• Anonym

Hans ex försöker sära på oss

Min mans ex har gjort en anmälan till socialen om att deras gemensamma barn far illa den veckan de är hos oss. Hon har från början lovat att han ska "få för" att han träffar mig och att hon ska ta barnen ifrån honom. En utredning startades utan att utredaren hade pratat med oss, helt grundat på hennes lögner.
    Det ena barnet, 10 år, har från början mått dåligt av skilsmässan och haft svårt för att acceptera mig. Hans 6-åring och mina, 4 och 7 år, har däremot trivts bra med situationen och älskat att vara hos oss.
    Det som hävdats är att vi under våra 2 år tillsammans har bråkat vid 4-5 tillfällen inför barnen. Detta är givetvis väldigt olyckligt och inget vi är stolta över, och som vi alltid försöker undvika. Bråken har alltid kommit ur att exet har svartmålat oss på olika sätt för barnen och försökt påtala att det är onaturligt och obehagligt att vara hos oss. Barnen verkar nöjda och glada när de är här, förutom de första timmarna efter mammans vecka, då 10 åringen verkar sur och obehaglig till mods, antagligen pga mammans svartmålning under hennes vecka.

Under utredningens gång har utredaren tydligt visat att hon inte bryr sig om något än mammans utsago.

Och nu påstår utredaren att om min man flyttar ifrån mig, så finns det inget problem, att det är vårt förhållande som är osunt för barnen. Nu undrar jag om detta är möjligt?? Ska ett svartsjukt ex ha makten att bestämma över vårt liv grundat på dessa lösa anklagelser? Förra gången hon var besvärlig var när vi skulle gifta oss..Vi väntar vårt första gemensamma barn om ca 1 mån..Någon som har erfarenhet av dylikt?

• Svar på tråden Hans ex försöker sära på oss
  • smurfelina76
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2012-11-21 10:38:25 följande:
    Förlåt att jag inte svarat på allt, varit hos barnmorskan.. Smurfelina, tack för att du förstår.

Vi var första gången hos utredaren gemensamt, på eget bevåg, och sen har min man varit där 1 gång till, detta på ca 2 veckor.

10 åringen ( och 6-åringen för den delen) har uttryckt att dom vill stanna längre hos oss när det varit dags att åka till mamman. Det är när hon haft inflytande över dom som 10 åringen blir avig. Hon sitter ( enligt 10åringen) konstant i telefon m sina väninnor och pratar om oss.

Jag tror inte att hon hade velat vara med min man igen, däremot har hon, långt innan barnen var inblandade, uttryckt att hon minsann ska hämnas, så hennes motiv är att göra vårt liv till ett helvete, vilket hon nu har lyckats med.

Jag försökte under 1,5 år att vinna 10 åringens tycke. Efter det har jag lagt ner lite, eftersom jag bara blev ledsen och besviken. Vi har många ljusa stunder, främst om vi är själva. Han slits sönder av att han känner att han bör vara lojal mot sin mamma när han och jag trivs ihop. Jag tar sällan en konflikt med honom och låter honom komma undan med saker som jag hade tillrättavisat mina egna barn om.

En annan sak är att självklart är det mer bekvämt att vara hos sin singelmamma, än i ett hem med 3 andra att ta hänsyn till. Självklart krävs det mer regler i ett hem med snart 5 barn, än i ett med bara 2..?

Min man är bestämd med att han inte kommer att flytta för att tillgodose dessa sjuka idéer. Vi har ju ett gemensamt barn på väg dessutom? Att låta 10 åringen vara hos sin mamma mer hade varit förödande eftersom det är hon som lägger grunden till oviljan gentemot oss.

Som sagt, det har varit 4-5 bråk på två år, senaste var i augusti, innan dess var det förra året.

Jag och min man gick på familjerådgivning pga stressen från exet och de olyckliga bråken inför barnen. Min man ville gå med exet också, för att få fred, men hon tvärvägrade. Han har velat gå till bup m 10 åringen och exet, eftersom 10åringen bevisligen hanterade skilsmässan dåligt, men det ville hon inte heller.

