• emba

Min 16 åringa dotter har skaffat POJKVÄN!!

Hejsan! 
    Behöver snabb hjälp!
    Min dotter på 16 år har skaffat kille. Och hon vill att han ska sova över! Jag vet vad jag ska göra! Jag tror inte hon är mogen för pojkvänner eller att sova över! Och absolut inte med KILLAR! Jag har köpt en ny luftmadrass som jag ska lägga på andra sidan av hennes rum! ( Ca 6 - 7 meter ifrån varandra! ) Hon har frågat om dom kan få sova tillsammans men det blev ett stort NEJ! Hennes rum är precis jämte vårat så jag har sagt att villkoret är att dörren ska vara öppen. Och jag kommer att kolla till då och då så de håller sig på plats! Absolut inga kyssar eller annat. Tycker ni jag är för sträng?  
  • Svar på tråden Min 16 åringa dotter har skaffat POJKVÄN!!
  • Lindsey Egot the only one

Men man kan ha sex när inte mamma och pappa är hemma, i bilen , på toan, ute på sommaren. Bara för att man inte låter dom sova över betyder det inte att de inte har sex. Tror man det är man inte bara lite naiv.
    Det bästa sättet är väl att prata om det och se till att hon INTE åker på några sjukdomar och framförallt HIV.

• Adephi

Jag tycker du tar i lite väl ja, med de regler som du satt upp så lär dom väl iofs inte ha sex hemma hos er. Men tror du kommer köra bort dem hemifrån er så att de ser till att ha en annan plats att syssla med vad de nu vill.

Jag kan gå med på att han skulle ligga på egen madrass och öppen dörr, men att du förbjuder all sorts närhet är som att be om att de drar någon annanstans där de kan göra precis vad dem vill.

Sen kommer hon oavsett vad du vill och vad du tycker hon är mogen göra vad hon själv anser sig mogen för. Så istället för att förbjuda, hjälp henne att mogna och ta vettiga beslut. Sen om hon är 16 är du väldigt sen med att prata sex och skydd. Min tös är 13 och vi pratar om det av och till. 

• Erik

Ja, jag tycker du är för sträng. Var själv nyss fyllda 15 när jag o min pojkvän började sova över hos varandra. Han var 4 år äldre än jag.... Kan tillägga att han nu är min man o vi har varit tillsammans i 18 år. Är man 16 år är man ju "byxmyndig"...

Erik -04, Elias -07, Edit -12
  • LillaVanilla

Jag förstår Ts. Denna diskussionen kan appliceras på alla dispyter med tonåringar. Ja, kanske förbjudet är mer lockande. Men som förälder gillar man inte allt, sprit, festande, knark och ogenomtänkt sex. Jag tänker inte uppmuntra mina barn att dricka hemma eller ha sex så fort de får chansen. Jag vill att de ska veta min ståndpunkt. Om de sen dricker och har sex så får det stå för dem. Jag har gjort vad jag kunde. Sen att förbjuda pussar och kyssar är lite väl häftigt... De får lära dig bra värderingar hela livet. Vilka barn mår bra av att man inte har några förväntningar på dem utan "antar" att de är försupna kåtbockar som varken kan ta ansvar för sina handlingar eller sina åsikter?

• Lindsey Egot the only one

LillaVanilla

Självklart kan man ha förväntningar på sina barn och vara emot en massa saker men att bara säga tvärt NEJ och inte förklara varför gör ju inte saken bättre. Då skulle ts kanske förklara sig att hon tycker samlag är något fint som man ska dela med den man älskar men alla gör inte det och att det bra att skydda sig mot sexuella överförbara sjukdomar för man vet aldrig om den personen man är kär i just nu är den man kommer leva med om ett halvår, år eller resten av sitt liv.

• Elin 885
    LillaVanilla skrev 2012-10-15 22:21:17 följande:
    Jag förstår Ts. Denna diskussionen kan appliceras på alla dispyter med tonåringar. Ja, kanske förbjudet är mer lockande. Men som förälder gillar man inte allt, sprit, festande, knark och ogenomtänkt sex. Jag tänker inte uppmuntra mina barn att dricka hemma eller ha sex så fort de får chansen. Jag vill att de ska veta min ståndpunkt. Om de sen dricker och har sex så får det stå för dem. Jag har gjort vad jag kunde. Sen att förbjuda pussar och kyssar är lite väl häftigt... De får lära dig bra värderingar hela livet. Vilka barn mår bra av att man inte har några förväntningar på dem utan "antar" att de är försupna kåtbockar som varken kan ta ansvar för sina handlingar eller sina åsikter?
    min mamma drog av på månadspengen de få ggr jag druckit eller tjuvrökt, så det sved i kassan haha. jag har dock aldrig gillat alkohol egentligen, tycker det smakar äckligt och så. fylla är enligt mig för dem som inte kan kontrollera sig.
  • viseversa

JA du är för sträng. Du har inget att säga till om då hon är 16 och själv får bestämma om hon ska ha sex eller inte. Du äger inte hennes kropp ts. Det gör hon själv. OCH valet att ha sex eller inte.

• fyrbarnsmamman

Det är nog dags att släppa taget lite. Prata om vad hon däremot bör tänka på och så, typ att inte göra något som inte känns bra i hjärtat. Sen kan du säga till henne att när hon känner för att skaffa preventivmedel, att du gärna hjälper henne med det. Våra ungdomar är mycket klokare än vi tror.... Lycka till!!

• M166

Haha, men då ligger dom nån annanstans istället. Ser till att dottern vet hur man använder preventivmedel istället!

• Deelicious
    nej du är INTE för sträng TS!! Du gör helt rätt, lyssna inte på dessa föräldrar, då kommer din dotter bli likadan som alla svenska tonårstjejer! var rädd om din dotter!
Svar på tråden Min 16 åringa dotter har skaffat POJKVÄN!!