Är skolfoto för dyrt?
Skolfotot är tydligen för dyrt (http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/familj/article15498373.ab). Tycker ni det eller går det till överdrift av mer eller mindre snåla föräldrar?
Skolfotot är tydligen för dyrt (http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/familj/article15498373.ab). Tycker ni det eller går det till överdrift av mer eller mindre snåla föräldrar?
JAg har själv jobbat som skolfotograf (för många år sedan, innan digitalkamerornas inmarsch), och det är ett j*kligt slitigt jobb, men självfallet gör man ju allt för att bilderna ska bli bra. (Sen är inta alla ungar lika lätta att få bra, men det är ju en annan femma). Man komponerar gruppbilden, man poserar barnen, allt efter deras egen förmåga. Dagisbarn och gymnasister är ju rätt olika att jobba med...
Men det var helt klart det roligaste, och slitigaste, jobb jag haft!
Våra förskolor och vår skola har anlitat olika fotofirmor, och man märker ju hur olika flexibla de är.
Nån erbjöd ett standarpalet, take it or leave it, nån annan fick man kombinera helt fritt mellan olika tagningar och olika bildformat, och nog känndes de sistnämda mycket mer prisvärda! :)
Och man hör ju på ungarna också vad de berättar om fotningen och fotografen. Engageras fotograf = entusiastiska ungar = bättre bilder.
Det är dyrt när man som min syster har 5 barn och bilderna kostar 500kr/st.
Blomman20, ja det låter verkligen dyrt med 500:-/bild. Här får vi hela paketet med skolkatalog, gruppbild och tre fotokartor i varierande storlekar för 447:-.
Sen förstår jag inte riktigt resonemanget med att det blir dyrt om man har flera barn? Ja, det blir mycket pengar totalt, men bilderna blir inte dyrare för att man har flera barn. Skilj på begreppen.
Och till sist hävdar jag återigen att det är frivilligt, både att låta sitt barn fotograferas och att köpa.
Tar skolorna verkligen bilder varje år numera? Då förstår jag att det blir dyrt.
När jag gick på låg/mellan tog vi skolfoton i ettan, fyran och sexan. Och skolkatalog var det bara var 3e år.
Sen på högstadiet var det skolkatalog varje år men vanliga foton endast i nian.
Är det så nödvändigt att ha bilder på ungarna varje år?
På vår skola kostar ett foto på A4 20:-, lite skillnad i priser. Vi anlitar en fotograf själva och inget skolfotoföretag. Själva fotograferingen står skolan för