Soctanten säger nu att det har gått långt förbi att det skulle hjälpa om vi gick i familjerådgivning. När min man påpekade att istället för att sitta på ett socialkontor borde dom sitta på bup, då sa hon att nej, detta är vad 10 åringen behöver???! Hopplöst?
    Kontakta hennes chef och be om ett möte..

Jag tycker enligt vad du säger att ni gjort enormt mycket för att lösa det här, men kan ni inte kontakta BUP själva?? Måste mamman godkänna det?? För det är ju en bra väg att gå.

Amanda 96-07-19 Max 00-05-26
  • smurfelina76
    Anonym skrev 2012-11-21 10:39:16 följande:
    Jag tycker det är ansvarslöst att skrika och skrämma barn. Men sen vet jag att det finns människor som tillåter sig själva att, inom hemmets väggar, vara primitiva och uppföra sig på sätt som de aldrig skulle göra offentligt. Det är märkligt tycker jag.

Men jisses tror du att jag är stolt över att vi tappat kontrollen??
  • Anonym (Trådstartaren)
    Anonym (Undrar) skrev 2012-11-21 10:20:14 följande:
    Förstår inte riktigt hur ni fick för er att skaffa ett barn under rådande omständigheter.

Jag blev gravid i april, detta drogs igång för ca 1 mån sen.
  • Anonym
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2012-11-21 10:38:25 följande:
    Förlåt att jag inte svarat på allt, varit hos barnmorskan.. Smurfelina, tack för att du förstår.

Vi var första gången hos utredaren gemensamt, på eget bevåg, och sen har min man varit där 1 gång till, detta på ca 2 veckor.

10 åringen ( och 6-åringen för den delen) har uttryckt att dom vill stanna längre hos oss när det varit dags att åka till mamman. Det är när hon haft inflytande över dom som 10 åringen blir avig. Hon sitter ( enligt 10åringen) konstant i telefon m sina väninnor och pratar om oss.

Jag tror inte att hon hade velat vara med min man igen, däremot har hon, långt innan barnen var inblandade, uttryckt att hon minsann ska hämnas, så hennes motiv är att göra vårt liv till ett helvete, vilket hon nu har lyckats med.

Jag försökte under 1,5 år att vinna 10 åringens tycke. Efter det har jag lagt ner lite, eftersom jag bara blev ledsen och besviken. Vi har många ljusa stunder, främst om vi är själva. Han slits sönder av att han känner att han bör vara lojal mot sin mamma när han och jag trivs ihop. Jag tar sällan en konflikt med honom och låter honom komma undan med saker som jag hade tillrättavisat mina egna barn om.

En annan sak är att självklart är det mer bekvämt att vara hos sin singelmamma, än i ett hem med 3 andra att ta hänsyn till. Självklart krävs det mer regler i ett hem med snart 5 barn, än i ett med bara 2..?

Min man är bestämd med att han inte kommer att flytta för att tillgodose dessa sjuka idéer. Vi har ju ett gemensamt barn på väg dessutom? Att låta 10 åringen vara hos sin mamma mer hade varit förödande eftersom det är hon som lägger grunden till oviljan gentemot oss.

Som sagt, det har varit 4-5 bråk på två år, senaste var i augusti, innan dess var det förra året.

Jag och min man gick på familjerådgivning pga stressen från exet och de olyckliga bråken inför barnen. Min man ville gå med exet också, för att få fred, men hon tvärvägrade. Han har velat gå till bup m 10 åringen och exet, eftersom 10åringen bevisligen hanterade skilsmässan dåligt, men det ville hon inte heller.

Soctanten säger nu att det har gått långt förbi att det skulle hjälpa om vi gick i familjerådgivning. När min man påpekade att istället för att sitta på ett socialkontor borde dom sitta på bup, då sa hon att nej, detta är vad 10 åringen behöver???! Hopplöst?
    Så du gav upp på 10-åringen när du redan var gravid? Hur tänkte du då? Och hur tänkte ni när ni valde att bli gravid när hemsituationen inte var stabil?

Förutom bråken så är det säkert vardagstjafs också för tillåter man sig att skrämma barn så tror jag att man har svårt att vara trevlig i det stora hela också. En teori jag har. Sen måste det vara svårt för dig att vara snäll mot någon som du har gett upp på kan jag tänka.

