Inlägg från: frukarlssonn |Visa alla inlägg
  • frukarlssonn

Följas åt till körkortet?

MoaElis skrev 2013-11-01 13:57:27 följande:
    Okej. Vad skönt att höra att det ändå finns hopp, även om det går dåligt på lilla... För mig gick det verkligen riktigt dåligt, ändå så gjorde vi inget som jag var orolig över (vänstersväng/backa runt hörn/parkering) bara sånt som jag trodde att jag kunde. Allt blev bara kaos, det var så mycket trafik också men det är så det kommer vara på uppkörningen då jag ska köra samma tid som idag.

Alltså, jag förstår inte ens hur jag lyckades göra så pass många fel... Jag körde fel 2 gånger, starta på 2an ibland och åkte i fel körfält (dock på grund av att jag inte såg någon skylt vart jag skulle...) och så fick hon stoppa mig 3 gånger. Men det är så svårt, för om man väntar för länge så är det fel men att åka när någon är flera meter bort får man tydligen inte heller... Och så såg jag nu att hon skrivit "missa cyklist" men man ska väl inte stanna för cyklister eller? Blev helt osäker på allting nu...
    Nä det med cyklist va jag också så förvirrad över. Men det som de sa till oss va att man ska anpassa farten så cyklisten hinner över. Sedan fanns det ngn annan regle som jag inte minns, som gällde. Men jag tror att anpassar man eller stannar för en cyklist så kan jag aldrig tänka mig man iaf blir kuggad.

Felen kommer när man eg är spm bäst på att köra, men se det positivt, det är bra att du gör felen nu och inte på uppkörningen Jag gjorde massor av fel som jag eg inte gjorde annars på en vanlig körlektion.
    Olivia 090610 ~ Freja101020 ~ bf 26/3 2014
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-11-01 17:58:21 följande:
    Ja, det är så konstigt för tidigare när jag har stannat för en cyklist har hon sagt att jag egentligen inte skulle ha stannat... Men det känns inte som att det kan vara något fel, vad jag har läst så ska man anpassa farten så det inte blir någon fara och det gjorde jag idag, men blev osäker om jag skulle stanna eller inte så jag åkte vidare på grund av vad hon tidigare sagt.

Jo det har du rätt i, jag får försöka se det så, har  2 dubbel kvar till uppkörningen också!
    Håller tummarna
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-11-04 10:58:48 följande:
    Nu har jag skrivit in mig på körskolan, bokat in mig på teorilektioner med start den 25/10 och sen har jag bokat min första körlektion den 20/10. Jag är dönervös och vill fan bara krypa under jorden
    Hurraa Kommer gå så bra!
  • frukarlssonn
    Afasi skrev 2013-11-04 21:07:01 följande:

Tack hörrni! Det känns bra men nervöst som sagt! Känner mig trygg med skolan och det känns väldigt viktigt. Nervositeten lägger väl sig efterhand :)
    I know the feeling, va dönervös jag med
  • frukarlssonn
    Mamma till 3 M skrev 2013-11-05 10:03:11 följande:
    nån som haft tillgång till teoritester på nätet via körskolan? 
    Jag har gjort alla fas-tester och har klarat dom på första försöker allihopa ..
    o nu kom jag till repetiotion 1 och trodde jag hade bra koll på teorin nu, men har fått underkänt på 6 av 6 tester :/  nån mer som haft problem med dom testerna?
    tycker det är ganska konstiga frågor, o känner mig väldigt fundersam över svaren ibland också även fast dom självklart borde vara rätt. Tappade allt hopp nu! 
    Nu gick jag på intensivkurs och pluggade där, men kan tänka mig det är gansa liknande tester. Det är så att när du kommer till repetitionen så väljer den frågor du svarat fel på. Därför blir du underkänd ganska många ggr i brjan. Så va det för oss alla och vi fattade inte först hur det kunde vara så svårt. Men så är det och det är rätt smart för när du plöjer igenom alla repetitionsdelar så är grym på teorin Dock är teoriprovet lite lurigt. Det kommer givetvis inte upp exakt samma frågor som på teoritesterna. Men det kan komma upp samma bilder men en annan fråga. Frågorna handlar om samma saker men har andra bilder och är annorlunda formulerade. Så man får tänka ordentligt och därför är testerna så otroligt bra
  • frukarlssonn
    Mamma till 3 M skrev 2013-11-05 11:03:47 följande:
    Okej tack.. men då förstår jag ändå lite varför de går åt skogen.. man tror man har koll o inser att man verkligen inte har de.. brukar alltid ha 67-69/70.. o nu helt plötsligt ligger jag o stampar på 59-63/70 hela tiden (o man måste ha 65) :P tack för lite förklaring, känner mig lite mindre misslyckad nu o får se de som bra övning ist :)
    Så lite så, vi kände oss som stolpskott vi med tills ngn förklarade för oss
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-11-05 12:39:40 följande:
    Jag ska ha halkbanan imorgon... Är det så farligt som det ser ut? *Dödsångest*
    Nej skitenkelt
  • frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-11-07 14:56:59 följande:
    Alltså, jag känner mig helt förvirrad nu... När man ska svänga höger då ska man väl ligga i höger kanten? Även när man ska svänga vänster? I mitten står det ju överallt men mina lärare säger  alltid höger/vänster... Ibland säger dom att jag ska ligga åt vänster när jag svänger vänster, ibland höger(och det är inte vid enkelriktade gator vad jag märkt) hur är det egentligen? 

tänkte även på det här med säkerhetskontrollen...  tror ni att det är vanligast att man får göra en inre eller yttra säkerhetskontroll? jag tycker att det verkar som att dom flesta får göra en inre? Jag känner verkligen inte att jag har koll på var alla lysen sitter osv... 
    Jag har fått lära mig att alltid ligga vänster vid vänstersväng och höger vid högersväng. Säkerhetskontrollen bör de gå igenom ordentligt så det sitter. Då är det ltt som en plätt

• frukarlssonn
    MoaElis skrev 2013-11-07 15:13:01 följande:
    Okej, ja isåfall så låter det ju enkelt... Jag kanske bara inte har tänkt på att det är så enkelt, men vid en vänstersväng på någon grusväg så har jag verkligen för mig att läraren sa att jag skulle hålla mig till höger.

Vi har bara gått igenom allt 2 gånger i början av utbildningen så det känner jag mig inte så säker på, men det är väl bara att hoppas att jag får broms+styrservo för det är väl ungefär det jag kan, och vindrutetorkare...
    Ok, grusväg har jag aldrig hört ngt om. Bara att man ska ligga i mitten och köra när det inte kommer mötande bilar så man inte råkar hamna i vägkanten.

Nu gick jag intensivutb. men vi hade en jättebra och grundlig genomgång slutet på första veckan. Efter det så gick alla körlärare igenom ett moment av säkerhetskontroll innan varje körlektion. Då satt det som ett smäck.
  • frukarlssonn

Om sikten är bra och helt fri, kan man lägga sig i vänster körfält vid vänstersväng för att släppa fram bakomvarande bil. Men då ska man ha riktigt bra sikt.

Svar på tråden Följas åt till körkortet?