• Anonym

Pappa som blir för arg

Ligger här och gråter efter att min sambo skrikit "dumma unge" till vår son då han skulle byta bajsblöja och aonen satt sig med bajsrumpan på golvet.
    Sambon har svårt att kontrollera sina känslor och blir ofta arg. Han kan skrila dra åt helvete åt mig när han är arg men verkar inte tycka det är en sån stor sak, säger bara att när han är arg slänger han ur sig saker. Jag kan ta att han skriker åt mig men inte åt vår son som är 3 år! Mellan varven är han en bra pappa men har svårt att vara lugn när sonen trotsar eller inte vill gå på pottan osv.
    Jag har pratat och gett honom så många chanser men inget händer. Jag älskar min sambo men vet inte om det vrrkligen är ok beteende? Vi har en liten dotter på 3 mån också, så jag vill inte lämma honom men nåt måste ske.
    Nån som har liknande erfarenheter? Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Pappa som blir för arg
  • HäckHäxan

Men dra eller sparka ut. Hur fan kan du låta honom utsätta dina barn för detta???

Sen kan ni jobba på vilken relation ni vill ha med kravet att han söker vård och förstår att detta inte är ett normalt beteende!

Det är inte viktigt att vinna, det viktiga är att alla andra förlorar!
  • Liguma

Me Gud vad många av er är elaka! Försök ge lite konstruktiva råd istället!

Har du sagt till honom att beteendet är så pass oacceptabelt att du funderar på att lämna honom trots att du älskar honom? Om ja, vad säger han då?

• Finis
    Loriyana skrev 2012-10-02 20:47:24 följande:
    Du gråter över att han säger "dumma unge"!? Sorry men du låter som ett riktigt våp.
    What!?!
  • Regnig måndag
    Loriyana skrev 2012-10-02 20:47:24 följande:
    Du gråter över att han säger "dumma unge"!? Sorry men du låter som ett riktigt våp.
    Jag håller med dig!
    Queenie70 skrev 2012-10-02 20:56:15 följande:

Du tycker det är ok att skrika dumma unge till en 3 åring som bajsat på sig och att det inte är mycket att ojja sig över alltså??
    Ja det kan det vara beroende på vad barnet gör. Det finns barn som är hala som ålar vid blöjbyte och en sådan 3-åring med rumpan full av bajs är mindre roligt och kan få tålamodet att tryta hos de flesta.

Utom PK-kärringarna på FL som ylar kasta ut karlkräkket i kör.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (vill veta mer)
    Anonym skrev 2012-10-02 20:54:35 följande:
    Jag känner igen mig lite i det du skriver. Saker jag tyckte hjälpte mot den ilska som komma i precis sådana situationer som du beskriver var... ...att prata med psykolog. Jag gicknästan ett år och tyckte det hjälpte. ... att identifiera farliga situationer innan jag började med dem. Jag tränade på det ofta och sedan gick det automatiskt att jag tänkte "aj aj nu får jag hålla i hatten!" så fort sonen satte sig på tvären eller inför blöjbyten eller tandborstning eller diverse skrik. Det avdramatiserade hela situationen och jag kunde behålla lugnet. ... att slapna av i axlar och överarmar. Speciellt att sänka ned axlarna fick adrenalinet att sjunka. Man kan inte vara i "defense mode " med armarn hängande fritt längs kroppen. Men det är verkligen inte lätt. Jag har aldrig någonsin brusat upp innan jag fick barn utan var världens mest behärskade person. Men det är något speciel som aktiveras när man aktivt motarbetas av den man försöker hjälpa.
    Är du mamman eller pappan i relationen?

Jag fastnade för ditt inlägg, eftersom jag känner igen mig och mår väldigt dåligt över att inte själv kunna rå på att jag blir arg. 

