem på fotopapper och sedan skickat tillbaka korten till företaget. Fräckt? Javisst, men vad gör man när man är fattig?
    Det är genialt och något som alla borde göra.
  • logg81

På första dagiset så satt tösen i mitt knä... De har redigerat bort min hand och därmed gett min tös en underarm från en annan dimension. Dessutom är fotot tråkigt. Hon sitter ju bara där och blir fotad...
    De fotona var inte värda pengarna...

På andra dagiset så fotades de stora barnen utan föräldrarna. Tösen står upp och poserar. Händerna i sidan och ser lite "tuff" ut.
    De fotona blev en mycket positiv överraskning! Fotografen har jobbat för sin lön...! Och jag betalade utan att tveka för de fotona...

Alltså... Man ser ju vad det är för en fotograf som varit där. En som bara vill ha pengar och skiter i kvalitén i fotona eller en som vill göra sina kunder nöjda...
    Jag funderar starkt på att välja bort skolfotona i år eftersom vi är tillbaka på det första dagiset och istället gå till en fotostudio privat. En kille på jobbet är fotograf och han är jätteduktig... Känns som jag hellre betalar det dubbla och får bra foton än betalar för hälften och får skitbilder...

Jag är bäst på jorden... shit happens.... =D
Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?