Inlägg från: Zora |Visa alla inlägg
  • Zora

~* Juni Bebisar 2013 *~

Jag hade inte uvi och det är ju iof bra.. Men jag antar att jag får dras med det onda i magen hela tiden nu framöver Blir väl (är redan) en soffpotatis utan minsta lilla kondis..

• Zora

Blä.. Jag har fått halsbränna trodde det var en engångs företeelse för någon vecka sedan, men nu har jag det nästan varje eftermiddag.. Finns det nåt man kan göra för att bli av med det eller lindra det? Inser att jag aldrig haft halsbränna förut, trodde det var typ som sura uppstötningar men det är det ju inte..

• Zora
    Sagolina skrev 2013-02-21 18:59:06 följande:
    En kompis som hade halsbränna under graviditeten (spec. på nätterna  när hon låg ner) fick tipset att alltid äta en portion mannagrynsgröt på kvällen. För henne hjälpte det, ingen aning varför dock? Annars finns det väl olika receptfria mediciner mot halsbränna har jag för mig?

Kanske ska göra ett apoteksbesök och se vad som finns, annars kanske gröt funkar. Måste ju bli lite som ett lock liksom.
  • Zora

Tack för tipsen! Äter inget särskilt starkt eller så, utan det kommer någon gång efter lunch. Men nån gång åt jag chili concarne, ganska stark, och då vart det riktigt jobbigt.. Dricker iof juice på morgonen, men det är ju så gott!!!

• Zora
    mytol skrev 2013-02-22 13:06:42 följande:
    För mig funkar det att dricka en liten slurk fet grädde. Lägger sig oxå som ett lock. Ett tips jag fick vid magkatarr och som funkar nu med. Vet du vad du väntar? 

He he! Ja grädde kanske vore nåt! Men det får nog vara en liiten slurk annars lär jag lägga på mig mer än nödvändigt. Känns som att allt fastnar på mig just nu På RUL sa dom att det troligen är en flicka, men 100% säker var hon inte (bara runt 90% och det är tillräckligt osäkert för mig för att inte sikta in mig på en tjej). Är det något särskilt kön som sägs ge halsbränna enligt skrocket?
  • Zora
    Solrosen82 skrev 2013-02-22 20:26:37 följande:
    Zora: Halsbränna ska enligt skrock betyda att bebis har mycket hår. :) Jag har en av varje och har haft mkt halsbränna med båda två.

Aha! På det viset, blir ju spännande att se om det ligger någon sanning i det skrocket
  • Zora
    Sonaten skrev 2013-02-22 22:51:10 följande:
    Juice och apelsiner triggar min halsbränna. Blir ingen juice alls numera, och apelsin max en per dag dock inte på morgonen när jag är extra känslig. Grapefrukt är inte heller smart att äta. Jag som älskar både apelsiner och grape!! Det blir generellt också värre om jag ätit lite för mycket mat vid ett tillfälle. Men ofta kommer halsbrännan också utan att jag förstår varför. Det var jobbigt redan innan jag blev gravid. Äter omeprazol periodvis och det brukar fungera även om en hel dag kan bli förstörd när halsbrännan är svår, innan dess att omeprazolet verkar. Novalucol sa min läkare att jag kan äta obegränsat av även när jag är gravid. Så det går åt en hel del... Ska testa grädde nästa gång, som någon tipsade om här. Yoghurt, som jag blivit föreslagen, fungerar dock inte. Har också prövat med banan, det blir ju lite skummigt liksom av det. Mjölk funkar knappt. Puffat vårgårdaris brukar kännas rätt bra. Jag vet också att man inte ska gå och lägga sig ner när det är som värst, dock orkar jag inte vara uppe när halsbrännan blir som värst. Farligt är också att tvätta håret framåtböjd över badkarskanten och att böja sig ner och hjälpa 3-åringen med skorna. När det är som värst så bränner det och svider långt ner i bröstet och så nästan mår jag illa och kan inte svälja saliven, utan måste spotta oupphörligen. Har hänt flera gånger att jag fått åka hem från jobbet pga halsbrännan. Hoppas det blir bättre efter förlossningen.

Ja det där med att äta för mycket kan nog vara boven för min del.. Har en tendens att vräka i mig alldeles för mycket.. Sen gör det nog inte saken bättre att jag älskar grapefrukt och apelsiner. Får väl försöka sluta äta sånt eller iallafall dra ner ordentligt.
  • Zora

Jag sover jättedåligt! Vaknar 5-6 ggr per natt, eller typ varannan timme och måste gå och kissa. Gör dessutom ont i magen när jag är kissnödig så det är lite jobbigt att kliva upp.. Är nog minst 2 månader sedan jag sov en hel natt.

• Zora

Vi har inte fått börja våran föräldrautbildning än, men jag misstänker att jag oftast kommer få gå själv eftersom sambon jobbar på annan ort. Alla besök hos barnmorskan gör jag också själv. Var förövrigt hos BM idag och hjärtljudet låg på 150 och SF måttet på 28 cm (är i v 30) Har visst bara 5 gånger kvar att gå, sen ska bebis komma (är det tänkt)

• Zora

Ställde en fråga till Försäkringskassan om vad jag behöver skicka in för papper för beräkning av föräldrapenning. Har nyligen bytt jobb så därför jag frågade.. I allafall ska jag skicka in ett arbetsgivarintyg från min förra arbetsgivare. Är det någon som vet om det är ok att skicka en kopia? Måste den i såfall vara vidimerad (eller vad det heter)? Har hört att andra fått skicka in lönespecar också, men det sa dom inget till mig om? Behövs inte det? Eller ska jag skicka med det för säkerhets skull?

Svar på tråden ~* Juni Bebisar 2013 *~