Dr Mupp skrev 2013-11-10 10:27:20 följande:
Jag har kört på vintern för några år sen när jag gjorde mitt första försök att skaffa körkortet. Men den här omgången började i mars-april och var klar i oktober. Nackdelen med att köra över sommaren är ju att man helt missar mörkerkörningen.
Vinterkörning är inte så svårt, man får bara anpassa hastigheten och tänka på att man inte ser vägmarkeringar. Det som jag tycker är otäckt är nu. Det är barmark och vått och när som helst kan det klättra ner under nollan och då blir det blixhalka. Det är blixhalkan som är farlig eftersom den är så lurig. Många kör fortfarande runt på sommardäck och tänker inte på att det när som helst kan vara isgata. De flesta avåkningar sker ju när den första halkan kommer. När vintern är ett faktium så har de flesta anpassat sig till väglaget igen.
Håller helt med där. Jag är mer rädd för nollgradigt än vintern och alla dårar som inte har vett att köra försiktigt eller bytt till rätt däck. Vi har nu bytt till dubb på båda bilarna vilket känns så skönt eftersom vi brukar ha snörika vintrar här och det slår till när man minst anar det.
Jag började köra på sommaren och fördelen med att köra på vintern är att du vet att du måste kära lugnare och ungefär var det är halt, såsom vägkorsningar etc. Jag tycker inte vinteväglag är så jobbigt som jag trodde. Bar aköra lugnare än man brukar

Och ta det försiktigt på ställen där det är känt för att vara halt. Men givetvis är vinterväglag läskigt att köra i början, jag va jättenervös inför det. Sen körde jag faktiskt inte i värsta snöyran eller om vi visste att vägarna kunde vara rätt hala eftersom vi alltid hade våra barn med oss, kändes inte så bra.