Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Följas åt till körkortet?

Majuni skrev 2013-11-07 17:01:34 följande:
    menar du mötande körfält? 
    Ja mötande. Ja förutsatt att det bara är en enda bil bakom så det inte börjar komma andra bilar bakom som vill köra om.
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ bf 26/3 2014
  • frukarlssonn
    Majuni skrev 2013-11-07 17:07:58 följande:
    vem, var har du lärt dig detta? 

Min man. Han har haft körkort i 20 år. Man måste inte göra så men det är ju rätt schysst mot den som ligger bakom och helt riskfritt om sikten är lång och fri.
  • frukarlssonn

Annars är ju vänstersväng förbjuden iaf på uppkörning om det kommer trafik bakifrån för nära.

• frukarlssonn
    Majuni skrev 2013-11-07 18:11:57 följande:
    vadå förbjudet på uppkörningen?

det är inte förbjudet att göra vänstersväng, däremot kanske olämpligt och då ska du lösa det på något sätt så du slipper göra en vänstersväng. Sen om det är uppkörning eller när du har körkort spelar ingen roll.

Ok jag va lite otydlig.

Det va iaf förbjudet att göra en vänstersväng på min uppkrning om det kom trafik för nära bakifrån, då hade jag blivit kuggad. Då skulle man vända på ett lämpligt ställe och köra tillbaka så det blir en högersväng istället. Och det är inte olagligt va jag vet att göra en vänstersväng om det kommer trafik bakifrån när man har körkort, däremot olämpligt.
  • frukarlssonn
    Majuni skrev 2013-11-07 18:32:25 följande:
    nä det är inte förbjudet på uppkörningen heller, men som du skriver så är det olämpligt  och då är det det även om du gör det på uppkörningen eller om du har körkort. 

man får lära sig att inte göra vänstersväng om den är farlig just för att du även SKA tillämpa det sättet när du HAR körkort, det är ju det inspektörena kollar att du kan...

eller tror du att man får lära sig köra på ett sätt för att klara uppkörningen, för att sen när du har körkort  göra på något annat? 
    Där jag körde upp sa min körlärare att jag inte skulle göra vänstersvängen på uppkörningen om det kom bilar för nära bakifrån. Så jo om jag ville ha mitt körkort skulle jag INTE göra vänstersvängen (det va det jag menade med förbjuden) om den ansågs vara olämplig. Kan hända att man har överseende med detta i andra städer på uppkörningar. Oss kuggade de om vi gjorde det på en uppkörning.

Svaret på din sista fråga är nej. Varför skulle jag tro det? Självklart ska man köra som man lärt sig för att göra trafiken så säker som möjligt.
  • frukarlssonn
    Dr Mupp skrev 2013-11-07 20:29:06 följande:
    Får jag komma med ett tips. 

Öva mörkerkörning!

Jag övningskörde på dagtid och har förutom en 15 min övning för 8 år sen inte kört i mörker. Ja tills jag köpte min bil alltså, den har jag bara kört i mörker. Jag känner att jag borde ha övat mörkerkörning en eller två lektioner innan jag gav mig ut i det på egen hand. Det är faktiskt ganska läskigt att köra i mörker. Framförallt när folk är idioter och saknar reflexer. 
    Jag hade hlr inte kört mkt i mörker alls innan och ja det är faktiskt läskigt i början, speciellt när det regnar. Nu när det börjat mörkna tidigt, ljusna sent på morgonen så kör jag i mörker nästan varje dag. Skitläskigt i början men bra övning. Speciellt lurigt i gryning/skymning för nu kommer älgarna och rådjuren fram. Sitter verkligen på helspänn och kör!
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-11-09 11:25:29 följande:
    Alltså, ang teoriprovet... Visst tar man själva fotot när man ska göra det? För jag fick någon räkning om proven och där står det att man ska ta fotot på trafikverket innan? Men det kanske är om man inte kör på körskola? Men betala gör man via räkningen och inte på körskolan...? Nu hittar jag dock inte räkningen för ena provet, men då kommer väl bara en ny(?) Jag menar, om man inte betalar i tid.
    När du tar körkortet måste du ta kortet hos trafikverket. Vet inte om det är samma på alla ställen men vi fick ta kortet innan teoriprovet. Det är nytt att du måste ta det hos trafikverket. Vrför vet jag ej, för när du sedan sa förnya kortet tar man kortet själv hos ngn och sksickar in det, det fick jag göra när jag bytte kort i samband med giftermål.
  • frukarlssonn
    Dr Mupp skrev 2013-11-10 10:27:20 följande:
    Jag har kört på vintern för några år sen när jag gjorde mitt första försök att skaffa körkortet. Men den här omgången började i mars-april och var klar i oktober. Nackdelen med att köra över sommaren är ju att man helt missar mörkerkörningen. 

Vinterkörning är inte så svårt, man får bara anpassa hastigheten och tänka på att man inte ser vägmarkeringar. Det som jag tycker är otäckt är nu. Det är barmark och vått och när som helst kan det klättra ner under nollan och då blir det blixhalka. Det är blixhalkan som är farlig eftersom den är så lurig. Många kör fortfarande runt på sommardäck och tänker inte på att det när som helst kan vara isgata. De flesta avåkningar sker ju när den första halkan kommer. När vintern är ett faktium så har de flesta anpassat sig till väglaget igen. 
    Håller helt med där. Jag är mer rädd för nollgradigt än vintern och alla dårar som inte har vett att köra försiktigt eller bytt till rätt däck. Vi har nu bytt till dubb på båda bilarna vilket känns så skönt eftersom vi brukar ha snörika vintrar här och det slår till när man minst anar det.

Jag började köra på sommaren och fördelen med att köra på vintern är att du vet att du måste kära lugnare och ungefär var det är halt, såsom vägkorsningar etc. Jag tycker inte vinteväglag är så jobbigt som jag trodde. Bar aköra lugnare än man brukar Och ta det försiktigt på ställen där det är känt för att vara halt. Men givetvis är vinterväglag läskigt att köra i början, jag va jättenervös inför det. Sen körde jag faktiskt inte i värsta snöyran eller om vi visste att vägarna kunde vara rätt hala eftersom vi alltid hade våra barn med oss, kändes inte så bra.
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-11-10 11:22:44 följande:
    Jag ser ju klart fördelar och nackdelar med att börja med sånt här väglag. Menmen, det är bara köra ;)

Var ute och körde igen. Det gick pissdåligt. Fan vad trött jag blir haha. Man känner sig ju nästan konstant värdelös i början... Håller tummarna för att det blir bättre när jag börjar körskolan...
    Det är naturens gång Det går upp och ner måånga ggr, men när det väl sitter så sitter det! Jag kan ff få hjärnsläpp, inga allvarliga då utan mer att jag släpper kopplingen innan jag stängt av bilen eller försöker starta med handbromsen i
  • frukarlssonn
    Dr Mupp skrev 2013-11-10 13:53:38 följande:
    Jag är en av idioterna med sommardäck på bilen fortfarande Oskyldig 

Till mitt försvar så köpte jag bilen i tisdags och så har jag däckskifte bokat på tisdag. (jobbar alla andra dagar).
    Haha, jag va idiot tills i fredags Vi har ju två bilar att byta på så vi hann inte med denna förrän nu
Svar på tråden Följas åt till körkortet?