• Anonym

Hans ex försöker sära på oss

Min mans ex har gjort en anmälan till socialen om att deras gemensamma barn far illa den veckan de är hos oss. Hon har från början lovat att han ska "få för" att han träffar mig och att hon ska ta barnen ifrån honom. En utredning startades utan att utredaren hade pratat med oss, helt grundat på hennes lögner.
    Det ena barnet, 10 år, har från början mått dåligt av skilsmässan och haft svårt för att acceptera mig. Hans 6-åring och mina, 4 och 7 år, har däremot trivts bra med situationen och älskat att vara hos oss.
    Det som hävdats är att vi under våra 2 år tillsammans har bråkat vid 4-5 tillfällen inför barnen. Detta är givetvis väldigt olyckligt och inget vi är stolta över, och som vi alltid försöker undvika. Bråken har alltid kommit ur att exet har svartmålat oss på olika sätt för barnen och försökt påtala att det är onaturligt och obehagligt att vara hos oss. Barnen verkar nöjda och glada när de är här, förutom de första timmarna efter mammans vecka, då 10 åringen verkar sur och obehaglig till mods, antagligen pga mammans svartmålning under hennes vecka.

Under utredningens gång har utredaren tydligt visat att hon inte bryr sig om något än mammans utsago.

Och nu påstår utredaren att om min man flyttar ifrån mig, så finns det inget problem, att det är vårt förhållande som är osunt för barnen. Nu undrar jag om detta är möjligt?? Ska ett svartsjukt ex ha makten att bestämma över vårt liv grundat på dessa lösa anklagelser? Förra gången hon var besvärlig var när vi skulle gifta oss..Vi väntar vårt första gemensamma barn om ca 1 mån..Någon som har erfarenhet av dylikt?

• Svar på tråden Hans ex försöker sära på oss
  • Iam
    SupersurasunkSara skrev 2012-11-21 12:24:17 följande:
    Helt rätt. Hade lagen varit sån att jag hade kunnat välja att jobba 50% för att mitt ex ska betala mer till barnen då så hade jag (Eller inte eg, men man skulle ju kunna)
    Fast vad jag läst mig till här så är det många mammor som anser att det borde vara så. 
    Att dom kan jobba halvtid, eller tom vara hemma.. och sen ska deras ex slita arslet av sig för en högre lön som ska täcka större delen av kostnaderna för barnet... Helst ska han ju även jobba så mycket att han inte har tid att ha barnen varannan vecka.. Men han får absolut inte jobba när mamman behöver barnvakt...  
  • SupersurasunkSara
    Iam skrev 2012-11-21 12:26:10 följande:
    Fast vad jag läst mig till här så är det många mammor som anser att det borde vara så. 
    Att dom kan jobba halvtid, eller tom vara hemma.. och sen ska deras ex slita arslet av sig för en högre lön som ska täcka större delen av kostnaderna för barnet... Helst ska han ju även jobba så mycket att han inte har tid att ha barnen varannan vecka.. Men han får absolut inte jobba när mamman behöver barnvakt...  
    Jaaaaa... Känner igen det där
  • Anonym
    Iam skrev 2012-11-21 12:26:10 följande:
    nej, då är det bonusmamman som ska ställa upp, oavsett hur värdelös hon ansetts tidigare, annars haaaaaaatar hon barnen och borde aldrig gett sig ilag med en man som hade barn innan!
  • Iam
    Anonym skrev 2012-11-21 12:30:18 följande:
    nej, då är det bonusmamman som ska ställa upp, oavsett hur värdelös hon ansetts tidigare, annars haaaaaaatar hon barnen och borde aldrig gett sig ilag med en man som hade barn innan!
    Hahaha sant.. 
    Skrev ju innan om att mamman anklagade mig för att begå oegentligheter med barnen..
    Men någon dag efter ville hon att jag skulle ta barnen åt henne för hon skulle iväg på något... Sen blir hon arg på mig när jag vänligt men bestämt tackar nej till erbjudandet... det här med självinsikt... det är inget man får på köpet så att säga... 

Men vi ska kanske släppa allt OT och återgå till tråden :)  
  • Anonym (mamma)

Om barnen berättar för sina mamma att dem mår dåligt hos pappa och ts pga högljudda bråk och otrygghet så är det mammans förbannade skyldighet att som ansvarsfull förälder ta tag i situationen! Att det sitter så många knepiga "bonus morsor" här och anklagar MAMMAN för detta problem är skrämmande! Soc hade inte startat en utredning om de inte ansåg att det finns uppenbara och allvarliga brister i hemmiljön hos ts!

• Anonym (mamma)

Det är inte exet som "försöker" sära på er, det är soc som anser att er familje situation är otrygg för era barn!

• Iam
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-21 12:38:13 följande:
    Om barnen berättar för sina mamma att dem mår dåligt hos pappa och ts pga högljudda bråk och otrygghet så är det mammans förbannade skyldighet att som ansvarsfull förälder ta tag i situationen! Att det sitter så många knepiga "bonus morsor" här och anklagar MAMMAN för detta problem är skrämmande! Soc hade inte startat en utredning om de inte ansåg att det finns uppenbara och allvarliga brister i hemmiljön hos ts!
    Vad som är skrämmande är att en vuxen människa, som jag förmodar att du är, har sådan en sådan bristande läsförståelse som du påvisat i denna tråd. 

• SupersurasunkSara
    Anonym (mamma) skrev 2012-11-21 12:38:13 följande:
    Jag är biomamma. Det som iaf jag opponerar mig emot är att soc enbart lyssnar på mamman, inte pappan och att barnet inte fått komma till tals med en opartisk person, tex BUP eller en kurator på skolan.
Svar på tråden Hans ex försöker sära på oss