Relationen mellan dig och 10-åringen är ditt och pappans ansvar. Det är inget fel på 10-åringen för att ni har en otrygg hemmiljö.
  • Anonym

Jag lämnar din tråd nu för detta går stick i stäv med vad du säger i starten och ja jag förstår att du har stora problem att ta tag i och kanske borde gjort det innan ni skaffa gemensamma barn

smurfelina76 skrev 2012-11-21 10:43:06 följande:
    Kontakta hennes chef och be om ett möte.. Jag tycker enligt vad du säger att ni gjort enormt mycket för att lösa det här, men kan ni inte kontakta BUP själva?? Måste mamman godkänna det?? För det är ju en bra väg att gå.

• Anonym
    smurfelina76 skrev 2012-11-21 10:44:13 följande:

Men jisses tror du att jag är stolt över att vi tappat kontrollen??
    Nej, skrev jag det?Obestämd

Jag tycker det är märkligt att vissa respekterar sin familj så lite att de kan behandla dem sämre än en kollega på jobbet eller kassörskan på ICA helt enkelt.
  • Anonym (Trådstartaren)
    Månstråle skrev 2012-11-21 10:09:03 följande:
    Utredningen läggs inte per automatik ner för att ts drar sig undan - däremot kan resultatet bli helt annorlunda mot om ts stannar kvar! Det skulle vara roligt att höra vad du ts tänker om detta om det varit ditt barn det gällde

Om det var mitt barn det gällde hade jag i första hand försökt lösa detta genom att prata med mitt ex och dennes nya, och sen eventuellt tillsammans med barnen. Jag hade inte gått till socialen det första jag gjorde. Men å andra sidan har jag medvetet upprätthållit en god ton och relation med mitt ex för att barnen ska må bra och inte tycka att det är konstigt att vi skilde oss. När mina barn påtalat något konstigt om mitt ex eller hans nya fru, har jag inför dom försvarat exet, och sedan pratat med exet. Min mans ex däremot, förstärker istället de negativa vibbarna. För hon kan omöjligt tänka på barnens bästa utan bara vad hon kan använda emot oss
  • Anonym
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2012-11-21 10:45:26 följande:

Jag blev gravid i april, detta drogs igång för ca 1 mån sen.
    Enligt dig har bråken pågått sen början och du och 10-åringen har aldrig haft en bra relation så inte började det här för en månad sen.
  • smurfelina76
    Anonym skrev 2012-11-21 10:52:05 följande:
    Nej, skrev jag det?Obestämd

Jag tycker det är märkligt att vissa respekterar sin familj så lite att de kan behandla dem sämre än en kollega på jobbet eller kassörskan på ICA helt enkelt.

Men för att man tappar kontrollen behöver inte handla om att man vill behandla sina när och kära så.. Kan handla om att man blir så stressad och frustrerad att det bara åker över..

Under 8 år sa jag inte ett ont ord om mina barns pappa till barnen efter separationen för 1 år sen precis innan han lämnade sitt på ritkigt galna ex..

Brast det fullständigt så barnen hör skriker jag och gråter av frustration till honom i telefonen när han ännu en gång försvarar att hon skriver långa hotfulla mail till mig och att hon dessutom gått på min då 15 åriga dotter.. Då skrek jag att han var sjuk i huvudet och att jag hoppades att han skulle få stryk så han fattade svenska..

Jag grät i en vecka efter detta på grund av att mina barn hade hört mig säga så till deras pappa, min vision var att ALDRIG yppa ett ont ord om honom.. (mina föräldrar gjorde inte annat än och kastade skit på varandra) Min dotter sa till mig, jag förstår mamma att du blev arg och att du kallade honom saker , det gör inget  men lova att vi inte måste vara arga på honom för att du är det.

jag ringde och bad om ursäkt och talade i saklig ton om varför han gjorde mig så arg. Efter det har vi en jättebra relation till varandra.

Så ibland blir det så jävla fel fast man inte vill
  • smurfelina76
    Anonym skrev 2012-11-21 10:53:03 följande:
    Enligt dig har bråken pågått sen början och du och 10-åringen har aldrig haft en bra relation så inte började det här för en månad sen.

Tror hon menade soc anmälan
Svar på tråden Hans ex försöker sära på oss