• Anonym

Pappa som blir för arg

Ligger här och gråter efter att min sambo skrikit "dumma unge" till vår son då han skulle byta bajsblöja och aonen satt sig med bajsrumpan på golvet.
    Sambon har svårt att kontrollera sina känslor och blir ofta arg. Han kan skrila dra åt helvete åt mig när han är arg men verkar inte tycka det är en sån stor sak, säger bara att när han är arg slänger han ur sig saker. Jag kan ta att han skriker åt mig men inte åt vår son som är 3 år! Mellan varven är han en bra pappa men har svårt att vara lugn när sonen trotsar eller inte vill gå på pottan osv.
    Jag har pratat och gett honom så många chanser men inget händer. Jag älskar min sambo men vet inte om det vrrkligen är ok beteende? Vi har en liten dotter på 3 mån också, så jag vill inte lämma honom men nåt måste ske.
    Nån som har liknande erfarenheter? Vad ska jag göra? :(

• Svar på tråden Pappa som blir för arg
  • Lavish
    Regnig måndag skrev 2012-10-02 22:16:47 följande:
    Där det inte står rätt till är hos PK-kärringarna som vrålar dumpa innan de kopplar in de få fungerande hjärnceller de har.

Är benägen att hålla med faktiskt. Vad är INTE skäl nog att dumpa sina barns far enligt vissa?
  • FraYo

Men om hon lämnar hnm då? Tror ni på fullaste allvar att hon får hela vårdnaden? Och det är såklart en rimlig orsak o separera för en sådan grej? Idioter finns det tydligen gott om!

• Gevieve
    Lavish skrev 2012-10-02 22:23:09 följande:
    Jag tycker nog vissa överdriver en smula här. Visst är det inte BRA att bli arg över en sådan sak och skrika dumma unge. Men det gör en knappast till djävulen själv heller. Ibland har man en dålig dag, är redan irriterad över nått annat, och tappar kontrollen.  En sådan incident är knappast i sig själv anledning att dumpa och bryta upp en familj.

Det stora problemet jag ser är att han inte verkar erkänna själv att det han gjorde inte var bra? Är det verkligen så att han inte ser problemet? Eller vill han bara inte erkänna det för dig? Det viktiga är att han inser och erkänner att det är ett dåligt beteende som han måste jobba med för att sluta bete sig så.

Men ärligt, ska man ta en treåring från en pappa som oftast är en bra pappa enbart p.ga att han skrikit dumma unge? Reality check någon?
  • Anonym (Ring soc direkt)

Haha! Detta måste bara vara en skämttråd där folk överdriver med vilja! Om inte kan ni ringa soc på mig med då för jag brukar säga jäkla busunge till mitt barn ibland på skoj men ibland menar jag det när humöret tryter och trotsen är som värst (hjääälp!) bad mommy!

• Winterfell

Nej, det är inte okej. 
    Det är förståeligt om det brister ibland, men har han ständigt problem med humöret så bör han söka hjälp. Det mest oroväckande är enligt mig att han inte känner ånger eller är villig att söka hjälp för sina problem.

Nu kan vi bara gissa hur det är ställt hos er, men OM det faktiskt är så att han misshandlar era barn, psykiskt eller fysiskt, så är du skyldig att göra vad du kan för att skydda dem. Tänk på det om situationen är av allvarlig art. Det innebär i praktiken att du kan förlora barnen om det kommer fram i en utredning att du underlåtit att ta barnen därifrån.

• Anonym (yeeah)
    Regnig måndag skrev 2012-10-02 22:16:47 följande:
    Där det inte står rätt till är hos PK-kärringarna som vrålar dumpa innan de kopplar in de få fungerande hjärnceller de har.

<3
  • Fanny b

Problemet som jag ser det i ts fall är inte den specifika situationen utan det faktum att ts sambo har problem med att kontrollera sitt humör och verkar inte ta ansvar för att lösa detta problem,, Utan verkar tycka att han får skrika på sin familj när han blir arg. Jag tycker inte barn ska behöva växa med en förälder som agerar på detta sätt. För det barn lär sig då är att det är acceptabelt att mamma/pappa skriker åt mig när denne blir arg,

Ur ts synvinkel tycker jag inte heller att man ska behöva stå ut med detta beteende från sin sambo. Visst, om det händer några enstaka gånger, men inte om det sätts i system.

I ts fall skulle jag prata med sambon och kräva att denne slutar skrika åt sin familj. Om sambon vägrar skulle jag fråga om hur denne beter sig på arbetet när denne blir irriterad, skriker denne te x åt chefen. Det troliga är att han inte gör det. Så varför skriker han då åt sin familj? Har han större respekt för chefen än sin familj?

Om sådana här samtal går bra kan man försöka att tillsammans komma med lösningar. T ex om ens sambo vill vara ifred när denne är irriterad,  om det är möjligt så får denne vara det. Om sambon blir irriterad över något barnet gör kan denne gå därifrån om den andra föräldern är hemma. Givetvis ska sådant system fungera åt båda hållen, så om föräldern som inte har problem med sitt humör blir irriterad av samma anledning ska denne kunna lämna situationen om tillfälle till det finns.           

• Snöviolen

Min man kan inte heller tygla sitt humör, får sådana utbrott om barnen trotsar eller skriker. Efter tre barn så fick jag nog. Ja jag var korkad som stod ut så länge, men vi försökte med allt att det skulle bli bättre. Han gick på något för att lära sig att behärska sig, men inte funkade det så bra. Ett litet tag funkade det, men sen samma visa. Nu har vi ansökt om skilsmässa och han har flyttat till en etta, men han träffar barnen varje dag en stund efter jobbet.
    Känner han att han inte klarar av barnen, så då går han hem till sig och sen kommer han nästa dag.

• Regnig måndag
    Queenie70 skrev 2012-10-02 22:20:50 följande:

Tja jag skulle ju inte låta mitt barn få befinna sig en sekund längre i en så nedbrytande miljö, men du resonerar tydligen annorlunda. Att skydda barnen är första prioritet, sen kan man börja söka hjälp och fundera på om relationen kan fortsätta!
    Gå till rätten med att det är en "nedbrytande miljö" för han sa dumma unge.
    Lycka till!

Jag gissar att det slutar med att du blir av med vårdnaden för resonerar man så saknar man verklighetsförankring.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Pappa som blir för arg