• Kjellgren

Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?

Maken kom hem från jobbet en dag och var förbluffad; samtliga män på hans jobb fick sina skjortor strukna av sina respektive fruar/sambor och den enda kvinnan på avdelningen strök givetvis sin mans skjortor. 

Av nyfikenhet frågade jag på mitt jobb också och jodå, de män som satt vid fikabordet behövde inte stryka själva.

Är jag således ensam om att inte ge denna service till min man? Inte för att jag är rabiat strykjärnsmotståndare, ska vi i väg och kläderna behöver strykas så visst kan jag göra det om jag har tid (men oftare är det tvärtom eftersom maken är festfärdig när han rufsat till håret lite).

För övrigt stryker jag inte heller tonårssonens skjortor, vill han gå skrynklig så inte dör han av det. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?
  • BymBym

Din mamma - Klart jag kan stryka en skjorta då och då. Men då stryker han om den.... Som sagt, han är bättre på det där än vad jag är

• kiriaki

Valde annat for jag staller mig aldrig frivilligt och stryker nagot alls, men om vi ska ivag nagonstans och han fragar snallt sa kan jag stryka hans skjorta :)

• Anghammarad

Om min hustru någonsin skulle stryka en skjorta åt mig (det har alltså ännu inte hänt efter över 20 år) så skulle det vara för att det var mer praktiskt ur tids- och logistikvinkel och inget annat. Samma förhållande gäller givetvis omvänt.

• Wimsey
    Din mamma skrev 2012-10-01 00:06:57 följande:
    Ni som aldrig skulle kunna tänka er att stryka åt er man, varför inte? Att påstå att det har något med jämställdhet att göra... Nej. Det fungerar inte så.
    Nu kan jag visserligen tänka mig att stryka min sambos skjortor eftersom det sker så sällan ... men det jag reagerar på är automatiken i det, att det ses som någon slags kvinnosyssla trots att det inte ens är en av de gemensamma sysslorna i hemmet.

Hos  oss där vi hjälps åt med det mesta så ingår inte de saker som är enbart för en av oss i de saker vi hjälps åt med, om det inte finns någon specifik orsak att be om hjälp. Det är lite på samma nivå som att plocka undan efter sig, det normala är att man gör det själv även om man hjälps åt med den generella städningen.

• Tom Araya

När jag gjorde lumpen på 90-talet och vi fick ut vår permissionsuniform fick vi lära oss att stryka och vika skjortor som kvällstjänst. Det var en av de yngre och tuffare befälen som höll lektionen med motiveringen att en riktig karl ska klara sådant själv.

• hannis

Jag stryker inga skjortor per automatik. Skall vi iväg någonstans och maken ber mig stryka en skjorta åt honom så kan jag absolut göra det, likväl som att han i samma lägre stryker ett plagg åt mig. Men att jag är kvinna gör inte mig till den automatiska strykaren - nej!

• SilverEmma

Japp. Skjortor är de enda plagg som vi överhuvudtaget stryker. Jag är en mästare på att stryka skjortor (japp), maken är galet långsam och resultatet blir inte alls bra. Han var inte bra på det när vi träffades heller, så det är inte för att han aldrig får "öva" som han inte är bra på det. Istället för att det ska ta tio gånger så lång tid och jag ser alla ställen han missat så gör jag det själv. Sen använder han inte skjorta speciellt ofta, så strykjärnet plockas fram max 5 gånger/år.

Mitt N funkar hemskt dåligt. Barasåattnivetliksom.
  • Erki

Sambon använder skjorta dagligen i jobbet och med två barn hemma så blir det den som har tid som stryker (oftast sambon).
    Jag gör det inte per automatik eftersom jag inte har koll på när hans strukna skjortor är slut.
    Men varför skulle jag sätta mig i soffan och slappa bara för att när sambon är stressad?
    Vi delar på det mesta med att den som har tid/ser gör det som behövs.
    Det enda som är helt mitt är storhandling men det är för att jag älskar det.

Svar på tråden Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?