• Piela

Vår anknytning till barnet

Som adoptivmamma hör jag nästan enbart berättelser från andra adoptivföräldrar om hur kärleken var omedelbar till det nyfådda barnet. Jag hör om känslorna som rusar och hur föräldrakärleken finns där så fort barnet överlämnas. Jag hör hur bloggare slår fast detta som ett mantra och jag är glad för deras skull.

Men....

Jag hör inte till dem. För mig växte den fram långsamt och jag kände mig ibland som ett UFO eftersom ingen talade om denna variant på den vuxna anknytningen. Jag hade så mycket i bagaget att jag visste att det skulle komma och att jag inte var konstig eller annorlunda. Jag representerade bara en variant på anknytning som det talas om mer sällan. Jag fick vänta många månader innan kärleken satt där. Jag kan inte säga hur många  månader exakt, men det var betydligt längre än ett halvår. Jag talade ofta om för vårt barn (flera gånger dagligen) hur mamma älskade det men det  var en medveten akt och inte en känslostyrd sådan. Jag vet att vårt barn kännt sig älskat  av mig även under min anknytning. Jag vet att detta inte bara händer vid adoption utan även förekommer där barnet föds in i sin familj.

Vad är eran erfarenhet av anknytningen och hur har ni som känner igen er upplevt detta?

• Svar på tråden Vår anknytning till barnet
  • Piela

Första barnet: Jag tror säkert att tiden som gravid och med ditt barn varit fantastisk. Jag har själv aldrig längtat efter ett biologiskt barn. Jag har alltid tänkt mig att om jag skulle få svårt att få barn, skulle adoption vara mitt första alternativ på  vägen till barn. Jag tänkte aldrig att det skulle vara ett sämre alternativ.  Jag tror att många adoptivföräldrar någon gång tänkt sig ett så litet barn som möjligt i planeringen/ resan till adoptionen. Men när det alternativet inte är möjligt har många av oss glatt oss för att ta emot och älska ett lite äldre barn. Så var det för oss. Vi ville gärna ha ett så litet barn som möjligt inledningsvis men var aldrig låsta vid att få ett spädbarn. Vår ålder i kombination med landets krav gjorde att vi var öppna för en högre ålder.

Jag tror personligen inte att känslorna för barnet blir annorlunda av att jag har burit det eller inte. Även vi adoptivmammor känner av gravidhormoner och vår kropp och själ förbereder sig väl för det väntade barnet. Många känner den omedelbara känslostormen för barnet. Men inte alla. Jag startade tråden för att jag tror att det är viktigt att beröra att vi som känner som jag också finns. Men de flesta som berättar om sina känslor för det nyfådda barnet är precis lika överväldigade som du är i din lilla flicka. Moders- och faderskärleken för det nyfådda barnet väller över omedelbart vid första kontakt. Vi är inte så olika trots allt!

Jag älskar Indien och människorna där! Hade det inte varit så krångligt och långdraget att adoptera därifrån hade vi valt Indien utav kärleken till landet och folket.

• Maisie

Jag blir ledsen när du benämner det som verkligen utmärker dig som asiatisk är något du verkligen inte tycker om. Mandelformade ögon som är så vackra och som dessutom inte åldras så fort som de västerländska ögonen. Jag hoppas innerligt att vår dotter inte kommer att känna som du. Hon har enormt vackra mörkbruna, mandelformade ögon och brunt hår med vackert fall. 

Det måste vara jobbigt att känna att det är viktigt att få ett barn som du delar gener med(inget underligt med det) men samtidigt önska att barnet inte ser ut som du. Du vill liksom att det ska vara genetiskt ditt men generna får inte synas. 

• Björnbärspaj
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-06 21:13:23 följande:

För att det är viktigt för mig att ha genetisk anknytning, älska spädbarnstiden, inte kunna tänka mig att ställa upp och ta emot ett barn som inte är mitt på flera år eller för att jag tycker det är viktigt att ha fått ett barn som ser svenskt ut? Varför skulle jag gå i terapi för detta? Menar du att terapeuten skulle kunna operera bort mina fula mandelformade ögon så jag såg svensk ut? Jag är ljus i hyn och har inga utpräglade asiatiska drag. Jag har inte heller svart hår utan mörkbrunt. Flera har t o m frågat om jag haft amerikanskt eller västerländskt påbrå. Hade det inte varit för de fula mandelformade ögonen hade ingen kunnat tro att jag inte var svensk. Mamma och släktingar tycker min lilla flicka är mer lik sin pappa än mig.
    Nej, med ditt problem med utseendet.
    sv.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi
    Vad gör du om du får ett barn till, som får sneda ögon? Kommer du berätta hur fult det är?
  • Första barnet 130825
    Maisie skrev 2013-10-06 21:59:49 följande:
    Jag blir ledsen när du benämner det som verkligen utmärker dig som asiatisk är något du verkligen inte tycker om. Mandelformade ögon som är så vackra och som dessutom inte åldras så fort som de västerländska ögonen. Jag hoppas innerligt att vår dotter inte kommer att känna som du. Hon har enormt vackra mörkbruna, mandelformade ögon och brunt hår med vackert fall.  Det måste vara jobbigt att känna att det är viktigt att få ett barn som du delar gener med(inget underligt med det) men samtidigt önska att barnet inte ser ut som du. Du vill liksom att det ska vara genetiskt ditt men generna får inte synas.   

