• Anonym (TS)

Hur hinner ni/ orkar ni med allt?

Jag sitter här och funderar på vad det är för liv vi lever egentligen? Jag är sambo men har inga barn, och känner ändå mig dödstrött och orkeslös mest hela tiden.

Såhär ser mina veckor ut:
    Jobb 7:30-16:30 måndag-fredag. Jag har en liten bit att resa så jag går upp 05:30 och kommer hem ca 18:00. Morgonen räknar jag inte direkt som min egen tid. Man går upp, kastar på sig kläder, fixar till sig och gör en macka. Sen rusar jag iväg till bussen, sitter på den i någon slags dvala och sen kommer man fram till jobbet. Mestadels tycker jag faktiskt om mitt jobb (inom vården).  Det är ganska givande att hjälpa patienter och jag har härliga kollegor. Sen är inte lönen den bästa, men jag har ändå tänkt noga och utbildat mig till något jag känner att jag inte skulle vantrivas som. Men hade jag fått välja hade jag ju såklart hellre varit hemma än att hänga på jobbet hela dagen. Jag jobbar inte för att jag så himla gärna vill, utan för att jag måste.

Efter jobbet är det samma resa tillbaka hem. Dödstrött efter en lång dag på jobbet. Sen är man hemma och då ska det lagas middag, ätas middag, diskas efter middagen. Vid det här laget är klockan oftast 19:30-20:00. Ska jag få 8 timmars sömn måste jag somna 21:30 (dessutom mår jag egentligen bäst av 9 timmars sömn, men ärligt, det hinns liksom inte med på vardagarna). Vilket innebär att jag måste vara i säng runt 9, för det tar ju en stund att somna också. Det ger mig alltså en dryg timme att ordna med andra vardagliga bestyr, som att städa, tvätta, packa väskan inför morgondagen, duscha, tvätta bort smink, borsta tänderna osv.... Dessutom behöver jag lite sofftid ibland och bara sitta och slappa. 

Sen får man ju inte glömma hur viktigt det är med träning. Jag försöker träna 2 dagar i veckan. Då är ju dom kvällarna helt körda sen, man kommer i säng sent och är om möjligt ännu tröttare dagen efter.

Sen kommer fredagen, helg! Nu ska man hinna med allt det där man vill göra men inte hinner på veckorna. Träffa kompisar, umgås med sin pojkvän, och den där tvätten man inte hann med under veckan. Och oj, städat hade jag visst inte heller gjort, eller diskat upp veckans disk... Oftast orkar jag inte med mycket av detta utan vill bara ligga i soffan, har helt enkelt inte enegi till annat.

Kort sagt, min helg känns som den är 10 minuter lång ungefär, sen är det måndag igen och det är dags att börja om.

Ska vi leva så här? Leva för att jobba och inte hinna med något annat alls knappt utan att bli helt slut?! Och jag har inte ens några barn att ta hand om. Jag är mäkta imponerad av er föräldrar som orkar med!

Varför inte korta ner arbetsdagarna till 6-timmarsdagar istället? Tänk er att komma hem vid 4 istället! Vad mycket mer liv man skulle få! Och dom timmar som behöver fyllas kan fyllas av arbetslösa. Sjukskrivningarna skulle minska drastiskt (tror jag) så man skulle till och med kunna få behålla samma lön, för dessa pengar skulle tjänas in genom att slippa alla utbrändhets-sjukskrivnings-kostnader och arbetslöshetskostnader. Är det en omöjlig utopi jag tänker mig?

Tyvärr är det enda partiet som drivit denna fråga miljöpartiet och dom har lagt ner den idén nu verkar det som. Så jag får väl fortsätta knega på, det är väl det livet går ut på antar jag...   

Hehe, oj vad jag är bitter ser jag! Jag blir imponerad om någon har läst sig så långt som till den här meningen. Jag hade inte orkat. ;) Men om så skulle vara fallet, är det någon som känner igen sig/ håller med/ har något roligt diskussionsinlägg att bidra med?

Ha en fortsatt skön fredagskväll allesammans!     

• Svar på tråden Hur hinner ni/ orkar ni med allt?
  • Loriyana

Jag försöker inte ens att "vara som alla andra" nuförtiden. Har helt enkelt insett att jag är som jag är och det är absolit INGET fel med att inte orka lika mycket som andra. Vi människor är alla olika. Att jag är HSP gör mig betydligt bättre på mitt arbete, vilket är att ta hand om barn med särskilda behov. Jag är extremt duktig på att förutse deras behov tex. Det finns en plats i världen för alla människor, gäller bara att hitta den :) En annan uppoffring jag gjort är att jag inte jobbar heltid. Liksom du behöver jag lägga mig tidigt och jag somnar ofta vid nio halvtio tiden. Jag kan inte jobba heltid om jag ska hinna med matlagning, tvätt, disk osv. Sen så fösöker jag inte vara överambitiös, jag försöker verkligen att inte ta mig vatten över huvudet.

