• Anonym (information)

Info. till umgägesförälder

Jag har vårdnaden över mitt barn sedan i somras.
    Barnets förälder bor utomlands och vi har varit i en långdragen vårdnadstvist.

Jag har förstått efter allt jag har läst mycket att jag är skyldig att informera umgängesföräldern om saker gällande sitt barn.
    När jag har gjort det både nu och även innan domslut så får jag alltid elaka mail tillbaka att jag trakasserar vederbörande.
    Innan domslut dvs. sista två åren så har jag mailat om hur barnet mår, fritid och om kompisar. Om något speciellt har hänt. Skickat filmer på barnets fritidsaktiviteter, just för att hålla ryggen fri så att föräldern inte kan anklaga mig för att denne inget får veta.

Efter dom har vederbörande i mail beskrivit att jag trakasserar denne då jag skickar mail om dennes barn.

Jag vet att vårt fall har denne anmält till HD och går det inte igenom kommer föräldern att stämma om och om igen.....

Min fråga är följande. Ni som har barn och umgängesförälder och då umgängesförälder som övehuvudtaget inte vill ha någon som helst kontakt, vad har ni gett för information om barnet?

Jag kommer fortsätta varje vecka skicka rent sakliga mail med information bara för att föräldern sedan inte kan komma och säga att denne inget vetat. Det är nämligen det föräldern är ute efter vet jag av erfarenhet. Denne vill på alla sätt försöka sätta dit mig.

Vad ska man ha med för information?
    Är det bra att skicka små filmer om barnets vardag, fritidsintressen?
    Vad bör man inte skriva??

Hur gör ni? Ni som umgängesföräldern vägrar ha kontakt med??

Mycket tacksam för svar!!!!!

• Svar på tråden Info. till umgägesförälder
  • Anonym (insatt)
    Lilith Dark skrev 2012-10-08 17:20:22 följande:
    Det enda du faktiskt har upplysningsplikt om enligt lag är flytt, allvarlig sjukdom och byte av skola. Allt annat är frivilligt.
    Det enda du som ensam vårdnadshavare har upplysningsplikt om enligt lag, ts, är sådant han behöver veta för umgängets skull. Finns ingen kontakt/umgänge har du inte annat än möjligen moralisk skyldighet att informera om ngt som helst!
  • Lilith Dark
    Anonym (insatt) skrev 2012-10-10 17:45:00 följande:
    Det enda du som ensam vårdnadshavare har upplysningsplikt om enligt lag, ts, är sådant han behöver veta för umgängets skull. Finns ingen kontakt/umgänge har du inte annat än möjligen moralisk skyldighet att informera om ngt som helst!
    Där säger lagen annorlunda https://lagen.nu/1949:381

Om man inte orkar bläddra sig igenom den sidan så finns det även en sammanfattning

"Den förälder som har ensam vårdnad om barnet har en så kallad upplysningsplikt mot den andra föräldern. Det innebär inte, som en del föräldrar tycks tro, att han/hon har rätt att kontakta den förälder som har ensam vårdnad om barnet varje dag och fråga vad barnen har sagt, gjort, ätit, druckit etc. En så omfattande kontakt behöver man som vårdnadsförälder inte stå ut med.
    Den förälder som har ensam vårdnad ska dock upplysa den andre föräldern om var barnet bor, vilken förskola/skola barnet går i, hur barnet mår och utvecklas mm. Om det är så att föräldrarna har mycket svårt att tala med varandra torde det räcka med att man regelbundet skriver eller mailar information till den andre föräldern."
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-10-10 20:40:19 följande:
    Där säger lagen annorlunda lagen.nu/1949:381 Om man inte orkar bläddra sig igenom den sidan så finns det även en sammanfattning "Den förälder som har ensam vårdnad om barnet har en så kallad upplysningsplikt mot den andra föräldern. Det innebär inte, som en del föräldrar tycks tro, att han/hon har rätt att kontakta den förälder som har ensam vårdnad om barnet varje dag och fråga vad barnen har sagt, gjort, ätit, druckit etc. En så omfattande kontakt behöver man som vårdnadsförälder inte stå ut med. Den förälder som har ensam vårdnad ska dock upplysa den andre föräldern om var barnet bor, vilken förskola/skola barnet går i, hur barnet mår och utvecklas mm. Om det är så att föräldrarna har mycket svårt att tala med varandra torde det räcka med att man regelbundet skriver eller mailar information till den andre föräldern."

Men vad gör man som vårdnadshavare när den andra föräldern uttryckligen inte vill ha någon kontakt alls med vårdnadshavaren eller barnet? Gäller upplysningsplikten i alla fall?
  • Anonym (information)
    Lilith Dark skrev 2012-10-10 20:40:19 följande:
    Där säger lagen annorlunda lagen.nu/1949:381

Om man inte orkar bläddra sig igenom den sidan så finns det även en sammanfattning

"Den förälder som har ensam vårdnad om barnet har en så kallad upplysningsplikt mot den andra föräldern. Det innebär inte, som en del föräldrar tycks tro, att han/hon har rätt att kontakta den förälder som har ensam vårdnad om barnet varje dag och fråga vad barnen har sagt, gjort, ätit, druckit etc. En så omfattande kontakt behöver man som vårdnadsförälder inte stå ut med.
    Den förälder som har ensam vårdnad ska dock upplysa den andre föräldern om var barnet bor, vilken förskola/skola barnet går i, hur barnet mår och utvecklas mm. Om det är så att föräldrarna har mycket svårt att tala med varandra torde det räcka med att man regelbundet skriver eller mailar information till den andre föräldern."
    Tack för texten! Snällt av dig att informera!!
  • Anonym (information)
    Anonym skrev 2012-10-10 21:06:30 följande:

Men vad gör man som vårdnadshavare när den andra föräldern uttryckligen inte vill ha någon kontakt alls med vårdnadshavaren eller barnet? Gäller upplysningsplikten i alla fall?

