• Kjellgren

Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?

Maken kom hem från jobbet en dag och var förbluffad; samtliga män på hans jobb fick sina skjortor strukna av sina respektive fruar/sambor och den enda kvinnan på avdelningen strök givetvis sin mans skjortor. 

Av nyfikenhet frågade jag på mitt jobb också och jodå, de män som satt vid fikabordet behövde inte stryka själva.

Är jag således ensam om att inte ge denna service till min man? Inte för att jag är rabiat strykjärnsmotståndare, ska vi i väg och kläderna behöver strykas så visst kan jag göra det om jag har tid (men oftare är det tvärtom eftersom maken är festfärdig när han rufsat till håret lite).

För övrigt stryker jag inte heller tonårssonens skjortor, vill han gå skrynklig så inte dör han av det. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?
  • LucyStacy
    EeMe skrev 2012-09-30 22:09:33 följande:

Och nu drar jag det till sin spets och använder lite starkare ord än vad sammanhanget kräver men jag föraktar den millimeterrättvisa som många kräver in i absurdum.
    Snart har väl sådana som du och många andra en varsin hylla i kylen bara precis för att

"jag ska väl inte tvingas kånka hem HANS/HENNES mat (eller ska jag skriva hens?), ännu mindre tänker jag tillaga den"
    Varför ska det vara orättvist då? Låt säga att familjens ena part sköter det ni kallar "manliga" sysslor och den andra gör det ni kallar "kvinnliga" sysslor. Då är väl fördelningen rättvis om de båda gör lika mycket men olika saker?
    Men de som är Anti-millimetersrättvisa brukar tycka att kvinnan "ska göra lite mer".
  • Tassa

Om jag har tid över så gör jag det, inte för att han förväntar sig det utan för att jag vill för att han ska kunna ta det lugnt istället. För övrigt tar vi lika stort ansvar för hemarbete och han resonerar lika kring strykning av mina skjortor.

• Tramsa

Ibland, men inte som regel. Vi har stenhårda regler i vårt hem. Den som tvättar, stryker, viker och lägger på rätt plats i hyllor och skåp. Annars blir det smisk. 

• PumpkinQueen

Nej, det gör jag inte. Han stryker inte mina heller. Vi är normalbegåvade och klarar därför av att stryka våra egna kläder, om vi anser att det är nödvändigt.

• EnGladPingvin

Japp, jag stryker om det så behövs. Mest använder han skjortor som inte behöver strykas, men ibland måste strykjärnet fram. Vi har ganska uppdelat vem som gör vad och just tvätt och strykning brukar ligga på mig. Helt ärligt föredrar jag om han håller sig ifrån tvättstugan då jag inte litar på hans omdöme vad gäller tvätt. Han gör dock andra saker, t.ex. kan jag räkna på en hands fingrar hur många  gånger jag har dammsugit vårt hus sen vi flyttade in för snart fem år sedan. Han dammsuger hela huset vanligtvis en gång i veckan. Han använder också alla de där små olika munstyckena som jag aldrig orkar bry mig om och dammsuger lister, kuddar, m.m. mycket noggrant. Jag avskyr att dammsuga. Jag är också mycket glad över att slippa disk och framför allt att plocka ur diskmaskinen vilket ligger på honom. Själv lagar jag maten vilket jag trivs bra med. Vi är bra på och föredrar olika sysslor helt enkelt.

Var och en får väl göra vad som passar dem bäst. Vad gäller de sk manliga sysslorna gör jag även del av dem, t.ex. tar hand om våra två bilar (tvättar, tankar, kör till verkstad m.m.). Däremot håller jag mig borta från allt vad vad snickeri och borrning heter. Jag är otroligt klumpig och risken är stor att jag gör illa både mig och omgivningen om man sätter en borrmaskin i min hand.

• Vildblomman

När jag var sambo för ett antal år sedan hände det att jag strök sambons tröjor. Mest när jag var arbetslös och hade tråkigt hemma.

• emmakatta

Jag skulle stryka innan sonens dop, problemet var att jag inte visste var strykjärnet stod. Min man informerade mig att det stått på samma ställe sen vi flyttade in i huset (2,5 år), så ofta stryker jag hemma :P Min man stryker till sig själv, till mig om det behövs samt dukar osv

Svar på tråden Stryker ni (kvinnor) makens/sambons skjortor?