• Piela

Vår anknytning till barnet

Som adoptivmamma hör jag nästan enbart berättelser från andra adoptivföräldrar om hur kärleken var omedelbar till det nyfådda barnet. Jag hör om känslorna som rusar och hur föräldrakärleken finns där så fort barnet överlämnas. Jag hör hur bloggare slår fast detta som ett mantra och jag är glad för deras skull.

Men....

Jag hör inte till dem. För mig växte den fram långsamt och jag kände mig ibland som ett UFO eftersom ingen talade om denna variant på den vuxna anknytningen. Jag hade så mycket i bagaget att jag visste att det skulle komma och att jag inte var konstig eller annorlunda. Jag representerade bara en variant på anknytning som det talas om mer sällan. Jag fick vänta många månader innan kärleken satt där. Jag kan inte säga hur många  månader exakt, men det var betydligt längre än ett halvår. Jag talade ofta om för vårt barn (flera gånger dagligen) hur mamma älskade det men det  var en medveten akt och inte en känslostyrd sådan. Jag vet att vårt barn kännt sig älskat  av mig även under min anknytning. Jag vet att detta inte bara händer vid adoption utan även förekommer där barnet föds in i sin familj.

Vad är eran erfarenhet av anknytningen och hur har ni som känner igen er upplevt detta?

• Svar på tråden Vår anknytning till barnet
  • Första barnet 130825
    Maisie skrev 2013-10-08 18:08:48 följande:
    Nu har jag ganska små, blå ögon som definitivt inte är runda.  Nu bor jag ju inte i en så rik kommun som du även om vi ligger över riksgenomsnittet. Vi har valt att inte flytta till länets rikemanskommun för de är öppet fientliga mot invandrare och barn med utländskt utseende mobbas (likaså hoppade vi över en kommun med stort SD inflytande) utan till en kommun som har lagom blandning.  I övrigt låter du mest som en SD anhängare. 

Jag tänkte precis tvärtom som du. Jag ville bo i ett homogent område där den materiella standarden är hög, föräldrarna är välutbildade. Här röstar 90 procent borgerligt och extremt få är födda utomlands.
  • Första barnet 130825
    Hej och Hopp skrev 2013-10-09 00:42:31 följande:
    Kan inte låta bli att tycka synd om dig som verkar må så dåligt! Jag är mamma till två fantastiska barn som inte liknar mig överhuvudtaget till utseendet och där den ena var under året medan den andra var dryga två när jag fick dem i famnen. Och som jag älskar dessa barn! Så lycklig jag är över att få vara deras mamma och så oändligt ödmjukt tacksam inför livet. Jag tänkte faktiskt för en liten stund sedan på hur fantastiskt det är att min lille tvååring med sådan självklarhet ropar på sin mamma när han vill ha närhet i sömnen. Och tänk så fantastiskt det är att få uppleva allt nytt tillsammans med honom. Och vilket ansvar det är och vilken lycka det föder att få honom att känna tillit och kärlek. Vad underbart det är att han nu inte bara tar emot närhet utan kräver den. Jag älskar mina barn så att det gör ont! Kära "första barnet". Njut av ditt barn och ditt föräldraskap! Men försök förstå att andra också gör det - även om deras historia ser annorlunda ut. Det är lätt att få för sig att ingen annan kan älska så mycket som man själv gör Jag önskar för din skull att du ska kunna mogna in i tanken att kärleken inte sitter i generna. Att människors drömmar ser olika ut

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ta hand om ett barn som egentligen inte är mitt. Ett adoptivbarn är inte ditt på samma sätt som min dotter som legat i min mage och har våra gener. Bara tanken att betala för att ta hand om andras barn och att ett barn som inte har mina gener skulle ärva mig är fullständigt främmande. Och jag misstänker att dina drömmar från början inte var att ta emot ett barn som inte har dina gener, ser annorlunda ut och var över året? Visst var det så? Du drömde säkerligen om liksom jag att bli gravid och få egna barn, men något gjorde att drömmen slogs i spillror eller hur?
  • Första barnet 130825
    nea med 2 skrev 2013-10-09 13:12:49 följande:
    Jag måste fråga varför du måste trycka ned adoptivföräldrar som kanske inte kunnat få biologiska barn- ser du något nöje i det? Ja, jag har fött barn själv, och ja, jag ska adoptera- fast jag kan få biologiska barn. Gläds åt dina barn istället,  och låt andra glädjas åt sina!  Viktigast dock; Visa hänsyn och respektera andra människors olikheter!!

Du trot inte att det är så att majoriteten som adopterar inte kan få egna barn? Kan det vara så? Att dessa personer försökt i åratal genom IVF etc. Detta var en fullständig skräck för mig. Jag ville inte vara det där misslyckade paret som inte kunde få egna barn. Vad gör du om du blir besviken när du får barnbeskedet? Om du inte kan ta till dig adoptivbarnet på samma sätt som ditt eget barn? Om du ångrar dig och vill lämna tillbaka barnet? Det finns ingen som tänker så om det hade varit ditt egna barn. Ditt egna barn behöver du aldrig försvara på samma sätt.
  • Björnbärspaj
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-10 08:26:01 följande:

Menar du på fullt allvar att du inte förstår vad jag menar?
    Jag kan fråga dig samma sak.
    Varför söker du inte hjälp med ditt problem med ditt utseende?
  • Första barnet 130825
    Björnbärspaj skrev 2013-10-10 12:26:01 följande:
    Jag kan fråga dig samma sak. Varför söker du inte hjälp med ditt problem med ditt utseende?