I mitt fall har jag mail där den andre föräldern uttryckligen skriver att denne inte vill ha någon information.
    Så jag slutar med det (efter råd här på FL) och kan sedan visa dem utifall denne menar att den inte fått någon information. Jag lär bli stämd ett par varv till.

Vi har haft en lång vårdnadstvist och det går hela tiden ut på från andres sida att vända hur man än gör saker emot mig.

Men den andre har förlorat på det i alla instanser, man är inte trovärdig till slut.
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-10-10 21:06:30 följande:

Du har ju som vårdnadshavare alltid upplysningsplikt, men om den andra föräldern inte vill ha någon kontakt och kallar det trakasserier så skulle jag spara mail eller sms där den andra föräldern säger att den inte vill det. För att gardera mig ännu lite till så skulle jag fråga om det även gäller såna saker som ingår i upplysningsplikten.
  • Anonym (***)
    Anonym (information) skrev 2012-10-08 13:27:47 följande:
    Tyvärr antar du för mycket. Jag skriver inget om gympa tider etc. till föräldern.Bara om veckan som gått i stora drag någon gång varannan vecka. ex. hur det går i skolan. Föräldern vill ha film från barnets fritidsintresse men denne vill ha det ENBART från barnets konto. Jag har ingen skyldighet att skicka från barnets mail för att han vill det.Föräldern vägrar kontakt med mig utan denne sköter sin kontakt med mig genom barnet vilket är fruktansvärt anser jag.

Hej TS, Nej som jag skrev, det är inte alltid så men ofta. Det är svårt för oss som läser att få hela bilden. Nu - det du har skrivit tycker jag låg på helt rätt nivå! Att han använder ert gemensamma barn för att kommunicera med dig är verkligen FRUKTANSVÄRT! Håller helt med dig. Tycker du gör helt rätt i som avslutar din information med att säga vill han veta något får han kontakta dig - INTE barnet. Lycka till med livet och hoppas att du får det lugnare framöver. Och varför inte... skaffa en ny hotmail och meddela honom den nya mailadressen och säg att du bytt. Då behöver du bara se och öppna hans skit när du känner för det! :)
  • Anonym (hmm)

Jag har enskild vårdnad och nästan hela boendet om mina och x:ets barn.
    Han säger att han är intresserad av barnen och information men visar det inte med handling det minsta. Jag har dock valt att informera för att ingen ska kunna komma och säga efteråt att jag inte gjort MIN del av avtalet. INGEN ska kunna säga att jag undanröjt saker.

Vi har en hemsida där jag lägger upp information om barnets utveckling t ex om de blivit mätta och vägda på bvc, om de tappat en tand, om de lärt sig något nytt. Det är väldigt kortfattat och innebär kanske 2-3 meningar MEN jag har ia lla fall skrivit det.
    Han vill inte heller gå på information med skolan eller t ex utv samtal utan lagt allt det på mig. Egentligen har jag god lust att skita i allt men som sagt, jag vill göra rätt ifall han sedan skulle få för sig att han t ex vill stämma mig. Så jag informerar kort även här, om vad som blivit sagt på föräldrarmöten mm
    Får aldrig nåt svar om att han bryr sig, men inte heller som du ts några mail om att han INTE vill ha det så.

Jag skulle se till att fråga på FR om hur jag ska göra för att helt säkert inte göra nåt galet. Kanske kan ni skriva ett avtal där som de hjälper er med där han får skriva på att an inte vill ha någon information av dig. Det finns alltid galningar och jag tror aldrig gott om någon som beter sig så mot sina barn och inte vill ha kontakt så jag ser att vad som helst kan komma från denna människa och jag tror du ska vara uppmärksam ockås. En dag kanske han står där och vill ha barnen, om inte för att jävlas med dig! så var försiktig innan du frångår dina lagstadgade åtaganden som vårdnadshavare.       

• Anonym (mamman)

Jag har haft gemensam vårdnad till nyligt om min son, han har alltid bott hos mig och pappan har väl i stort sett inte brytt sig om honom, jag skickar som dej mail om hur han mår, vad han gör och foton. Pappan och jag hade gemensam vårdnad men sedan jag ställde ett ultimatum så skrev han över vårdnaden, det var inget hot eller så utan bara att han var tvungen att börja ha honom elr så fick han skriva över vårdnaden.

• Anonym (hmm)

måste fråga en sak. Någon som vet om man som BF måste informera om "påskfika", "luciafirande", "sommaravslutning", "springtävling på skolan" mm mm
    Jag säger inte att man inte BÖR göra det för barnets skull men måste man rent juridiskt? 

Svar på tråden Info. till umgägesförälder