Har alltid, ända sedan jag blev medveten om utseende, tyckte det var vackert med blont hår och blåa ögon. Äkta blont hår utan att ha färgat, slingat, tonat håret. Så som svensken är känd att vara utomlands. På samma sätt som danskar, finnar och norrmän. Har flera gånger kommit yrkesmässigt i kontakt med våra nordiska grannländer. De är också långa, blonda och blåögda. Naturligtvis har jag inget emot att ha brunt hår, men vad jag är emot och alltid har varit är fula mandelformade ögon. Jag vill att det ska se ut som jag är född här. Ser redan nu att min dotter kommer att bli ljus i hyn och inte få sådana där fula mandelformade ögon som jag. Vidare, i flera fall där personer som är födda utomlands fått barn med helsvenska personer, även om de inte är blonda, så ser barnet svenskt ut. Vidare tycker jag den första tiden är underbar. Det som gör mig rädd är att den går så fort. Jag tror också att det är lättare för ett adopterat barn som ser svenskt ut att smälta in, i framtiden när man söker arbete etc. Liksom att det är lättare att ta till sig ett spädbarn som bara är några veckor än en 2-åring. Vet ni att ett barn går när det är 1 år?
  • Första barnet 130825
    Björnbärspaj skrev 2013-10-07 07:36:29 följande:
    Nej, med ditt problem med utseendet. sv.wikipedia.org/wiki/Dysmorfofobi Vad gör du om du får ett barn till, som får sneda ögon? Kommer du berätta hur fult det är?

Min dotter har som tur är inte de där fula sneda ögonen, inte heller svart hår eller mörk hy. Den dagen den sorgen.
  • Björnbärspaj
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-07 18:09:31 följande:
    Min dotter har som tur är inte de där fula sneda ögonen, inte heller svart hår eller mörk hy. Den dagen den sorgen.

Du borde gå i terapi. Vad händervom du får fler barn? Barnbarn? Vad gör du om de får denntypen av ögon? Eller om ditt barn adopterar?
  • Första barnet 130825

En tanke till, i början av 70-talet när min mamma adopterade fick man vara hemma 3 månader med barn som var adopterade. Idag lika länge som en person som fått egna barn? Ett spädbarn vill många mammor amma och det kan man inte lämna bort hur tidigt som helst. Men ett barn som är adopterat och flera år, då borde man inte behöva vara hemma lika länge som med ett nyfött barn. Varför blir ni inte fosterföräldrar? Är ingen skillnad mot att adoptera förutom ersättningen. Vid äggdonation eller spermadonation blir barnet i vart fall den ena förälderns. Det är så roligt med föräldragruppen som snart startar, babyrytmik, babysim, grupper på Facebook med personer som alla fått barn samma månad. Alla hormoner, närheten av att amma. Jag skulle gärna kunna vara gravid och ha spädbarn hela livet, även om jag vet att många andra inte upplevt det så mysigt. Varför är det så svårt att förstå att det betyder mycket för mig att ha någon som är min riktiga familj och släkting för första gången?

• Första barnet 130825
    Björnbärspaj skrev 2013-10-07 18:12:56 följande:
    Du borde gå i terapi. Vad händervom du får fler barn? Barnbarn? Vad gör du om de får denntypen av ögon? Eller om ditt barn adopterar?

Jag skulle gärna vela ha fler barn, men absolut inte genom adoption. Då avstår jag heller. Finner heller ingen anledning att lägga ut tusentals kronor på terapi, särskilt inte när jag äntligen fått världens finaste flicka att ta hand om!
  • Första barnet 130825

Innerst inne även om det är svårt att erkänna, misstänker jag att många som adopterar gått igenom en stor sorg att inte kunna få egna barn. Inte ovanligt att det tagit många år att acceptera, att känslomässigt vara "där" att man ger upp tanken på ett eget barn, med ens egna gener. Fast många inte erkänner detta.

• Björnbärspaj
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-07 18:20:57 följande:
    Jag skulle gärna vela ha fler barn, men absolut inte genom adoption. Då avstår jag heller. Finner heller ingen anledning att lägga ut tusentals kronor på terapi, särskilt inte när jag äntligen fått världens finaste flicka att ta hand om!

Jag menar, vad händer om du får fler barn, och som har den typen av ögon? Om eventuellt barnbarn får det? Eller om din dotter adopterar, kommer du inte acceptera det barnet?
Svar på tråden Vår anknytning till barnet