Inlägg från: Zora |Visa alla inlägg
  • Zora

~* Juni Bebisar 2013 *~

Vid 12 idag kom vår lilla tjej! 2175g och 44 cm lång. Hon mår bra men får extra tillmatning och ligger på värmedyna. Själv har jag ganska ont efter snittet, men det är det värt!!!

• Zora

Tack allihop! Jodå, det blev en flicka och hon var inte så liten som jag var rädd för. Eller liten är hon ju, men hon ser inte spinkig ut

Jag får voltaren (tror jag det är) Sen har jag fått en spruta med Ketalan (tror jag det heter) men jag är låååångt ifrån smärtfri.. har dock, med hjälp av personal och gåbord, varit uppe och gått hela 10-15 m till toaletten och tillbaka igen! Fruktansvärt jobbigt och jag var mest yr och illamående + att det gjorde ont.. men jag slapp katetern efter det

Lilla pluttan ska tyvärr tillbringa natten på barnavdelningen, utan mig hon ska ha extra mat varannan timme och personalen här tyckte att jag behövde få sova. Dessutom behöver jag ju hjälp så fort jag ska ta upp henne och sambon sover inte här. Lite jobbigt, men det är nog bäst så.

• Zora

Tack igen!! Jo allt går bra men hon får fortfarande mat genom sonden blandat med amning. Å i get namn har hon fått än. Tur man har lite tid på sig

• Zora
    Kickilina skrev 2013-05-08 20:33:39 följande:
    Zora; När får vi se lite bilder Är så nyfiken på din lilla skatt!

Bilder kommer, men jag har bara ipaden på BB, så det blir nog inga bilder förrän vi kommer hem. Men det kommer
  • Zora
    Kickilina skrev 2013-05-11 20:55:57 följande:
    Zora; Hur går det med dottern och med dig?

Jo det går väl framåt om än i sakta mak. Hon är fortfarande inskriven på barnavdelningen (neo) och sondmatas fortfarande var 3:e timme. Har väl ca 10 g kvar till födelse vikten nu. Jag fick igår komma från BB vilket var jätteskönt, men vi får ingen plats på neo för där är det fullt. Så vi har fått ett rum på familjeavdelningen och har henne hos oss hela tiden. Sen får vi åka en trappa upp för matningen. Vi matar iof själva, men personalen får mäta upp och allt sånt. Vet fortfarande inte när vi får komma hem. Hon ska gå upp ordentligt i vikt och vilja/kunna suga på bröstet ordentligt först + att jag förstås ska ge tillräckligt med mjölk.. lite gulsot har hon, men det värde såg ut som det var på väg ner idag så hon kommer troligen att slippa sola. känns Jättejobbigt att inte få komma hem annars mår jag hyfsat, har iof rätt ont av snittet fortfarande, men det är hanterbart.
  • Zora
    Kickilina skrev 2013-05-12 21:32:27 följande:
    Runda huvuden är inget som jag brukar lägga någon vikt vid när jag som barnmorska gör första undersökningen på barnet efter förlossningen. Alla har ju olika huvudform. Vissa mer avlånga andra runda. Om er bebis hade något avvikande med huvudformen (utöver "normala" avvikelser) så hade det uppmärksammats på ultraljudet. Jag hade försökt ignorera väninnans skrämselpropaganda
    Zora skrev 2013-05-12 17:30:14 följande:
    Jo det går väl framåt om än i sakta mak. Hon är fortfarande inskriven på barnavdelningen (neo) och sondmatas fortfarande var 3:e timme. Har väl ca 10 g kvar till födelse vikten nu. Jag fick igår komma från BB vilket var jätteskönt, men vi får ingen plats på neo för där är det fullt. Så vi har fått ett rum på familjeavdelningen och har henne hos oss hela tiden. Sen får vi åka en trappa upp för matningen. Vi matar iof själva, men personalen får mäta upp och allt sånt. Vet fortfarande inte när vi får komma hem. Hon ska gå upp ordentligt i vikt och vilja/kunna suga på bröstet ordentligt först + att jag förstås ska ge tillräckligt med mjölk.. lite gulsot har hon, men det värde såg ut som det var på väg ner idag så hon kommer troligen att slippa sola. känns Jättejobbigt att inte få komma hem annars mår jag hyfsat, har iof rätt ont av snittet fortfarande, men det är hanterbart.
    Det går åt rätt håll! Skönt! Tråkigt att ni inte får plats på neo, men det kanske ändrar sig snart?! Måste vara viktigt det att kunna lämna sjukhuset också av och till, snart kanske ni även kan få permission tillsammans med lillan. Vad gott att gulsotsvärdet redan börjat sjunka. Är hon pigg? Orkar hon suga något själv? Har du börjat få igång lite mjölk?