• straw2008

Ett tips, laga mat varannan dag o köp hämtmat laga extra mkt de dagar ni lagar så blir det "bara" 2 dagar i veckan ni måste laga mat. Du verkar ha GALET lång resväg till jobbet, gå upp 2 timmar innan du börjar ??? Jag går upp 1h innan jag börjar o har då ändå 30 min resväg, mackan äter jag på jobbet eller på bussen. Har 2 barn o tycker absolut att timmarna inte räcker till med så jag var barnlös fanns ju liksom INGET att klaga på.

I kinamockaskogen.....
  • Loriyana
    straw2008 skrev 2013-02-06 08:10:41 följande:
    Ett tips, laga mat varannan dag o köp hämtmat laga extra mkt de dagar ni lagar så blir det "bara" 2 dagar i veckan ni måste laga mat. Du verkar ha GALET lång resväg till jobbet, gå upp 2 timmar innan du börjar ??? Jag går upp 1h innan jag börjar o har då ändå 30 min resväg, mackan äter jag på jobbet eller på bussen. Har 2 barn o tycker absolut att timmarna inte räcker till med så jag var barnlös fanns ju liksom INGET att klaga på.

Bra ide! Jag brukar göra det med maten, Jag lagar storkok på helgerna tex, och sen har jag matlådor för resten av veckan :)
  • The past is now

Det där lät skönt. Jag är ensam med 4 barn och pluggar. Vi går upp 05.50 och är i säng igen vid 20.00-21.00...varje dag...

• MagicQueen

Jag är imponerad av er som jobbar 7-16. Kan ärligt säga att det skulle jag aldrig palla, då skulle jag ant krascha rätt snabbt. Är sambo med två (egna) barn och dessutom har jag två hästar. Hästarna skulle ju ryka direkt med ett sådant jobb.

Jag har valt ett jobb med oregelbundna arbetstider och det passar mig ypperligt. Jobbar ca 80% som personlig assistent och en normal arbetsvecka för mig kan tex vara ett nattpass mitt i veckan 15.30-8.00 och två dagpass på helgen 8-16. Eller två nattpass på veckan eller helgen. Dessutom har vi sovande jour på jobbet, så jag behöver inte sova igen någon tid när jag kommer hem.

Så glad att jag har detta jobb med dessa arbetstider. Jag hinner träffa mina barn dagtid och hitta på saker med dom och hinner vara i stallet, dvs göra det som jag brinner mest för här i livet.

Barnen bor hos sin pappa varannan vecka och går på nattdagis när jag jobbar natt/helger.

Emil 071008 & Jesper 080919
  • The past is now
    straw2008 skrev 2013-02-06 08:10:41 följande:
    Jag börjar skolan 08.00 och går upp 05.50...min skolresa börjar 07.30 (lämnar barn däremellan) och jag är i skolan 08.30 om det inte är förseningar.

Idag är det nog ganska normalt även om det är sjukt fel.. 
  • The past is now
    The past is now skrev 2013-02-06 08:24:04 följande:
    Jag börjar skolan 08.00 och går upp 05.50...min skolresa börjar 07.30 (lämnar barn däremellan) och jag är i skolan 08.30 om det inte är förseningar.

Idag är det nog ganska normalt även om det är sjukt fel.. 

Det betyder som du ser att jag aldrig hinner börja den riktiga tiden 08.00.
  • straw2008
    The past is now skrev 2013-02-06 08:24:04 följande:
    Jag börjar skolan 08.00 och går upp 05.50...min skolresa börjar 07.30 (lämnar barn däremellan) och jag är i skolan 08.30 om det inte är förseningar.Idag är det nog ganska normalt även om det är sjukt fel.. 

Fast jag ser inget sjukt fel med det ? VAD är sjukt fel menar du ? När slutar du ? När hämtar du barnen ?
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym
    Loriyana skrev 2013-02-06 08:05:04 följande:
    Sedan så kanske sociala kontakter tröttar ut dig? Det finns två slags människor, de som FÅR energi av att vara social med andra och så finns de de som DRÄNERAS av energi av social kontakt med andra. Jag älskar människor och jag tycker definitivt om att träffa folk, MEN det dränerar mig på energi. Har upptäckt att detta faktiskt är vanligare än vad man tror. I mitt jobb ingår det en hel del social kontakt, så det är rätt naturligt att jag är trött efter en arbetsdag.  