Om du hade läst mitt svar ovan så hade du inte behövt fråga : därför att det inte finns någon anledning - särskilt inte när jag fått världens finaste dotter, som dessutom är mitt eget barn och saknar FULA mandelformade ögon. Hon är dessutom ljus i hyn, har än så länge melerade ögon och ser lika svensk ut som de andra barnen i hennes ålder. Hon har inte ärvt mina fula ögon och har inte asiatiskt utseende. Har jag inte sagt detta tidigare eller du kanske inte läser vad jag skriver?
  • Björnbärspaj
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-10 15:01:11 följande:
    Om du hade läst mitt svar ovan så hade du inte behövt fråga : därför att det inte finns någon anledning - särskilt inte när jag fått världens finaste dotter, som dessutom är mitt eget barn och saknar FULA mandelformade ögon. Hon är dessutom ljus i hyn, har än så länge melerade ögon och ser lika svensk ut som de andra barnen i hennes ålder. Hon har inte ärvt mina fula ögon och har inte asiatiskt utseende. Har jag inte sagt detta tidigare eller du kanske inte läser vad jag skriver?

Vad gör dunom eventuella framtida barn får den typen av ögon? Om eventuella barnbarn får den typen av ögon? Om din dotter adopterar? Kommer dubinte acceptera dem då?
  • Första barnet 130825
    Björnbärspaj skrev 2013-10-10 15:22:07 följande:
    Vad gör dunom eventuella framtida barn får den typen av ögon? Om eventuella barnbarn får den typen av ögon? Om din dotter adopterar? Kommer dubinte acceptera dem då?

Gillar du att upprepa dig eller vad är det för fel på dig? Jag skulle bli väldigt besviken om min dotter skulle adoptera och avråda henne. Skulle ha svårt att ta till mig det barnet som barnbarn. Har släktingar som haft denna problematik. Föräldrarna blev besvikna när de valde att adoptera. De hade väntat sig att släktens gener skulle föras vidare. Jag förstår dem, hade känt på samma sätt. Hade haft lättare att acceptera ett barn som man hämtade direkt från BB här i Sverige, som hade svenska föräldrar. Framförallt som var så litet och såg svensk ut. Vill att min dotter ska få barn med en svensk kille, de facto tror jag då jag fick barn med en svensk kille om hon också skulle få det så tunnas det asiatiska utseendet ut ännu mer och är tillslut försvunnet. Som att försvinna upp i rök som det aldrig har funnits!
  • Första barnet 130825

Har du tänkt på en sak? Barn från Ryssland, Östeuropa etc. har inte samma problem att smälta in och bli ifrågasatta av andra liksom deras föräldrar. De ser ju ut som svensken i allmänhet!

• Björnbärspaj
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-10 15:42:59 följande:
    Gillar du att upprepa dig eller vad är det för fel på dig? Jag skulle bli väldigt besviken om min dotter skulle adoptera och avråda henne. Skulle ha svårt att ta till mig det barnet som barnbarn. Har släktingar som haft denna problematik. Föräldrarna blev besvikna när de valde att adoptera. De hade väntat sig att släktens gener skulle föras vidare. Jag förstår dem, hade känt på samma sätt. Hade haft lättare att acceptera ett barn som man hämtade direkt från BB här i Sverige, som hade svenska föräldrar. Framförallt som var så litet och såg svensk ut. Vill att min dotter ska få barn med en svensk kille, de facto tror jag då jag fick barn med en svensk kille om hon också skulle få det så tunnas det asiatiska utseendet ut ännu mer och är tillslut försvunnet. Som att försvinna upp i rök som det aldrig har funnits!

Jösses, snacka om dålig förälder.
  • Snöflinga
    Första barnet 130825 skrev 2013-10-10 15:42:59 följande:

Så du önskar egentligen att du inte hade adopterats av dina adoptivföräldrar utan varit kvar i ditt ursprungsland och vuxit upp på barnhem?
    Vilken relation har du med dina adoptivföräldrar nu? Är de inte viktiga personer i ditt liv? Jag tänker eftersom du verkar avsky adoption så mycket?

Som svar på dina inlägg om att alla egentligen önskar sig en liten biologisk bebis.
    Ja, de flesta gör nog det till en början eftersom det så att säga är det sätt som är det normala. När vi tänker oss barn och föräldraskap så tänker vi oss en graviditet tillsammans med den stora kärleken.
    Men livet blir inte alltid som man tänkt sig. Det behöver dock inte betyda att livet behöver bli sämre.
    Allt vi är med om ger oss erfarenheter som vi kan få växa och utvecklas av som människor.

För de allra flesta som adopterar (verkar det som) är adoption det sätt man nu vill ha barn på och man ser det inte som sämre än att få ett biologiskt barn faktiskt.
    De allra flesta som skickar sin adoptionsansökan till ett land väljer att skydda sig mot eventuella graviditeter för att man nu mer än allt annat vill bli föräldrar till ett barn som redan finns i ett annat land.

Det som däremot kan kännas jobbigt är ju så klart andra människors dömande attityder, så som du skriver om. Ex. skriver du att man som adoptivförälder är en misslyckad människa eftersom man inte lyckats få biologiska barn. Det är klart att det är jobbigt att möta sådana attityder.
    Tack och lov är den åsikten nog inte så vanlig.

Du behöver inte förstå hur någon kan vilja adoptera eller hur man kan älska ett adopterat barn mer än allt annat på jorden. MEN du behöver respektera ALLA människor och deras liv.
    Jag respekterar att du inte vill adoptera. Jag vill att du respekterar att jag VILL adoptera.

Svar på tråden Vår anknytning till barnet