• Anonym (hycklare!)

Alla ni feta som som säger att ni har ätit enligt kostråden men ändå blivit feta ljuger!

Med undantag av några få sjuka feta människor så inser jag hur många feta som ljuger. De säger sig ha ätit precis enligt kostråden men att Slv har gjort dem feta!!!

Vilken lögn det är, och många är ni som påstår samma sak. Bara för att många säger en sak så betyder det inte att ni har rätt. Kostråden gör ingen fet, om man följer dem!!!

Kan ni vara snälla och sluta hyckla och sluta skylla er övervikt och fetma på Slv tack?!

• Svar på tråden Alla ni feta som som säger att ni har ätit enligt kostråden men ändå blivit feta ljuger!
  • Anonym (hycklare!)
    tetrahydrofolate skrev 2012-12-02 10:49:00 följande:
    Det roliga är att folk är så hysteriska angående margarin, men sitter gärna och smaskar på en biff från ICA. Nitriter finns i ALLT kött som inte är självslaktat, det håller köttet rött då det förhindrar en kemiskt reaktion med järnet i köttet (som gör det brunt). Nitriter är bevisat cancerframkallande, ändå äter folk detta dagligen och tänker inte på det alls. Men margarin DET dör man nog av.

Själv sitter och jag smaskar på en god sallad med pumpa, kikärtor, blandad sallad, groddar och paprika. Mums.
    Sant. Och det "välgörande och naturliga" kokosfettet innehåller hexan och heptan, men det blundar LCHFarna för. Undrar varför?
  • Tom Araya
    Anonym (hycklare!) skrev 2012-12-02 10:39:24 följande:
    Varför?Obestämd Vill du vara snäll och räkna upp exakt allt du stoppar i dig?
    Det är enklare att räkna upp vad jag INTE äter då min kost innehåller det mesta.
  • Anonym (LFRV)
    tetrahydrofolate skrev 2012-12-02 10:52:50 följande:
    B12 kan ligga lagrat i kroppen i 5 år, så det är inte säkert att du får bristsymptom på ganska länge. För om jag minns rätt har du inte ätit LFRV i speciellt många år? Oftast mår man hellt bra i ca 2 år sen dyker vissa bristsymptom upp (av B12). Problemet med B12 brist är att det är involverat i en biokemisk process som är nödvändig för tillverkandet av DNA nukleotider (DNA byggbitar helt enkelt). Har man brist på B12 eller folsyra så kan man alltså inte göra nya celler. Det kan slutligen leda till bland annat neurologiska skador, man blir knäpp helt enkelt. Så det är viktigt att hålla koll.

Jag har ätit LFRV i lite över ett år. När jag började med den här kosten hade jag B12-brist (och hade haft det länge), så jag hoppas att det fortsätter lika bra som det här året har varit :)
  • Anonym (Margarinäckel)
    tetrahydrofolate skrev 2012-12-02 10:49:00 följande:
    Det roliga är att folk är så hysteriska angående margarin, men sitter gärna och smaskar på en biff från ICA. Nitriter finns i ALLT kött som inte är självslaktat, det håller köttet rött då det förhindrar en kemiskt reaktion med järnet i köttet (som gör det brunt). Nitriter är bevisat cancerframkallande, ändå äter folk detta dagligen och tänker inte på det alls. Men margarin DET dör man nog av.

Själv sitter och jag smaskar på en god sallad med pumpa, kikärtor, blandad sallad, groddar och paprika. Mums.
    Nja... charkuteriprodukter innehåller nitrit men inte renskurna köttbitar. Själv håller jag mig till gräsbetesuppfött ekologiskt kött när jag väl äter kött.

Salladen låter god men jag hade undvikit paprikan om den inte var ekologisk.. ett av våra mest besprutade livsmedel. Som att sila gift mellan tänderna:
    www.dn.se/debatt/vindruvor-och-paprikor-ar-rena-giftcocktails

• Anonym (Margarinäckel)
    Anonym (hycklare!) skrev 2012-12-02 10:53:54 följande:
    Sant. Och det "välgörande och naturliga" kokosfettet innehåller hexan och heptan, men det blundar LCHFarna för. Undrar varför?
    Margarin innehåller MASSOR av hexan och heptan.