Det där känner jag igen!
    Jag tycker att helgen är bortkastad om den varit fylld av sociala interaktioner, då har jag ändå inte hunnit vila upp mig! Spelar ingen roll om jag sitter och spelar sällskapsspel med tre vänner, det är jättetrevligt men tröttar ut mig och känns därför lite som ett arbete :)
  • The past is now
    straw2008 skrev 2013-02-06 08:29:26 följande:

Fast jag ser inget sjukt fel med det ? VAD är sjukt fel menar du ? När slutar du ? När hämtar du barnen ?

Jag lämnar 06.55 och hämtar 17.00...

Mer att barnen får långa dagar, det kan jag känna är vansinne.(sjukt) men som jag skrev idag är det normalt.   
  • straw2008
    The past is now skrev 2013-02-06 08:40:14 följande:
    Jag lämnar 06.55 och hämtar 17.00...Mer att barnen får långa dagar, det kan jag känna är vansinne.(sjukt) men som jag skrev idag är det normalt.   

Ok i mina ögon är det inte sjukt alls, beror kanske på barnens ålder men det ÄR ju normala förhållanden liksom. Hade du inte varit ensamstående så hade de förmodligen varit kortare dagar på dagis men nu är det ju som det är. Fint av dig att kämpa på, jag förstår att det går i "ett".
    I kinamockaskogen.....
  • Anonym

Ts, jag känner igen din situation från innan jag fick barn, men nu när jag har barn så hinner jag faktiskt MER

Vi går upp 6, 07.20 lämnar jag på dagis och åker till jobbet. 8 börjar jag jobba. Jag tränar på arbetstid 3 timmar i veckan och tar bara en halvtimmes lunch för att kunna börja jobba 8 i stället för 7.30. Jag har flyttat närmare jobbet också (bodde tidigare så jag hade en timmes bilresa enkel väg varje dag).

Jag lämnar jobbet klockan 15.30 måndag, onsdag, fredag. Tisdag och torsdag åker min mamma och hämtar barn på dagis och jag jobbar fram till 19 (för att få ihop mer flextid). På helgen tränar jag oftast ett 3-timmarspass när barnen är hos mormor/kusinerna.

De dagar vi är hemma till 16 brukar jag  leka med barnen och jag lagar mat som jag sedan gör matlådor av till resten av veckan.

Så jag jobbar heltid, tränar 6 timmar i veckan och är ensam med två barn. Men man måste vara sjukt diciplinerad för att få det att gå ihop.

• The past is now
    straw2008 skrev 2013-02-06 08:42:49 följande:

Ok i mina ögon är det inte sjukt alls, beror kanske på barnens ålder men det ÄR ju normala förhållanden liksom. Hade du inte varit ensamstående så hade de förmodligen varit kortare dagar på dagis men nu är det ju som det är. Fint av dig att kämpa på, jag förstår att det går i "ett".

Minsta är bara 1½ år...

Men iaf TS du har det bra.  
  • mamaleona

Jag har fyra barn o jobbar 3 skift och tränar 4-5ggr i veckan. Visst, man lär sej iom sina barn och gör saker på ett annat sätt än innan man fick barn, prioriterar annorlunda osv MEN jag har länge sagt att skulle jag ha ett sk normalt 8-16 jobb skulle jag inte hinna träna alls. Jag älskar när veckorna är annorlunda. Det är när jag skall gå på kvällsjobb eller är ledig som jag hinner träna. Det som slog mej främst var att om vi inte hade barn skulle vi inte laga mat på vardagarna alls hemma, båda skulle äta på jobbet o kvällstid skulle det bli något lättare el smörgåsmat, DÄR såg jag genast nåt som jag tänker annorlunda på.

• Loriyana
    Anonym skrev 2013-02-06 08:37:41 följande:

Det där känner jag igen!
    Jag tycker att helgen är bortkastad om den varit fylld av sociala interaktioner, då har jag ändå inte hunnit vila upp mig! Spelar ingen roll om jag sitter och spelar sällskapsspel med tre vänner, det är jättetrevligt men tröttar ut mig och känns därför lite som ett arbete :)

Jag är precis likadan! Hade spelkväll faktiskt för ett par veckor sedan, var hur trevligt som helst. Men åh så trött jag blev! Kunde inte göra någonting allspå söndagen och både huvudet och ryggen värkte. Jag spänner mig för mycket.
Svar på tråden Hur hinner ni/ orkar ni med allt?