• Anonym

Pappa som blir för arg

Ligger här och gråter efter att min sambo skrikit "dumma unge" till vår son då han skulle byta bajsblöja och aonen satt sig med bajsrumpan på golvet.
    Sambon har svårt att kontrollera sina känslor och blir ofta arg. Han kan skrila dra åt helvete åt mig när han är arg men verkar inte tycka det är en sån stor sak, säger bara att när han är arg slänger han ur sig saker. Jag kan ta att han skriker åt mig men inte åt vår son som är 3 år! Mellan varven är han en bra pappa men har svårt att vara lugn när sonen trotsar eller inte vill gå på pottan osv.
    Jag har pratat och gett honom så många chanser men inget händer. Jag älskar min sambo men vet inte om det vrrkligen är ok beteende? Vi har en liten dotter på 3 mån också, så jag vill inte lämma honom men nåt måste ske.
    Nån som har liknande erfarenheter? Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Pappa som blir för arg
  • Regnig måndag
    Regnig måndag skrev 2012-10-03 08:14:34 följande:
    Jag ålägger inte dig några åsikter. Eftersom du tror det så kan vi konstatera att du saknar förmåga att tolka text.
    Jag stöter inte på dig särskilt ofta i forumen men du verkar ha en hang-up på mig eftersom du håller sån koll på vilka trådar jag deltar i eller inte.

Vänd dig till redaktionen om du nu känner dig så stalkad av mig så kan de hjälpa dig att tolka mina inlägg eller så skickar du PM direkt till mig. Dina utbrott här gentemot mig är rejält off topic och förstör tråden.
    Jag tolkar det du skriver som att det är du som skrivit som Anonym som förföljt mig i tråd efter tråd där denne envisats med att diskutera "alla andra trådar"...
    Bra jobbat av dig.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • fullständig närhet

Man kan ha dåligt tålamod och bli irriterad, rent av förbannad, det är inte särskilt smart och hjälper inte i en stressig situation men mänskligt.
    Att dumförklara sina egna små barn för att man tappar humöret är dock inget man gör om man är någorlunda harmonisk och älskar sina barn. och om man har tänkt igenom och inser att de är egna individer som existerar för sin egen skull, inte för att göra pappa/mamma glad.

Nej, när man skriker sådär åt en 3-åring så är inte problemet om det blir "enstaka gång" eller ofta utan att man gör det ALLS. Då har man verkligen inte fattat vad det innebär att få förmånen att vara med sitt barn.

Jag skulle säga att en sån förälder behöver prata med någon om sina egna problem, sin identitet och sina frustrationer. Varför tappar han humöret på det sättet? Varför har man ett behov att förnedra och trycka ner ett litet barn? Varför begriper man inte bättre än så och försöker förstå sig själv, vem man är och varför man blev som man blev.

I min värld så är det långt mycket värre att leva med en eller två föräldrar som hånar, förnedrar och trycker ner (oavsett anledning) än att leva i ett splittrat hem. Då kan man förhoppningsvis få kännas sig fullt ut accepterad, våga göra fel och få växa i lugn och ro - i alla fall i det ena hemmet.
    Sen är det en annan sak att man får ge sig själv tid som förälder att växa, utvecklas själv också.

Tror inte de här sidorna alltid kommer fram så tydligt innan man får barn. Föräldrarskapet blottlägger oss på ett intressant men också jobbigt sätt tror jag.

• sextiotalist

Hos oss har vi humör, så många korrekta FL-mammor här hade inte klarat av att bo hos oss. Vi tänder till och sedan är det bra, vi är också väldigt bra på att be varandra uppriktigt om förlåtelse, dvs vi menar det.

Nej, jag hade inte börjat gråta om min sambo i en sådan situation sagt dumma unge, men å andra sidan så hade min sambo efteråt sagt förlåt.

Här har vi rätt att bli arga på varandra och även visar det, vi har rätt att säga vissa saker till varandra, jag har aldrig gått i taket om mitt barn har sagt dumma mamma, för att det är precis vad han kände just då.

Men självklart har vi gränser vad man får säga och hur man får säga.

Att man är dum, inga problem, att kalla en för okvädningsord, nix, det är något vi inte markerar.        

• sextiotalist
    sextiotalist skrev 2012-10-03 08:29:08 följande:
    Hos oss har vi humör, så många korrekta FL-mammor här hade inte klarat av att bo hos oss. Vi tänder till och sedan är det bra, vi är också väldigt bra på att be varandra uppriktigt om förlåtelse, dvs vi menar det.

Nej, jag hade inte börjat gråta om min sambo i en sådan situation sagt dumma unge, men å andra sidan så hade min sambo efteråt sagt förlåt.

Här har vi rätt att bli arga på varandra och även visar det, vi har rätt att säga vissa saker till varandra, jag har aldrig gått i taket om mitt barn har sagt dumma mamma, för att det är precis vad han kände just då.

Men självklart har vi gränser vad man får säga och hur man får säga.

