• Anonym (information)

Info. till umgägesförälder

Jag har vårdnaden över mitt barn sedan i somras.
    Barnets förälder bor utomlands och vi har varit i en långdragen vårdnadstvist.

Jag har förstått efter allt jag har läst mycket att jag är skyldig att informera umgängesföräldern om saker gällande sitt barn.
    När jag har gjort det både nu och även innan domslut så får jag alltid elaka mail tillbaka att jag trakasserar vederbörande.
    Innan domslut dvs. sista två åren så har jag mailat om hur barnet mår, fritid och om kompisar. Om något speciellt har hänt. Skickat filmer på barnets fritidsaktiviteter, just för att hålla ryggen fri så att föräldern inte kan anklaga mig för att denne inget får veta.

Efter dom har vederbörande i mail beskrivit att jag trakasserar denne då jag skickar mail om dennes barn.

Jag vet att vårt fall har denne anmält till HD och går det inte igenom kommer föräldern att stämma om och om igen.....

Min fråga är följande. Ni som har barn och umgängesförälder och då umgängesförälder som övehuvudtaget inte vill ha någon som helst kontakt, vad har ni gett för information om barnet?

Jag kommer fortsätta varje vecka skicka rent sakliga mail med information bara för att föräldern sedan inte kan komma och säga att denne inget vetat. Det är nämligen det föräldern är ute efter vet jag av erfarenhet. Denne vill på alla sätt försöka sätta dit mig.

Vad ska man ha med för information?
    Är det bra att skicka små filmer om barnets vardag, fritidsintressen?
    Vad bör man inte skriva??

Hur gör ni? Ni som umgängesföräldern vägrar ha kontakt med??

Mycket tacksam för svar!!!!!

• Svar på tråden Info. till umgägesförälder
  • hellokill3r
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-18 20:31:08 följande:
     måste fråga en sak. Någon som vet om man som BF måste informera om "påskfika", "luciafirande", "sommaravslutning", "springtävling på skolan" mm mm

Jag säger inte att man inte BÖR göra det för barnets skull men måste man rent juridiskt? 

Har ni gemensam vårdnad så måste du det, har du enskild vårdnad måste du ej.
  • Anonym (insatt)
    hellokill3r skrev 2012-10-18 21:09:42 följande:

Tipsa pappan om att lämna in en bunt adresserade o frankerade kuvert till skolan och be dem vartefter skicka all information till honom så löser det sig ....
  • Anonym (hmm)
    hellokill3r skrev 2012-10-18 21:09:42 följande:

jag har enskild vårdnad. jag informerar om vart barnen går i skolan, vart de bor, om läkarbesök, om medicinering, om saker som "inkräktar" på hans umgänge. Jag informerar även om vad som sägs på utv samtal och på föräldrarmöten då han inte vill gå på dem.
    Dock när det gäller t ex luciafiranden eller skolavslutningar så borde han förstå själv ungefär när de sker och då kunna fråga antingen mig eller personalen på skolan. Jag vill inte vara nån morsa till honom och hålla reda på även såna grejer, om jag absolut inte måste rent juridiskt.
    Fullgör jag min plikt genom den informationen jag ger?

Dessutom så skickar jag lite vardagsbilder o berättar lite då och då vad vi gör och hur barnen utvecklas om nåt speciellt händer.    
  • hellokill3r
    Anonym (hmm) skrev 2012-10-18 21:19:44 följande:
    jag har enskild vårdnad. jag informerar om vart barnen går i skolan, vart de bor, om läkarbesök, om medicinering, om saker som "inkräktar" på hans umgänge. Jag informerar även om vad som sägs på utv samtal och på föräldrarmöten då han inte vill gå på dem.

Dock när det gäller t ex luciafiranden eller skolavslutningar så borde han förstå själv ungefär när de sker och då kunna fråga antingen mig eller personalen på skolan. Jag vill inte vara nån morsa till honom och hålla reda på även såna grejer, om jag absolut inte måste rent juridiskt.

Fullgör jag min plikt genom den informationen jag ger?