Vilken typ av psykolog - vilken inriktning - gick du hos? Så skönt att höra att man faktiskt KAN få hjälp! 
  • Queenie70
    Regnig måndag skrev 2012-10-02 21:29:42 följande:
    Jag håller med dig!Ja det kan det vara beroende på vad barnet gör. Det finns barn som är hala som ålar vid blöjbyte och en sådan 3-åring med rumpan full av bajs är mindre roligt och kan få tålamodet att tryta hos de flesta.

Utom PK-kärringarna på FL som ylar kasta ut karlkräkket i kör.

Nädu, det står inte rätt till om nan skriker okvädningsord åt en treåring som bajsat på sig. Att detta är oacceptabelt är inget som" liggeri tiden"just för tillfället utan det har för den normalfungerande befolkningen nog varit fel de senaste 100 åren. Att bli irriterad är en sak att SKRIKA åt en nedbajsad 3 åring är bara sinnesjukt.

Dessutom är skrikandet av elaka saker gentemot mamman också nåt spm skadar barnen. Men visst man kanske e en pk-kärring om man Reagerar på detta. I såna fall är jag glad att jag är en sådan. Istället för nån slags avtrubbad typ som tycker det mesta är helt ok .
  • Regnig måndag
    Queenie70 skrev 2012-10-02 22:12:00 följande:

Nädu, det står inte rätt till om nan skriker okvädningsord åt en treåring som bajsat på sig. Att detta är oacceptabelt är inget som" liggeri tiden"just för tillfället utan det har för den normalfungerande befolkningen nog varit fel de senaste 100 åren. Att bli irriterad är en sak att SKRIKA åt en nedbajsad 3 åring är bara sinnesjukt.
    Dessutom är skrikandet av elaka saker gentemot mamman också nåt spm skadar barnen. Men visst man kanske e en pk-kärring om man Reagerar på detta. I såna fall är jag glad att jag är en sådan. Istället för nån slags avtrubbad typ som tycker det mesta är helt ok .
    Där det inte står rätt till är hos PK-kärringarna som vrålar dumpa innan de kopplar in de få fungerande hjärnceller de har.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • Anonym (Ida)

du måste tänka på dina barn, dom måste komma först! inget barn ska behöva känna sig dum eller känna skuld för den har råkat satt sig ner med bajs...
    att lämna honom, ja visst men kommer du våga lita på att dina barn har de tryggt och bra när han har dom?

han kanske behöver prata med någon som kan förklara för honom hur han ehentligen beteer sig och att de är mot en 3 åring han tlar till (och dig).... Och Du får höja rösten till honom och för en sista gång be honom tännka sig för.
    Jag hoppas att eran 3 åring mår bra iaf.

blir så ledsen när jag läser sånt här och man får ytterliggare bevis på hur vissa barn ha de hemma! 

• Queenie70
    Regnig måndag skrev 2012-10-02 22:16:47 följande:
    Där det inte står rätt till är hos PK-kärringarna som vrålar dumpa innan de kopplar in de få fungerande hjärnceller de har.

Tja jag skulle ju inte låta mitt barn få befinna sig en sekund längre i en så nedbrytande miljö, men du resonerar tydligen annorlunda. Att skydda barnen är första prioritet, sen kan man börja söka hjälp och fundera på om relationen kan fortsätta!
  • Lavish

Jag tycker nog vissa överdriver en smula här. Visst är det inte BRA att bli arg över en sådan sak och skrika dumma unge. Men det gör en knappast till djävulen själv heller. Ibland har man en dålig dag, är redan irriterad över nått annat, och tappar kontrollen.  En sådan incident är knappast i sig själv anledning att dumpa och bryta upp en familj.

Det stora problemet jag ser är att han inte verkar erkänna själv att det han gjorde inte var bra? Är det verkligen så att han inte ser problemet? Eller vill han bara inte erkänna det för dig? Det viktiga är att han inser och erkänner att det är ett dåligt beteende som han måste jobba med för att sluta bete sig så.

Men ärligt, ska man ta en treåring från en pappa som oftast är en bra pappa enbart p.ga att han skrikit dumma unge? Reality check någon?

Svar på tråden Pappa som blir för arg