• Anonym (information)

Info. till umgägesförälder

Jag har vårdnaden över mitt barn sedan i somras.
    Barnets förälder bor utomlands och vi har varit i en långdragen vårdnadstvist.

Jag har förstått efter allt jag har läst mycket att jag är skyldig att informera umgängesföräldern om saker gällande sitt barn.
    När jag har gjort det både nu och även innan domslut så får jag alltid elaka mail tillbaka att jag trakasserar vederbörande.
    Innan domslut dvs. sista två åren så har jag mailat om hur barnet mår, fritid och om kompisar. Om något speciellt har hänt. Skickat filmer på barnets fritidsaktiviteter, just för att hålla ryggen fri så att föräldern inte kan anklaga mig för att denne inget får veta.

Efter dom har vederbörande i mail beskrivit att jag trakasserar denne då jag skickar mail om dennes barn.

Jag vet att vårt fall har denne anmält till HD och går det inte igenom kommer föräldern att stämma om och om igen.....

Min fråga är följande. Ni som har barn och umgängesförälder och då umgängesförälder som övehuvudtaget inte vill ha någon som helst kontakt, vad har ni gett för information om barnet?

Jag kommer fortsätta varje vecka skicka rent sakliga mail med information bara för att föräldern sedan inte kan komma och säga att denne inget vetat. Det är nämligen det föräldern är ute efter vet jag av erfarenhet. Denne vill på alla sätt försöka sätta dit mig.

Vad ska man ha med för information?
    Är det bra att skicka små filmer om barnets vardag, fritidsintressen?
    Vad bör man inte skriva??

Hur gör ni? Ni som umgängesföräldern vägrar ha kontakt med??

Mycket tacksam för svar!!!!!

• Svar på tråden Info. till umgägesförälder
  • Anonym

Men VARFÖR skicka mail när föräldren sagt att det är trakasserier?? Låt föräldren höra av sig själv om hen är intresserad..... och spara det där det står att hen ser det som trakasserier i ev framtida rättegångar. Då har dy ryggen fri....

• MajaVira

Men jösses, sluta skicka information om den andra föräldern inte är intresserad.

Skicka istället ett mail där du klargör att du inte kommer skicka något i fortsättningen om denne inte efterfrågar någon information.

• hellokill3r

Men sluta maila. Jag är i samma sits som dig, förutom att barnets pappa bor i samma land som oss, men han vill heller inget veta, och det jag har fått klart för mig är att man som ensam vårdnadshavare inte måste informera om någonting annat än det som påverkar umgänget. Finns inget umgänge måste man inte informera om något.

• Anonym (***)

Jag tolkar ditt inlägg som att du har enskild vårdnad och att något regelbundet umgänge med barnet inte finns. Jag tolkar det också som att det är DU som vill ha den har kontakten med fadern till ditt barn, på gott och ont. Fadern och om han har ny familj, kanske uppfattar dig som väldigt påträngande. Näst intill som att du psykar honom. Jag vet att förra meningen kan ge upphov till en massa påhopp på mig - men OFTA och jag säger inte att det är så i detta fallet, ser den övergivna mamman som information om barnet som en möjlighet till vidare kontakt med pappan. Vill du ha ryggen fri och slippa honom så skicka något som följande. "Hej! Jag har löpande informerat dig om vårt gemensamma barns utveckling och aktiviteter. Du har på olika sätt framfört att du ej är intresserad att få någon löpande information från mig. Jag ber dig härmed bekräfta att du ej längre vill erhålla löpande information från mig och att du kontaktar mig när du vill ha information. Med vänlig hälsning XXX" MEN - prata först med din jurist så det är hållbart! Är det inte det, då fortsätter du att skicka grymt sakliga mail. Och sluta för guds skull att skicka filmer och likande om han inte efterfrågar det, skriv typ: Vecka 41 Inget att rapportera. Vecka 42 Förkyld med feber. Varit hemma tisdag samt onsdag. Vecka 43 X kommer att börja på barngymnastik på torsdag. Pågår under 12 veckor Rubrik: Vecka 44 Inget att rapportera

• Anonym

skicka ett maila och skriv sakligt att från och med nu får den andre personen maila om den vill veta något om banret.
    lägg över ansvaret, den verkar ju inte intresserad.

fortsätt gärna att skriva anteckningar om barnet 

• Anonym

Det är ju trakasserier att kontakta någon som undanbett sig kontakt. Det spelar ju ingen roll hur sakliga meddelanden du än skickar om det är så att han inte vill ha kontakt med dig. 

• Anonym (information)
    Anonym skrev 2012-10-08 12:22:59 följande:
    Men VARFÖR skicka mail när föräldren sagt att det är trakasserier?? Låt föräldren höra av sig själv om hen är intresserad..... och spara det där det står att hen ser det som trakasserier i ev framtida rättegångar. Då har dy ryggen fri....
    Tack för svar du har rätt! Har inte tänkt så. Denne person har förföljt och skrämt oss i flera år inkl. barn.

Jag har sparat alla mail.
  • Anonym (information)
    MajaVira skrev 2012-10-08 12:25:49 följande:
    Men jösses, sluta skicka information om den andra föräldern inte är intresserad.

Skicka istället ett mail där du klargör att du inte kommer skicka något i fortsättningen om denne inte efterfrågar någon information.

Tack! Bra idé, det ska jag göra. Då har jag ryggen med tanke på framtiden.
  • Anonym (information)
    hellokill3r skrev 2012-10-08 12:27:20 följande:
    Men sluta maila. Jag är i samma sits som dig, förutom att barnets pappa bor i samma land som oss, men han vill heller inget veta, och det jag har fått klart för mig är att man som ensam vårdnadshavare inte måste informera om någonting annat än det som påverkar umgänget. Finns inget umgänge måste man inte informera om något.

Tack för svar!! Har väl läst för mycket på internet.... trodde man var skyldig att informera om vardagen. Ja, inte allt som händer varje dag förstås utan i stora drag.

Föräldern har umgänge under vissa lov. Men denne får inte ta med sig barnet utomlands enligt dom pga. risk för kidnappning.
  • hellokill3r
    Anonym (information) skrev 2012-10-08 13:22:41 följande:

Tack för svar!! Har väl läst för mycket på internet.... trodde man var skyldig att informera om vardagen. Ja, inte allt som händer varje dag förstås utan i stora drag.

Föräldern har umgänge under vissa lov. Men denne får inte ta med sig barnet utomlands enligt dom pga. risk för kidnappning.

Nej, det är vid gemensam vårdnad du måste informera om vardagen och saker som pågår runt barnet, är du ensam vårdnadshavare så är det enda du måste informera om sånt som påverkar umgänget t.ex "Pelle är förkyld, så ni kanske ska ta det lugnt i helgen" eller "Pelle har simskola på söndagar, det vore bra om ni kunde gå dit även på dina söndagar"
Svar på tråden Info. till umgägesförälder