Inlägg från: Zora |Visa alla inlägg
  • Zora

~* Juni Bebisar 2013 *~

Kickilina skrev 2013-03-17 11:54:31 följande:
    Nä...vi missade det. Det måste varit så det gick till har vi insett eftersom vi (jag ) kör på Billingsmetoden (sekretmetoden) och kondom då det är osäkert och jag har stenkoll...så vi skyller på kondomen

Kickilina skrev 2013-03-17 11:54:31 följande:
    Nä...vi missade det. Det måste varit så det gick till har vi insett eftersom vi (jag ) kör på Billingsmetoden (sekretmetoden) och kondom då det är osäkert och jag har stenkoll...så vi skyller på kondomen

Intressant! Jag har nämligen också stenkoll på när det är säkert och osäkert. Använde Lady-Comp (p-dator som håller koll på röda gula och gröna dagar baserat på morgontemp) och kondom (på gula och röda dagar). Har ALDRIG slarvat med kondom på röda dagar, på gula har det väl hänt att vi kört avbrutet, men bara på den första gula dagen efter mens och den dagen är långt ifrån ägglossningen. Har använt den här metoden i runt 6 år och det har fungerat klockrent, tills i höstas... Ny pojkvän, vi hade väl varit tillsammans i 3 månader (men kännt varandra i ca 2 år) och plötsligt kom inte mensen.. Jag fattar faktiskt ärligt talat inte hur det gick till, för vi var försiktiga eftersom förhållandet var nytt. Har försökt lura ut vad som "gick snett", men jag vet inte alls. Det enda som var skumt var att den sista mensen innan jag blev gravid kom ca 1,5 v tidigare än normalt (har aldrig hänt) men det ska inte påverka p-datorn eftersom den då ska lägga till fler osäkra dagar eftersom mensen betett sig annorlunda. Ja ja, så kan det gå!
  • Zora
    MissMe83 skrev 2013-03-17 20:57:10 följande:
    Zora: kroppen är en märklig manick. Den kan bete sug helt annorlunda plötsligt. Se på mig! Fick efter åtta års försök med Ivf å äggdonationer veta att det aldrig skulle bli ett barn i min mage. Jag var steril. Men så en dag, mot alla odds blev jag gravid! Ingen fattar hur det var möjligt mina ägg är ju usla! En chans på miljonen var det. Men trots det blev jag gravid! Så det kan ju troligt vara så att din ägglossning bestämde sig för att komma tidigare utan förvarning kroppen är mycket svår att förutspå

MissMe83 skrev 2013-03-17 20:57:10 följande:
    Zora: kroppen är en märklig manick. Den kan bete sug helt annorlunda plötsligt. Se på mig! Fick efter åtta års försök med Ivf å äggdonationer veta att det aldrig skulle bli ett barn i min mage. Jag var steril. Men så en dag, mot alla odds blev jag gravid! Ingen fattar hur det var möjligt mina ägg är ju usla! En chans på miljonen var det. Men trots det blev jag gravid! Så det kan ju troligt vara så att din ägglossning bestämde sig för att komma tidigare utan förvarning kroppen är mycket svår att förutspå

Oj! Vad häftigt! Och helt fantastiskt Ja, kroppen kan nog bete sig oförutsägbart, bara att konstatera.
  • Zora
    MissMe83 skrev 2013-03-18 10:10:13 följande:
    Eftersom vi pratade lite om säkra perioder å så blev jag lite nyfiken på hur det gick till när ni blev gravida. Var det ett "ooops! Hur gick detta till? " hade ni p medel?

Var det ett väl planerat barn? Eller mer vi tar det som det kommer?

Får vår del var det både hoppsan vad hände och planerat på sätt å vis. Vi hade ju bara kort tid till barnbesked ftån Ryssland och hade gett upp tanken på att bli gravid helt.

Plötsligt hände det bara

Har ju redan skrivit lite, men kan ta det igen.

Barnet är totalt oplanerat. Vi hade bara varit tillsammans i ca 3 mån när det upptäcktes. Jag hade dessutom ca 6 mån innan positivt test brutit upp från ett längre förhållande och hade väl kanske inte riktigt hunnit bearbeta det uppbrottet. Jag skulle bo själv, ta det lugnt med allt vad nya förhållanden heter och bara ta det som det kommer. Men så blidde det inte.

Vi använde p-dator (Lady-Comp) och kondom. Har använt metoden i runt 6 år och det har fungerat klockrent, tills i höstas. Vi fattar inte alls hur det gick till! Känner mig lite lurad av min egen kropp på något sätt

Vi bestämde att vi helt enkelt kör på. Bebisen var ju redan i magen och abort ville jag inte gå igenom bara för att vi inte varit tillsammans så länge. Jag blir ju ändå 35 i år och vem vet om rätt tillfälle någonsin skulle infinna sig..