Dessutom så skickar jag lite vardagsbilder o berättar lite då och då vad vi gör och hur barnen utvecklas om nåt speciellt händer.    

Du gör mer än du måste, saker du måste berätta om: vart barnet går i skola, vart barnet bor, allvarliga sjukdomar/skador (inte läkarbesök) och om saker som påverkar umgänget. Så allt du gör utöver det är bonus. Han får inte ens gå på utvecklingssamtal tex om du inte godkänner det.. Så den info. Har du ingen skyldighet att ens berätta om.
  • sophiie

Jag har ensam vårdnad, pappan skiter mer eller mindre i vårt barn. Jag upplyser honom
    om ingenting. Han har bytt skola, fått ny diagnos, ja och allt där till.

Pappan har i mina ögon gjort sitt val. Varför ska jag ägna tid åt att maila en som inte bryr sig ett skvatt?

Enda gången jag skulle kontakta honom utan att blicka vore om barnet blev allvarligt sjuk. Inte för att han skulle dyka upp som gubben i lådan utan bara för att han ska få kännedom gällande det.

• Anonym (hmm)
    sophiie skrev 2012-10-18 21:30:11 följande:
    Jag har ensam vårdnad, pappan skiter mer eller mindre i vårt barn. Jag upplyser honom
    om ingenting. Han har bytt skola, fått ny diagnos, ja och allt där till.

Pappan har i mina ögon gjort sitt val. Varför ska jag ägna tid åt att maila en som inte bryr sig ett skvatt?

Enda gången jag skulle kontakta honom utan att blicka vore om barnet blev allvarligt sjuk. Inte för att han skulle dyka upp som gubben i lådan utan bara för att han ska få kännedom gällande det.

mitt x har barnen varannan helg och låstsas bry sig men jag vet ju att så inte är fallet, det märks tydligt på alla saker han gör. ur munnen kommer en sak men det är oviktigt så länge man visar en helt annan. jag gör det för att ingen sedan ska kunna komma och säga att jag rent jurudiskt har gjort fel. IFALL han skule få tokspel o gå till rätten en dag...
  • sophiie

Kan säga att det har mitt ex gått till rätten alltså. Sista gången frågesatte domaren varför han hade stämt mig. För han är bara intresserad av en vinnande dom men sen släpper han allt. Men nu är det ett par år sedan. Sist han träffade barnet var kanske två år sedan. Så jag har slutat att bry mig om ev tingsrättsförhandling. Jag vill leva i nuet. Med min familj

• Anonym (Fråga)

Jag upplyser inte mina barns pappa om ett skvatt gällande barnen, han har dock inget umgänge och kommer aldrig få något. Men måste jag seriöst berätta saker för honom gällande vilken skola och sånt? För det lär aldrig i helvete hända kan jag ju säga...Nu vet han vart vi bor men om vi flyttar lär jag inte berätta det heller för honom.

Men är jag skyldig enligt lag att göra sånt? 

• hellokill3r
    Anonym (Fråga) skrev 2012-10-19 00:05:04 följande:
    Jag upplyser inte mina barns pappa om ett skvatt gällande barnen, han har dock inget umgänge och kommer aldrig få något. Men måste jag seriöst berätta saker för honom gällande vilken skola och sånt? För det lär aldrig i helvete hända kan jag ju säga...Nu vet han vart vi bor men om vi flyttar lär jag inte berätta det heller för honom.

Men är jag skyldig enligt lag att göra sånt? 

Ja enligt lag är du skyldig att berätta om vilkrn skola barnet går i, vilken adress barnet bor på, samt om barnet har någon allvarlig sjukdom. Det är det du måste berätta om om du har enskild vårdnad men inget umgänge. Jag har samma sits, en biopappa som ej bryr sig, sonen ser sin bonuspappa som pappa, träffar ej biopappan, han bor 45 mil bort och hör inte av sig, jag har ensam vårdnad.. Men de tre sakerna MÅSTE man berätta om, enligt lag.
Svar på tråden Info. till umgägesförälder