• emba

Min 16 åringa dotter har skaffat POJKVÄN!!

Hejsan! 
    Behöver snabb hjälp!
    Min dotter på 16 år har skaffat kille. Och hon vill att han ska sova över! Jag vet vad jag ska göra! Jag tror inte hon är mogen för pojkvänner eller att sova över! Och absolut inte med KILLAR! Jag har köpt en ny luftmadrass som jag ska lägga på andra sidan av hennes rum! ( Ca 6 - 7 meter ifrån varandra! ) Hon har frågat om dom kan få sova tillsammans men det blev ett stort NEJ! Hennes rum är precis jämte vårat så jag har sagt att villkoret är att dörren ska vara öppen. Och jag kommer att kolla till då och då så de håller sig på plats! Absolut inga kyssar eller annat. Tycker ni jag är för sträng?  
  • Svar på tråden Min 16 åringa dotter har skaffat POJKVÄN!!
  • frajdis

Ja du är för sträng! Prata med henne om skydd och liknande istället, sex kommer hon ha vare sig du vill eller inte, vad jag vet behöver man inte sova över för att ha sex? Och vad är det för fel på kyssar!?

• Minza83
    EmeNo11 skrev 2012-10-17 06:46:32 följande:
    Ja du är alldeles för hård. Som många andra skrivit så kommer hon ha sex om hon vill ändå. Prata istället om preventivmedel och ta med henne till en ungdomsmottagning :) Jag skaffade min första riktiga pojkvän som 15 åring och ganska snart frågade både mamma och pappa om jag kände att jag behövde skaffa P-piller eller något annat. Mamma följde då med till ungdomsmottagningen för att jag ville det, hon var med hela tiden förutom när barnmorskan sa att det skulle bli fler privatare frågor och att min mamma kanske vilja vänta utanför men hon hörde nås väldigt många privatare svar och det gör mig inget alls.
    det där håller jag med om är riktigt bra, men jag skulle INTE tillåta mina barn ha sex i mitt hem medan jag är hemma, någonstans går liksom gränsen, iaf för mig. :))
    sedan skulle jag SJÄLVKLART förse dem med preventivmedel, både kondomer och ppiller (har 2 söner och snart 1 dotter).... 
  • dripdrop

Haha, inte tillåta era barn ha sex i era hem?!

Det är väl barnets hem också? Fy vilken attityd!

Och om ni behandlar era 16-åringar som vuxna, och låter dem få veta att ni förväntar er att de kanske kommer ha sex, och även vara ansvarsfulla med det - så kanske det faktiskt blir så.

Era barn kanske inte är så dumma som ni tror, om ni ger dem chansen att växa upp och mogna i sin takt. De är också människor, hörrni. Om ni vuxna får knulla i era sovrum, varför ska inte en 16-åring få det, om den vill? Nej, mina föräldrar hade mer respekt för oss barn än så, och det är jag glad för.

• Petite Chérie

Förlåt, men herregud vilken jobbig mamma/pappa du måste vara! 16 år är inte för ungt för att ha pojkvän. Eller ha sex för den delen. Men det är ju du som bestämmer så länge hon bor under ditt tak. Om du är så himla orolig, säg nej helt enkelt. Men din dotter kommer stöta bort dig. Hon är 16 år! Man är inget barn när man är 16, och man vill inte bli behandlad som ett. Jag var 16 när jag åkte på semester med kompisar för första gången. Och ja, det blev killar och alkohol. Och kom nu inte med några dumma kommentarer nu om hur dåliga mina föräldrar var. Dom fick bestämma över mig tills jag fyllde 16. Ingen alkohol, inga pojkvänner. (dom köpte inte alkohol till mig förresten om någon tror det nu, den enda gången jag druckit hemma var julen efter jag fyllde 18 eller 19, och det var ett glas)  Men när jag var 16 så började dom släppa lite på det, för jag var mogen nog att ta mina egna beslut och dom litade på mig. Och när jag fyllt 17 flyttade jag dessutom hemifrån för att bo med min dåvarande pojkvän. Nu är jag 21 och jag är tacksam över att dom lät mig ta mina egna beslut, smarta som dumma. Fy vad jag hade avskytt dom nu om dom hade kontrollerat mig tills jag var 18, eller äldre till och med, för det låter som att du vill det med din dotter då du inte ens kan låta hennes pojkvän sova över. 

Kapa navelsträngen lite nu om du inte vill stöta bort din dotter totalt.     
  • Tom Araya
    Deelicious skrev 2012-10-17 23:08:33 följande:
    Om du hittar den du vill leva med resten av livet när du är 16 så är det en bra ålder, men "pojkvänner" skulle jag aldrig acceptera...

Min dotters kille skulle få bevis för mig, dottern och hennes pappa att han var en bra man nog åt henne innan han fick röra henne ens. Min dotter ska inte bara bli knullad och lämnad, hon ska veta att hon har respekt för sig själv och inte blir utnyttjad för sex.
    Men om hon VILL ha sex då?
  • Tom Araya
    Deelicious skrev 2012-10-16 23:34:34 följande:
    nej du är INTE för sträng TS!! Du gör helt rätt, lyssna inte på dessa föräldrar, då kommer din dotter bli likadan som alla svenska tonårstjejer! var rädd om din dotter!
    I vilka kulturer startar tjejers och killars sexliv senare än i Sverige?
    Skillnaden brukar ligga i att man i många andra kulturer gifter sig tidigare (vilket brukar fullbordas med samlag), ibland t.o.m. vid lägre ålder än vid vilken svenskar har sin sexdebut.
  • Tom Araya
    Deelicious skrev 2012-10-17 21:58:22 följande:
    Min dotter har bestämda tider som hon ska vara hemma efter skolan och ska hon vara med kompisar får dom komma hem till oss :) Dom är så välkomna! Men Hon får ej ha pojkvän eller ha sex och så är det punkt slut!
    Får hon inte ens umgås med sina vänner hemma hos dem?
  • castafiore
    Deelicious skrev 2012-10-17 22:18:33 följande:
    nej, absolut inte bara "svenska" kanske var fel sagt, men sverige är ju rätt accepterande med sånt nuförtiden och jag tycker faktiskt inte att det är bra. Tycker sex ska vara med en person du vill leva med och när du är tillräckligt gammal.
    skillnaden är ju att ungdomar har sex oavsett, och alla nationaliteter - det är bara det att i Sverige föredrar man att det sker i ordnade former innanför husets väggar istället för något buskage på en parkeringsplats. Känns liksom lite säkrare
  • LilaRos

Hjälp henne skaffa p-piller och kondomer i stället. Förbjuder du mysiga stunder för de hemma, så har de det hos pojkvännen, eller yta någon stans

• zeppelinmamma

Jag tycker att det är minst lika viktigt att prata om känslor som om preventivmedel. Tjejer har lika stor rätt att vara kåta som killar, tjejer har rätt att säga både nej och ja. Lär henne stå på sig och att ha integritet och stark självkänsla så kommer hon klara sig fint i livet.

Svar på tråden Min 16 åringa dotter har skaffat POJKVÄN!!