Att man är dum, inga problem, att kalla en för okvädningsord, nix, det är något vi inte markerar.        
    Vi markerar  menar jag, dvs inte tolererar *vimsig*
  • Queenie70
    Regnig måndag skrev 2012-10-03 08:15:46 följande:
    Jag tolkar det du skriver som att det är du som skrivit som Anonym som förföljt mig i tråd efter tråd där denne envisats med att diskutera "alla andra trådar"...
    Bra jobbat av dig.

Ja din paranoia får du nog själv ta ansvar för tänker jag
  • Regnig måndag
    Queenie70 skrev 2012-10-03 08:08:35 följande:

I min värld är det rätt få människor som skriker åt treåringar för att de bajsat på sig, lite läskigt att det verkar hyfsat normalt i din värld. Kanske dags att se över sina referensramar?
    App app.
    Du anklagade mig att jag ålägger dig åsikter i ett inlägg som öht inte borde kunna tolkas så.
    Här ålägger du mig inte åsikter utan så mycket värre, förhållningssätt (som jag öht inte har nämnt)

Vad fan håller du på med? Mår du inte riktigt bra?
  • Regnig måndag
    Queenie70 skrev 2012-10-03 08:39:45 följande:

Ja din paranoia får du nog själv ta ansvar för tänker jag
    Det är du som skriver om att jag följer dig i tråd efter tråd. Hur du kan få det till att jag har paranoia är en gåta. Men men...
    Det blir säkert bra för dig en vacker dag.
  • Queenie70
    Regnig måndag skrev 2012-10-03 08:40:48 följande:
    Det är du som skriver om att jag följer dig i tråd efter tråd. Hur du kan få det till att jag har paranoia är en gåta. Men men...
    Det blir säkert bra för dig en vacker dag.

Som sagt inte heller i denna tråd orkar jag med ditt tjafs. Du ägnar dig åt en debatteknik som inte är intressant för mig. Du lägger ord i andras munnar, påstår att andra har åsikter som de aldrig uttryckt och hela diskussionen går åt till att rätta det du påstår om en själv för att andra som läser ska hajja att man aldrig sagt eller påstått det du sagt. Du "vinner" diskussionerns på uttröttningsteknik vad det gäller nonsens, och därför väljer jag att sätta stopp för detta redan här, eftersom jag kan ditt mönster vid det här laget. Hur du tolkar detta är helt upp till dig, men i vanlig ordning kommer du antagligen att tolka det som att dina brilianta argument inte kan övervinnas
    Men det bjuder jag på. Jag kanske återkommer om du kan hålla dig till saken på ett adekvat sätt.
  • Regnig måndag
    Queenie70 skrev 2012-10-03 09:26:07 följande:

Som sagt inte heller i denna tråd orkar jag med ditt tjafs. Du ägnar dig åt en debatteknik som inte är intressant för mig. Du lägger ord i andras munnar, påstår att andra har åsikter som de aldrig uttryckt och hela diskussionen går åt till att rätta det du påstår om en själv för att andra som läser ska hajja att man aldrig sagt eller påstått det du sagt. Du "vinner" diskussionerns på uttröttningsteknik vad det gäller nonsens, och därför väljer jag att sätta stopp för detta redan här, eftersom jag kan ditt mönster vid det här laget. Hur du tolkar detta är helt upp till dig, men i vanlig ordning kommer du antagligen att tolka det som att dina brilianta argument inte kan övervinnas
    Men det bjuder jag på. Jag kanske återkommer om du kan hålla dig till saken på ett adekvat sätt.
    Du återkommer till det här var du än du hittar med, att jag förföljer dig. Att jag sen varit i tråden länge innan du hittat mig är något du missar. Sen väljer du att tolka fel och när jag påpekar det så tjafsar jag.
    Du uppträder inte helt sunt nu men bra att du inte är anonym nu så att alla ser hur du gör och varför.

I fortsättningen tar jag föregivet att du skickar PM till mig för att bespara andra medlemmar dina personliga hang-ups på mig. De är totalt ointressanta för alla utom dig själv nämligen.

• finskaflikkan

Regnig måndag skrev 2012-10-02 21:29:42 följande:
    Jag håller med dig!
    Ja det kan det vara beroende på vad barnet gör. Det finns barn som är hala som ålar vid blöjbyte och en sådan 3-åring med rumpan full av bajs är mindre roligt och kan få tålamodet att tryta hos de flesta.

Utom PK-kärringarna på FL som ylar kasta ut karlkräkket i kör.

Lavish skrev 2012-10-02 22:23:09 följande:
    Jag tycker nog vissa överdriver en smula här. Visst är det inte BRA att bli arg över en sådan sak och skrika dumma unge. Men det gör en knappast till djävulen själv heller. Ibland har man en dålig dag, är redan irriterad över nått annat, och tappar kontrollen.  En sådan incident är knappast i sig själv anledning att dumpa och bryta upp en familj.

Det stora problemet jag ser är att han inte verkar erkänna själv att det han gjorde inte var bra? Är det verkligen så att han inte ser problemet? Eller vill han bara inte erkänna det för dig? Det viktiga är att han inser och erkänner att det är ett dåligt beteende som han måste jobba med för att sluta bete sig så.

Men ärligt, ska man ta en treåring från en pappa som oftast är en bra pappa enbart p.ga att han skrikit dumma unge? Reality check någon?
Svar på tråden Pappa som blir för arg