• Kjellgren

Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?

Maken kom hem från jobbet en dag och var förbluffad; samtliga män på hans jobb fick sina skjortor strukna av sina respektive fruar/sambor och den enda kvinnan på avdelningen strök givetvis sin mans skjortor. 

Av nyfikenhet frågade jag på mitt jobb också och jodå, de män som satt vid fikabordet behövde inte stryka själva.

Är jag således ensam om att inte ge denna service till min man? Inte för att jag är rabiat strykjärnsmotståndare, ska vi i väg och kläderna behöver strykas så visst kan jag göra det om jag har tid (men oftare är det tvärtom eftersom maken är festfärdig när han rufsat till håret lite).

För övrigt stryker jag inte heller tonårssonens skjortor, vill han gå skrynklig så inte dör han av det. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?
  • Wimsey

Vid de fåtal tillfällen som han använder skjorta kan det hända att jag hjälper till med strykningen, helt enkelt för att jag använder skjorta oftare och är bättre på att stryka. Det finns så mycket annat (t.ex. städning, diskning ...)  som han gör bättre än mig, så det har jag inget emot. 

Hade han använt skjortor oftare däremot så hade jag inte gjort det.   

• EeMe
    La Lola skrev 2012-09-30 21:24:25 följande:
    Vissa av oss vill inte leva som på 50-talet.
    Det är helt ok om du vill det.

Jag förstår om du tycker det är "50-tal" att jag självklart stryker min mans skjortor, lagar hans mat eller serverar honom en whisky på kvällen  men som jag skrev

jag tar hand om honom, han tar hand om mig

vad är det som är 50-tal med det? Varför vill man inte leva så?
  • EeMe
    KimPossible skrev 2012-09-30 21:26:12 följande:
    Klart vi hjälps åt, det är ju det som är poängen. Inte att jag som kvinna automatiskt sköter vissa hushållssysslor bara pga mitt kön. 

Och jo, det finns en uppsjö av kläder som inte behöver strykas. Jag vet inte vara du handlar kläder om du missat det, finns ju överallt.

"behöver" är väl ganska subjektivt... Kläder är inte snygga om man inte tar hand om dem
  • La Lola
    EeMe skrev 2012-09-30 21:30:29 följande:

Jag förstår om du tycker det är "50-tal" att jag självklart stryker min mans skjortor, lagar hans mat eller serverar honom en whisky på kvällen  men som jag skrev

jag tar hand om honom, han tar hand om mig

vad är det som är 50-tal med det? Varför vill man inte leva så?
    Du är hemmafru också gissar jag?

Du får väl leva så om du vill.
    Jag vill gärna vara lite modernare än så.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • riboflavin
    EeMe skrev 2012-09-30 21:22:17 följande:

Varför är så många så exremt "han sköter sitt, jag mitt"?

Bor ni inte i samma husåll? Finner ni inte tillfredsställelse och nöje i att hjäla varandra?

Extremt? Varför måste man blanda sin tvätt bara för att man bor i samma hus (om ingen av oss vill det)?

Vi hjälper gärna varandra, oftast genom att inte lägga över ansvar på varandra utan skäl...

Hinner inte han så är det klart jag tvättar hans saker, men jag blandar den inte med mina grejer ändå. 
    Ska jag göra något för att hjälpa honom så finns det minst 100 grejer som han prioriterar högre än att jag tvättar åt honom ;)

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • m0desty

Har hänt 2 gånger på 17 år, så i princip aldrig. Varför skulle jag stryka hans skjortor?

• Just Like Honey

Nej. Jag avskyr att stryka. Däremot har det hänt att jag strukit nån av hans pikétröjor eftersom han inte bryr sig om de är skrynkliga eller ej, men det gör jag.

• EeMe
    La Lola skrev 2012-09-30 21:33:18 följande:
    Du är hemmafru också gissar jag?

Du får väl leva så om du vill.
    Jag vill gärna vara lite modernare än så.

Nej. Eller visst, är föräldraledig just nu. Jag är ledig drygt två mån till, då är lillen nio mån, då kommer maken vara hemma i nio mån.

Min fråga kvarstår, vad är omodernt med att ta hand om varandra. Vad är omodernt med att jag stryker mannens skjortor?
Svar på tråden Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?