Så, nu är vi plötsligt sambos och ska ha barn om ca 9-10 veckor, inte alls hur jag trodde mitt liv skulle se ut nu, men är väldigt glad och ser framemot bebisens ankomst
  • Zora

Funderar lite på  vart man ska placera bilstolen? Bakom föraren eller bakom passageraren? Finns det något alternativ som är bättre än det andra? Sen lurar jag på vad man ska ha för underlakan till spjälsängen. Är såna där "dra på" lakan bra? Eller är det bättre med vanliga underlakan?

Igår kväll kände jag för första gången att jag faktiskt ska föda barn snart! Hade sammandragningar och lite småont i magen och svårt att sova. Då slog det mig att det ganska snart kommer känna ännu mer och vara på riktigt.. Helt overkligt.. Jag har nog fortfarande inte riktigt fattat att vi ska få barn tror jag. 

• Zora
    Hannathu skrev 2013-03-19 10:10:21 följande:
    behöver man stanna vid vägkanten är det bättre att ha barnet bakom passagerarsätet eftersom man då inte behöver röra sig i vägbanan.

Säkrast ska väl egentligen mittenplatsen bak vara

Aha! Tackar, hade inte ens tänkt så långt som till att man kanske stannar ibland. Men då är ju passagerar sidan bäst. I mitten kan man väl inte ha barnstol med bas? Den har ju liksom ett stödben och i mitten brukar det ju vara som en "kulle" på golvet.
  • Zora
    Hannathu skrev 2013-03-19 11:35:17 följande:
    Är det en bältad bas så kan det funka om det är ett bra stödben (som amn kan reglera längden på ordentligt. Är det isofix så är det tyvärr oftast bara sidoplatserna som gäller

Basen går att använda både med bälte och isofix. Men jag hade nog tänkt använda isofix, känns säkrare av någon anledning (vilket väl inte är sant för det ska väl vara lika säkert att sätta fast basen med bälte) så då får det nog bli på passagerar sidan ändå.
  • Zora

Har era bebisar hicka ofta? Tycker att min hickar varje dag nu, igår 2 aggregat till och med. Fast det kanske är nåt annat jag känner? Är liksom rytmiska stötar, typ som ett hjärta som slår, fast med enkelslag istället för dubbla. Det känns inte utanpå, utan bara inuti. Det måste vara hicka va? Varför får dom det egentligen?

• Zora

Oj, skulle stå ggr, inte aggregat!

Jag kände dom där rytmiska ryckningarna första gången för ca 1,5 - 2 veckor sedan. Är i v 31 nu. Kanske måste bebisen vara i en viss storlek innan man kan känna det?

Hannathu skrev 2013-03-20 13:23:45 följande:

Låter som hicka - tror de tränar diafragman genom att hicka

Aha, jag kanske det.

• Zora

He he.. jag har haft ett par veckor nu när jag gått upp nästan 1 kg/vecka! Fick lite småpanik faktiskt. Men förra veckan hade jag inte gått upp nåt alls, så det kanske går lite i perioder. Har lagt på mig något över 10 kg hittills (var 10 kg för en vecka sedan i alla fall, kan ju vara närmare 11 nu, vem vet ). Jag hade nog ett ganska lågt BMI innan, så min teori är som din MissMe83, att kroppen liksom suger åt sig mera när man har lite att ta av från början så att säga.

Jag är iof inte så bekymrad över viktuppgången, det får bli som det blir. Ner lär jag gå ändå och förhoppningsvis får jag bort allt. Är mer bekymrad över hur magen kommer att se ut faktiskt (fåfäng som man är) Är lite rädd för att få överskottshud som hänger, eller att magen liksom inte hittar tillbaka till sin ursprungliga form. Har, även jag, haft lite problem med hur jag ser ut.. inte viktmässigt då, men just formen på magen om den ser slapp ut osv..

Madelene21: Vart har du köpt dina strumpbyxor? Funderar på att införskaffa ett par sådana nämligen. Skulle nog vara skönt.

Nu hickar bebis IGEN!

• Zora
    Madelen21 skrev 2013-03-20 14:58:47 följande:
    zora: jag fick remiss via mvc läkaren till ett ställe som heter ortopedtekniska avdelningen på mitt sjukhus där dom har hjälpt mig å tagit mått  och beställt så jag fick dom hemskickade med post idag.

Aha! Då är dom säkert superbra! Funderar på vart man kan få tag på bra sådana annars? Som helst inte är för dyra.. Apoteket har kanske? Någon som vet nån bra sort och vart den säljs i så fall?
Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~