Själv köper jag ekologiskt, virgin kokofett :-P 
  • Anonym (hycklare!)
    Anonym (Margarinäckel) skrev 2012-12-02 10:55:47 följande:
    Nja... charkuteriprodukter innehåller nitrit men inte renskurna köttbitar. Själv håller jag mig till gräsbetesuppfött ekologiskt kött när jag väl äter kött.

Salladen låter god men jag hade undvikit paprikan om den inte var ekologisk.. ett av våra mest besprutade livsmedel. Som att sila gift mellan tänderna:
    www.dn.se/debatt/vindruvor-och-paprikor-ar-re...

Och mumsigt kokosfett till det?

Restämnen i grönt och kött mm är allt från diverse tensider, kaliumbromid , alfa-alkyl-omega-hydroxy- bensensulfonat, poly-oxy-etylen, natrium 2-etyl-hexylsulfat, dialkanolamine, natriumhypoklorit till bensensulfonsyra, polyakrylamid, aluminiumoxid, kalciumtartrat med flera. Låter smaskens va?
  • Tom Araya
    tetrahydrofolate skrev 2012-12-02 10:40:41 följande:
    Sov lite på kemilektionerna kanske? . Natriumhydroxid (NaOH) är lut eller caustic soda, inte bikarbonat (NaHCO3).
    Jag får väl förtydliga då: natriumbikarbonat

Används även till:
    I matlagning används natriumhydroxid till exempelvis lutfisk och blötläggning av oliver. Som livsmedelstillsats har det E-nummer E 524. Natriumhydroxid förekommer också vid framställning av tvålprodukter. Om man får vattenlösning av natriumhydroxid på händerna känns det som tvålvatten eftersom lösningen omvandlar hudens eget fett till tvål. Detta bör dock undvikas eftersom lösningen är mycket skadlig för huden.
  • Anonym (LFRV)
    Tom Araya skrev 2012-12-02 10:55:18 följande:
    Det är enklare att räkna upp vad jag INTE äter då min kost innehåller det mesta.

Du kanske har missat hur många grönsaker det finns. Jag åker inte direkt endast till Ica nära ( finns iofs bara Ica kvantum och stormarknad nära mig) och handlar. Där finns oftast bra det "tråkiga" utbudet.
  • tetrahydrofolate
    Anonym (LFRV) skrev 2012-12-02 10:55:34 följande:

Jag har ätit LFRV i lite över ett år. När jag började med den här kosten hade jag B12-brist (och hade haft det länge), så jag hoppas att det fortsätter lika bra som det här året har varit :)
    Ja det hoppas vi! Bara du ligger på och inte slarvar går det nog jättebra. Det är när folk t.ex. äter RV marsipan (på malda mandlar och agave) till lunch och tror att det är okej, för att dom äter RV, som jag blir orolig! Men du verkar ha rätt bra koll. Bra att kolla upp sina värden regelbundet också. Jag har haft anemi i perioder i mitt liv och alltid haft jättelågt järnvärde. Sen när jag bytte kost var min läkare så orolig för mittj järnvärde, han tyckte att mitt järnvärde var så lågt när det låg på 18 och jag förklarade för honom att det aldrig har varit över 14 förut så det är nog ingen fara .
  • Anonym (Margarinäckel)
    Anonym (hycklare!) skrev 2012-12-02 10:58:53 följande:
    Och mumsigt kokosfett till det?

Restämnen i grönt och kött mm är allt från diverse tensider, kaliumbromid , alfa-alkyl-omega-hydroxy- bensensulfonat, poly-oxy-etylen, natrium 2-etyl-hexylsulfat, dialkanolamine, natriumhypoklorit till bensensulfonsyra, polyakrylamid, aluminiumoxid, kalciumtartrat med flera. Låter smaskens va?
    Jajamen! Spårämnen av "skit" kan man knappast undvika i dagens läge, men varför trycka i sig livsmedel som har höga halter av vedervärdiga ämnen?

Jag steker min gräsbetesuppfödda köttbit i ekologiskt kokosfett och äter egenodlade grönsaker till. Tadaa!
    *frysen full av egna grönsaker nu när vintern slagit till* 
Svar på tråden Alla ni feta som som säger att ni har ätit enligt kostråden men ändå blivit feta ljuger!