Frivilligt avsäga sig VV, Varför??
absolut, menade inte att det var nåt fel ;)
men eftersom tråden handlar om att nån förälder frivilligt avsagt sig föräldrarskapet så är det ju sällan varannan vecka ;)
nu pratas det också bara boende här men OM det nu är så av nån orsak att man har svårt att ha barnet BOENDES hos sig (tycker inte det finns nåt skäl nog men ok då) så borde man i alla fall finna intresse på andra sätt. Träffa barnet när man faktiskt KAN. Ringa och höra, jag har 2 timmar över i dag kan jag hämta pelle efter skolan och ha honom några timmar?
Eller göra saker tillsammans en stund, UF kanske kan komma hem o leka en stund med barnet hos BF.
Ringa och prata med barnet. Fråga hur det går? Fråga hur det är? mm mm
Många av de som "ger upp" sina barn med vh är inte heller speciellt intresserade i övrigt. De som HAR intresse men inte av nån orsak FÅR ha barnet mer visar ju intresse genom att komma på lucia, höra hur det är, fightas för att ha sitt barn. De som inte fightas, de som inte hör av sig, de som inte frågar...de HAR INGET intresse för barnet vad de än sänger. Då ÄR jobbet/boendet/restiden inte problemet. Hade det varit det hade man visat intresse på annat sätt
I den bästaste av världar så bor barnen med båda sina föräldrar och alla levde lyckliga i alla sina dagar i en rosaskimrande värld. Tyvärr ser inte verkligheten ut så för många, varken barn eller vuxna. INGEN förälder går ju in med inställningen att de ska skilja sig när de skaffar barn.
Jag tror dock att egentligen är inte BOENDET det viktigaste utan UPPMÄRKSAMHETEN, FÖRSTÅELSEN och ENGAGEMANGET från föräldrarna.
Tror inte det spelar nån rolll egentligen om barnet bor bara hos en förälder, vv eller vh så länge BÅDA föräldrar visar barnet att det är älskat, önskat och värt allt i hela världen.
Ok om en förälder inte riktigt har tiden att ha barnet hos sig eller kanske inte orkar av andra orsaker MEN att då visa barnet "jag finns här, du är viktig för mig, jag älskar dig" räcker många gånger för barnet.
Att man kommer förbi några ggr/v och fikar, leker och myser. Att UF kommer på aktiviteter på helgen, kommer på lucia, skolavslutningar. Att UF tar med barnet på dansen varje vecka eller att UF ringer varje kväll och säger god natt till barnet.
Jag är säker på, av mina egna erfarenheter ska jag tillägga, är väl bäst i alla trådar här på fl... att barnet känner sig mer älskat och mer "med" i familjen än om det kommer till UF varannan helg och sedan är det tack och hej å söndagen/måndagen när det åker tillbaka till BF.
Mina barn kan jag säga, skiter nog egentligen i om de sover hos pappa eller inte. De hade nog egentligen trivts bättre att ha ETT hem men att pappa var engagerad. Att han kom på födelsedagar, att han kom på lucia, att han följer med på dansuppvisningen eller fotbollscupen, att han ringde och sa "god natt jag älskar dig" varje kväll.
Nu blir det en kamp för barnet varannan helg att visa pappa hur bra man är, hur fin man är, hur värd man är att bli älskad, omtyckt, behövd!
Jag tycker det är hemskt!!
Det skär i hjärtat...inte att de inte BOR hos pappa utan för att han inte finns där på vardaglig basis
När det var lucia häromåret så frågade inte barnen "vart är pappa?" utan frågan var "vart är morfar"...grejen är att morfar bor 50 mil bort, pappa bor i stort sätt i samma stad som oss...