Inlägg från: Zora |Visa alla inlägg
  • Zora

~* Juni Bebisar 2013 *~

Funderar lite på när, alltså från vilken vecka, det är lämpligt för sambon att hålla sig inom rimligt avstånd från hemmet (inför förlossningen) och vad är ett rimligt avstånd (i tid)?

Min sambo jobbar oftast ca 10 mil från hemmet och det tar ju ungefär en timme för honom att ta sig hem, borde ju vara hanterbart.. men ibland blir han i vägskickad längre bort.. kan ju vara bra att veta när han ska börja säga nej till sånt (sen tycker han inte att han kan säga nej om han blir iväg skickad trots att dagen för förlossningen kanske är nära, vilket jag kommer att kräva att han gör. Jag vägrar åka till BB själv! Borde ju arbetsgivaren fatta också tycker jag.)

Är första barnet för oss båda och jag har ingen aning alls hur jag ska veta när det är dags och när det bara är förkänningar. Man vill ju inte kalla hem honom på falskt alarm.

• Zora

Madelen21: Attans vad dyrt! Ska nog fråga BM faktiskt.

Vad bra att han tar semester! Önskar min gjorde det också, men det lär knappast hända...

• Zora
    Hannathu skrev 2013-03-20 15:59:18 följande:
    Det sätter förhoppningsvis igång på natten eller tidig morgon  - det verkar göra det för de flesta. Då är han väl hemma?

En timma borde inte vara några större problem men man vet aldrig.

stödstrumpor har jag sköna från åhlens, apotekets i bomull kliar
    ska skaffa i nylon oxå
    Jo, natt och tidig morgon är han ju hemma, får väl hoppas på att det sätter igång då :)

Är det stödstrumpbyxor, eller vanliga som är lägre? Skulle helst vilja ha strumpbyxor.. får ta mig in till Åhlens och kika nån dag.
  • Zora
    Happymom skrev 2013-03-20 20:36:11 följande:
    MissMe83, ja, jag har också ett sånt tryck! Funderar på om det kan bero på att bebis lagt sig med huvudet neråt (typ fixerat sig), men jag vet inte. Min dotter fixerade sig aldrig (förrän på BB). Eller så är det någon sorts foglossning.

Zora, är det ditt första barn? För de allra flesta tar förlossningsarbetet mellan 12-18 h (och väntar man tills det är ca 2 minuter mellan värkarna är det i regel ca 2 h kvar). För omföderskor är snittet 6-12 h. Så risken att din kille inte hinner hem är inte så stor, men förstår att du vill ha honom nära.

m.vardguiden.se/c.jsp?cid

Ja, det är första barnet och du har ju förstås rätt i att att hiner hem Hade bara kännts ännu bättre om han var hemma direkt det drar igång, så man har någon att luta sig mot så att säga.
  • Zora

Måste fråga en sak. I morse när jag vaknade så hade jag ont i övre delen av magen, typ övre delen av livmodern/livmoderkanten eller nåt. Känns nästan som ett stort blåmärke, fast inuti liksom. Gör inte ont när jag trycker där, men däremot om jag t.ex. böjer mig fram. Känns nästan som svullet, fast inuti? Vad är det som kan göra att det känns så? Känner det fortfarande minst lika mycket som i morse.

• Zora
    Aries81 skrev 2013-03-22 10:12:24 följande:
    Zora och Missme83: Så har jag också, inte skönt nånstans. Jag frågade min bm och hon sa att det är jättevanligt. Hon sa att det beror på att organen trycks uppåt i och med att bebis växer. Eller att bebis sparkar uppåt... Bara att härda ut, stå upp och sträcka ut magen och ryggen är det enda som hjälper för mig!

Jaha! Det låter ju logiskt att det är det som känns. Håller med om att det är väldigt obekvämt. Men sträcker man på sig så känns det faktiskt lite bättre.
  • Zora

Själv känner jag mig ganska lugn inför förlossningen. Jag vill helst föda med så lite smärtlindring som möjligt (säger jag nu ) Vill liksom veta vad det innebär, vill på nåt sätt ha upplevt det. Man lever ju bara en gång och att inte veta hur det är skulle kännas trist på nåt sätt. Men men.. Jag kan hinna ändra mig. Min tanke är att ta det som det kommer iallafall, inte försöka bestämma i förväg hur det kommer kännas och bli. Prio ett är att barnet mår bra. Men det här är mina högst personliga funderingar

• Zora
    ThereseJohansson skrev 2013-03-25 20:53:43 följande:
    Haha, min mage ser hel konstig ut...lill killen har alltid trivts bäst på min högra sida så nu på kvällarna så kryper han ihop där så magen blir helt sned :) 60dagar kvar till planerat snitt :)

He he, då är din mage som min då. Bäbis ligger alltid på höger sida och magen ser ganska så kul ut ibland
  • Zora

Varit hos barnmorskan i dag. Allt såg bra ut Det enda som inte var helt bra är att bebis för närvarande ligger i säte och jag tror att den har gjort det nästan hela tiden eftersom jag aldrig känner några sparkar uppåt. Hon skulle kolla nästa gång jag kommer också, men har den inte vänt på sig när jag går in i v 35 blir det vändningsförsök. (V 32 nu). Bebis ligger helt och hållet till höger i magen, hon kände men på vänstersida är det helt tomt! Huvudet vid revbenen och rumpan nere till höger.

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~