• Kjellgren

Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?

Maken kom hem från jobbet en dag och var förbluffad; samtliga män på hans jobb fick sina skjortor strukna av sina respektive fruar/sambor och den enda kvinnan på avdelningen strök givetvis sin mans skjortor. 

Av nyfikenhet frågade jag på mitt jobb också och jodå, de män som satt vid fikabordet behövde inte stryka själva.

Är jag således ensam om att inte ge denna service till min man? Inte för att jag är rabiat strykjärnsmotståndare, ska vi i väg och kläderna behöver strykas så visst kan jag göra det om jag har tid (men oftare är det tvärtom eftersom maken är festfärdig när han rufsat till håret lite).

För övrigt stryker jag inte heller tonårssonens skjortor, vill han gå skrynklig så inte dör han av det. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?
  • La Lola
    EeMe skrev 2012-09-30 21:48:07 följande:
    Det är det enda rätta för oss.

och förresten, du förutsatte ju att vi levde som på femtiotalet. Kvinnosynen var väl knappast modern men annars kommer ju femtiotalet som ideal tllbaka och jag är den första som välkomnar det.

då var man mycket mer rädd om varandra och inte minst rädd om resurser i stort som smått
    Ja det rätta för er.
    Men få det då inte att låta som om vi andra som inte gör som er på något sätt är konstiga.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • saxon
    EeMe skrev 2012-09-30 21:22:17 följande:

Varför är så många så exremt "han sköter sitt, jag mitt"?

Bor ni inte i samma husåll? Finner ni inte tillfredsställelse och nöje i att hjäla varandra?

Klart att man kan hjälpa varandra, men i ert fall verkar det ju vara lite väl ensidigt. Jag finner knappast tillfredsställelse i att anses vara strykaren i hushållet om man säger så. Om man uttrycker det milt.
  • EeMe
    KimPossible skrev 2012-09-30 21:48:37 följande:
    Om min man skulle be mig stryka en skjorta för att han själv inte hade tid, skulle jag (om jag inte har fullt upp med något annat) självklart göra det. Jag är rätt snäll. Detsamma skulle han göra för mig om jag bad honom.

Lagar mat gör jag (och han, när det är han som lagar) inte till honom specifikt, utan till hela familjen inklusive mig själv. Visst kan jag servera honom en whisky om han frågar, men han brukar vara rätt bra på att själv plocka fram glas och flaska om han känner för en pinne.

Grejen är att vi visst hjälper och bryr oss om varandra, men vi har helt enkelt inte könsuppdelade sysslor här hemma. Vi hjälps åt, med allt.

Tja, varför man inte vill leva som du? Kanske för att man inte trivs med det.

Bara ett litet smakprov, det kom fram en hel del när man googlade; dressmann.com/sv/Tips--Rad/Tips--Rad/Skjortgu.../

Själv har jag mest t-shirts, stickade tröjor och liknande, vilka aldrig behöver strykas. De är snygga ändå, och självklart tar vi hand om kläderna även om vi inte stryker. Eller, min man gör, jag tvättar väldigt sällan.

Men det är klart, består ens garderob av gabardinkjolar i tantmodell och knytblusar i skrynkelbomull så förstår jag att man måste stryka.

Härligt att höra att du är snäll, det är säkert din make med men på många i denna tråden låter det som om man aldrig skulle kunna tänka sig att göra något så förnedrande som att stryka mannens skjorta.

Man ska sköta sitt och skita i annat. Stenhårt!
    Förutom när det kommer till gräsklippning, vedhuggning eller annat traditionellt manligt, då går det minsann bra att manen gör det!
  • tjej87

Nej, han får allt stryka själv om han vill ha strukna skjortor... Har väl hänt nån enstaka gång att jag har gjort det, kanske 5 ggr på 4 år och då har det varit inför fest/middag och om han haft ont om tid. Till vardags brukar han inte stryka sina skjortor om han inte har något väldigt viktigt möte på jobbet, t.ex med kund eller högt uppsatt chef.

• EeMe
    saxon skrev 2012-09-30 21:55:27 följande:

Klart att man kan hjälpa varandra, men i ert fall verkar det ju vara lite väl ensidigt. Jag finner knappast tillfredsställelse i att anses vara strykaren i hushållet om man säger så. Om man uttrycker det milt.

Jag klipper aldrig gräset eller skottar snö.... Slipper jag det med hjälp av att stryka ett par sjortor i veckan finner jag stor tillferdställelse.
  • saxon
    EeMe skrev 2012-09-30 21:30:29 följande:

Jag förstår om du tycker det är "50-tal" att jag självklart stryker min mans skjortor, lagar hans mat eller serverar honom en whisky på kvällen  men som jag skrev

jag tar hand om honom, han tar hand om mig

vad är det som är 50-tal med det? Varför vill man inte leva så?

Nej, jag vill verkligen inte leva så! Stryka skjortor, laga hans mat, serverar honom en whiskey på kvällen. Jag skulle känna mig extremt otillfredsställd. Vad gör han för dig då? Tankar bilen och byter däck 2 ggr/år, eller?
  • riboflavin
    EeMe skrev 2012-09-30 21:51:05 följande:

Precis. Om om det då råkar var så att makens skjorta behöver strykas och du inte har något "bättre" för dig, stryk då den så kan ni umgås sen

Nu vet ju inte jag hur mycket kläder ni tvättar men ja, mängden blir densamma men här skulle det bli typ dubbla antalet maskiner.
    Vi är otroligt sällan hemma samtidigt så att dela upp det hela passar oss utmärkt. De dagar vi är på hemmaplan tillsammans är hushållsarbete typ bannlyst. Han sköter sin tvätt när jag är borta, jag ta min när han är borta.
    Han månadsjobbar utomlands, jag veckopendlar, han tvättar oftast sina kläder på jobbet, jag tvättar oftare i min lägenhet, eftersom jag där har modernare vitvaror än vi har i huset.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • EeMe
    La Lola skrev 2012-09-30 21:54:16 följande:
    Ja det rätta för er.
    Men få det då inte att låta som om vi andra som inte gör som er på något sätt är konstiga.

Och du tycker att jag är omodern för att jag gör det :-P
  • Starbaby

Jep, här curlas det också, men orkar jag inte så lämnar jag in dem på kemtvätt bara. Han gör det inte själv - prioriterar annat med sin tid. Tid har jag nog av och kan stryka :)

• saxon
    EeMe skrev 2012-09-30 21:42:37 följande:

Känns som ett vädigt ineffektivt sätt... Men ja, det är upp till var och en.

Ett skäl är ju att man vill "blidka" varandra, att man gör saker för varandra för att man vill visa sin tillgivenhet. Utan att kräva något tillbaka
    Men vad är det för man du har som behvöver blidkas?
Svar på tråden Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?