• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?
  • MaryCaroline

Jag kan förstå att det blir dyrt sammanlagt om man har flera barn som ska ha skolfoton. Men räknar man på det är det ju egentligen inte så dyrt om man tittar på vad ett foto kostar, om man delar på det... Enligt exempel i prislistan på Aftonbladet blir det tex: En karta med 16 småfoton för 99 kr, det blir ca 6 kr/st. Det kan man väl leva med? 4 lite större foton för 199 kr som man kan rama in, det blir ca 50 kr/st och dessa foton brukar man ju vanligtvis ge bort i tex julklapp. Det är det väl värt? Vad kostar motsvarande hos en fotograf i en studio? Och så är det ju det där att det är ju bara en gång om året och när man redan vet om att den stunden kommer då det är dags för skolfoto, varför har man då inte sparat ihop lite pengar för ändamålet om man tycker det är dyrt och om man tycker att man egentligen inte har råd? När man vet att barnen vill ha foton till sig själva och som de kan byta med sina kompisar och för att mormor och farmor ska ha i julklapp....?

Och som Höghus skriver...  "Men Gud. Är det meningen att fotograferna skall arbeta gratis? Arbetar de som gnäller själva gratis? Det är inte lag på att man måste köpa fotona."
    Håller med... 

• Regnig måndag
    MaryCaroline skrev 2012-09-26 20:16:49 följande:
    Jag kan förstå att det blir dyrt sammanlagt om man har flera barn som ska ha skolfoton. Men räknar man på det är det ju egentligen inte så dyrt om man tittar på vad ett foto kostar, om man delar på det... Enligt exempel i prislistan på Aftonbladet blir det tex: En karta med 16 småfoton för 99 kr, det blir ca 6 kr/st. Det kan man väl leva med? 4 lite större foton för 199 kr som man kan rama in, det blir ca 50 kr/st och dessa foton brukar man ju vanligtvis ge bort i tex julklapp. Det är det väl värt? Vad kostar motsvarande hos en fotograf i en studio? Och så är det ju det där att det är ju bara en gång om året och när man redan vet om att den stunden kommer då det är dags för skolfoto, varför har man då inte sparat ihop lite pengar för ändamålet om man tycker det är dyrt och om man tycker att man egentligen inte har råd? När man vet att barnen vill ha foton till sig själva och som de kan byta med sina kompisar och för att mormor och farmor ska ha i julklapp....?

Och som Höghus skriver...  "Men Gud. Är det meningen att fotograferna skall arbeta gratis? Arbetar de som gnäller själva gratis? Det är inte lag på att man måste köpa fotona."
    Håller med... 
    Fast grejen är att det är skit man får för pengarna. Småfoton använder man bara för att man får det på köpet, inte för att man vill ha just en karta småfoton.

Ja, varför sparar man inte ett helt år till just dassiga foton när tillvaron är tuff?
    Det är det som är den  egeentliga frågan som de med hål i skallen inte ens kan fundera en sekund över.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Höghus

Regnig måndag: ja men om det nu är skit finns det väl ändå ingen anledning att köpa bilderna? Är det nåt att gnälla över att vissa inte kan lägga pengar på skit menar du?

• Regnig måndag
    Höghus skrev 2012-09-26 20:57:28 följande:
    Regnig måndag: ja men om det nu är skit finns det väl ändå ingen anledning att köpa bilderna? Är det nåt att gnälla över att vissa inte kan lägga pengar på skit menar du?
    Läs det jag skriver och snappa budskapet först, kommentera sen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Noran

Jag tycker inte riktigt att det är prisvärt. Väjler ibland att ta bara gruppbilden. Kan ta egna fina bilder att ha som julklapp och framkalla a4 bilder för 10:-

• niagara

Det jag irriterar mig på är att företaget skriver ut alla bilder och skickar hem "för påseende" och sen får man skicka tillbaka det man inte vill ha. Miljötänk, någon??? Vad hände med tekniken: digitala foton, gå in på nätet och beställa vad man vill ha?

• Mercurialis
    niagara skrev 2012-09-26 21:30:31 följande:
    Det jag irriterar mig på är att företaget skriver ut alla bilder och skickar hem "för påseende" och sen får man skicka tillbaka det man inte vill ha. Miljötänk, någon??? Vad hände med tekniken: digitala foton, gå in på nätet och beställa vad man vill ha?
    Förra året fick vi logga in på företagets hemsida och välja vilka bilder vi ville ha hemskickade. Det var enkelt och så behövde vi inte krångla med att skicka tillbaka bilder som vi inte ville ha.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Themis
    niagara skrev 2012-09-26 21:30:31 följande:
    De som gör våra foton kan man beställa precis vad man vill från via internet, om man bara inte lämnar in talongen där det står att man beställer allt och VILL ha hem allt till påseende.
    Cave quid dicis, quando, et cui.
  • läkarstudent

Det är väldigt dyrt. Vi brukar betala 600-700 hos fotografen för ca 100-150 bilder på cd med ett par, tre olika fonder och ombyten. Hos skolfotografen kostar det typ 200 för EN bild. Skulle aldrig betala så mycket.

Svar på tråden Är skolfoto för dyrt?