Nä, jag tror inte vi kommer få någon plats på neo faktiskt, eller hon har ju det, men inte jag. Dom har inte tillräckligt med rum. Men det fungerar så här också. Hon får ju vara med oss hela tiden. Idag har hon passerat födelse vikten och väger 2230 g och troligen ska vi försöka minska på ersättningen vid sondmatningen imorgon och se hur det går. Hon är pigg ibland, men mest sover hon. Idag har hon faktiskt sugit ganska mycket själv! Tidigare har hon somnat nästan på en gång jag lagt henne till bröstet. Men det är lite olika, hon är piggare på morgnarna än kvällarna. Lite mjölk har jag och jag försöker pumpa var 3:e timme efter att hon har provat suga, så jag hoppas att jag ska ha tillräckligt för henne snart så hon kan slippa sond. Men det går ju framåt iallafall
  • Zora
    Elfwinter84 skrev 2013-05-13 16:00:23 följande:
    Zora! Pröva och ge henne nappflaska om du vill bli av med sonden.

Jo.. Fast jag tror att det i så fall blir en senare fråga. Hon har hittills varit lite slö och somnar nästan på en gång hon får bröstet. Är väl därför hon matas med sonden. Men hon har iallafall varit piggare idag, så nu kanske det släpper snart
  • Zora

Idag fick vi komma hem! Fast lilltjejen är inte utskriven ännu, utan vi fick gå på s.k. Tidig hemgång. En sköterska kommer att komma hem till oss 2 ggr/v för vägning mm och vi fortsätter sondmatningen här hemma. Idag är hon exakt en vecka!! :) ska se om jag får tid att lägga in en bild imorgon eller nåt.

• Zora
    Elfwinter84 skrev 2013-05-14 22:28:14 följande:
    Zora: vi har också hemsjukvård 2 ggr/v. Vår lille Jamie är dock sondfri sedan 1,5 v och äter lite på mig och resten ersättning i flaska :) På torsdag ska vi tillbaka till neo för träff m läkaren och förmodligen blir vi utskrivna då :)

Vad skönt för er! :) Hur länge hade han sonden? Jag hoppas så att vi ska bli av med den snart!! Har haft den sedan hon föddes, vilket blir 8 dagar idag. Tycker att det är ganska jobbigt att ha den och det går så mycket tid vid matningen iom alla moment. Först amma, sen sonda och sist pumpa. Känns som att det skulle vara så mycket smidigare att bara kunna ge bröstet. Blir ju liksom bara ett moment. Min ena fot har blivit ganska svullen. Ringde HC eftersom jag blev lite nervös över att det ska vara en blodpropp, men dom sa att om det är blodpropp så är det snarare benet och inte ankeln/foten som är svullen. Hon jag pratade med trodde att det kanske kunde vara någon biverkning av spinalbedövningen, men hon visste faktiskt inte riktigt utan sa bara att jag skulle återkomma om några dagar om det blir värre.. Nån som vet vad det kan vara och om bedövningen kan ge sån bieffekt? Upptäckte det igår när jag skulle ta på mig vanliga skor, så jag vet egentligen inte hur länge den har varit svullen.
  • Zora
    Elfwinter84 skrev 2013-05-15 18:33:50 följande:
    Jamie hade sonden först i 5 dagar, drog ut den och hade den, var utan i 3 dagar och hade den sen i 9 dagar till. Men vi använde den inte de sista 4 dagarna :) Min fot blev också jättesvullen efter mitt snitt. Såg ut som en elefantfot. Fick bort det med stödstrumpor i 2 v. Har fortfarande på mig.
    Okej, så runt 14 dagar alltså? Hoppas hoppas att vår lillskrutta kan bli av med sin snart.. Men då kanske det har med snittet att göra då att foten är svullen, undrar varför det kan bli så? Blir till att införskaffa stödstrumpor, för så här kan jag ju inte ha det.

Har lagt in en bild på vår lilla tjej i bildtråden nu  
  • Zora

Grattis alla ni som fått era små sedan senast jag kikade in här :) Heja Kickilina!! Spännande !! :) Min lilla tjej blir 6 v på tisdag och i fredags vägde hon 3210 g! Har gått upp över 1 kg sedan födseln, känns bra :)

• Zora

Så ledsen för er skull melikey0u. Så ofattbart. Många kramar till er!!

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~