• Anonym (stannat)

Mat efter träning?

Jag äter lite kolhydrater just för att gå ned i vikt. Det har funkat bra men sedan tre veckor tillbaka händer det ingenting =( Jag äter ca 1200 kcal/dag. Har kroppen vant sig vi detta nu eller hur funkar det?
    Jag tränar 3-5 ggr veckan.. Vad behöver jag göra för att jag ska fortsätta gå ner i vikt och minska i måtten?

Sedan funderar jag på vad jag ska äta efter ett träningspass? Jag vill ju både bygga muskler och gå ner i vikt.. går detta? Eller måste jag koncentrera en sak i taget?

• Svar på tråden Mat efter träning?
  • Träningsexpert Elmina

Hej
    Det är svårt att säga varför du inte fortsätter att gå ned i vikt, fast att du äter så lite energi.
    De sista kilona brukar vara svårare så du behöver ha tålamod

Orkar du ta ut dig på dina träningspass?
    Hur tränar du?

Ät protein blandat med lite kolhydrater efter träningen, en knäckemacka med skinka, en yoghurt med bär,  keso, kesella, nötter är exempel på bra efterträningsmål.

Visst kan du både bygga muskler och gå ned i vikt, men som du misstänker kan det vara svårt och det är lättare att koncentrera sig på en sak i taget. Muskler behöver energi för att bildas och om du senare i en period äter mindre (deffar) syns dina muskler mer. Ät små mål i samband med träningen så sparar du muskelmassan på bästa sätt.

• Anonym (stannat)

Tack för ditt svar!

Jag orkar oftast ta ut mig när jag tränar. Något pass har jag kännt att jag inte orkat men då har jag nog fått i mig för lite mat just den dagen.

Jag varvar vattengympa, kettlebell, bodypump och någon gång ibland är jag i gymmet bland dom fria vikterna.

Då är det ungefär så jag ätit efter träningen.. tycker det är lite jobbigt bara för jag är sååå hungrig efter träningen och blir inte mätt nog av dom små målen. Går och lägger mig hungrig eller så blir det att jag faller för något jag inte "får" äta.

Svar på tråden Mat efter träning?