• Anonym (hycklare!)

Alla ni feta som som säger att ni har ätit enligt kostråden men ändå blivit feta ljuger!

Med undantag av några få sjuka feta människor så inser jag hur många feta som ljuger. De säger sig ha ätit precis enligt kostråden men att Slv har gjort dem feta!!!

Vilken lögn det är, och många är ni som påstår samma sak. Bara för att många säger en sak så betyder det inte att ni har rätt. Kostråden gör ingen fet, om man följer dem!!!

Kan ni vara snälla och sluta hyckla och sluta skylla er övervikt och fetma på Slv tack?!

• Svar på tråden Alla ni feta som som säger att ni har ätit enligt kostråden men ändå blivit feta ljuger!
  • tetrahydrofolate
    Anonym (Margarinäckel) skrev 2012-12-02 10:55:47 följande:
    Nja... charkuteriprodukter innehåller nitrit men inte renskurna köttbitar. Själv håller jag mig till gräsbetesuppfött ekologiskt kött när jag väl äter kött.

Salladen låter god men jag hade undvikit paprikan om den inte var ekologisk.. ett av våra mest besprutade livsmedel. Som att sila gift mellan tänderna:
    www.dn.se/debatt/vindruvor-och-paprikor-ar-re...

Jo det gör dom. Dock inte lika mycket. Har du hört talas om hurdle technology? Det är så man förhindrar bakterietillväxt i många livsmedel, till exempel kött. Där ingår bland annat nitrit.
  • Anonym (!)

TS skriver ett rätt så provocerande inlägg.

MEN av reaktionerna så kan man ju dra slutsatsen att TS träffat en brännande punkt. Folk borde inte ta det så personligt och bli så ilskna och gå till sådant försvar om det TS skrev var så fel. Då skulle man bara låta tråden gå omärkt förbi som så många andra trådar. TS inlägg skulle isåfall bara rinna av som vatten på en gås.

Jag kanske låter lika provocerande jag då säger:

Jag tycker att det är viktigt att prata om fetma. Det är en MYCKET FARLIG sjukdom, både för den drabbade och den drabbades omgivning. Det är en katastrof för folkhälsan om vi accepterar fetma. Det är en sjukdom och de som är feta ska få vård. Det är dumt att inte prata om fetma och försöka bekämpa den sjukdomen. Jag vågar drista mig till att svårt feta personer borde tvångsvårdas av samma anledning som anorektiker tvångsvårdas, och det är för att det är livsfarligt att vara fet.

Undrar vilka reaktioner som kommer och av vilka.

• Anonym (hycklare!)
    Anonym (Margarinäckel) skrev 2012-12-02 10:57:47 följande:
    Margarin innehåller MASSOR av hexan och heptan.

Själv köper jag ekologiskt, virgin kokofett :-P 
    Gör det? Äter man 20 kg margarin/år får man i sig 0,02g hexan under ett år. Men vem äter 20 kilo?

Du säger det? Är det kallpressat?

• tetrahydrofolate
    Anonym (Margarinäckel) skrev 2012-12-02 10:55:47 följande:
    Nja... charkuteriprodukter innehåller nitrit men inte renskurna köttbitar. Själv håller jag mig till gräsbetesuppfött ekologiskt kött när jag väl äter kött.

Salladen låter god men jag hade undvikit paprikan om den inte var ekologisk.. ett av våra mest besprutade livsmedel. Som att sila gift mellan tänderna:
    www.dn.se/debatt/vindruvor-och-paprikor-ar-re...

Jo jag vet att paprikor är väldigt besprutade. Tvättar noga under varmt vatten. Jag har gjort mitt val att ta bort så mycket giftämnen genom att inte äta fisk, kött, mejeriprodukter osv så det jag får i mig från diverse grönsaker går inte ens att jämnföra. Men visst skulle jag gärna köpa ekologiskt, dock är det inte en ekonomisk möjlighet för mig medans jag studerar färdigt.
  • Mandel
    Anonym (hycklare!) skrev 2012-12-01 10:57:18 följande:
    Klart det bryr mig när folk ljuger och smutskastar vettiga kostråd och på så sätt försöker påverka andra till att inte följa kostråden och istället käka ohälsosamma mängder fett eller dietdrycker fullproppade med socker, vilket kommer att göra massor av människor sjuka i framtiden!

Det är inte Slvs fel att ni är feta!
    Nej, det är inte slv's fel att folk är feta. Det är inte slv som tvingat i folk en massa mat, men om man vill läsa på lite i ämnet näringslära och hur de olika näringsämnena påverkar kroppen så kanske man får en lite annan insikt för saker och ting.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (hycklare!)
    Mandel skrev 2012-12-02 11:09:25 följande:
    Nej, det är inte slv's fel att folk är feta. Det är inte slv som tvingat i folk en massa mat, men om man vill läsa på lite i ämnet näringslära och hur de olika näringsämnena påverkar kroppen så kanske man får en lite annan insikt för saker och ting.

Förhoppningsvis kan man då även förstå att fettrika dieter är skadliga. Men äter man LCHF så blir intelligensen påverkad negativt så det är nog tyvärr inte alla som kan förstå hur stora riskerna är.
  • Anonym (Margarinäckel)
    Anonym (hycklare!) skrev 2012-12-02 11:07:37 följande:
    Gör det? Äter man 20 kg margarin/år får man i sig 0,02g hexan under ett år. Men vem äter 20 kilo?

Du säger det? Är det kallpressat?

Japp, Kung Markattas :)
  • Anonym (Margarinäckel)
    tetrahydrofolate skrev 2012-12-02 11:07:46 följande:
    Jo jag vet att paprikor är väldigt besprutade. Tvättar noga under varmt vatten. Jag har gjort mitt val att ta bort så mycket giftämnen genom att inte äta fisk, kött, mejeriprodukter osv så det jag får i mig från diverse grönsaker går inte ens att jämnföra. Men visst skulle jag gärna köpa ekologiskt, dock är det inte en ekonomisk möjlighet för mig medans jag studerar färdigt.
    Bra det :)
    Man gör så gått man kan och vad vad man har råd med. Jag kompromissar också ofta.. 
  • tetrahydrofolate
    Tom Araya skrev 2012-12-02 11:00:54 följande:
    Jag får väl förtydliga då: natriumbikarbonat

Används även till:
    I matlagning används natriumhydroxid till exempelvis lutfisk och blötläggning av oliver. Som livsmedelstillsats har det E-nummer E 524. Natriumhydroxid förekommer också vid framställning av tvålprodukter. Om man får vattenlösning av natriumhydroxid på händerna känns det som tvålvatten eftersom lösningen omvandlar hudens eget fett till tvål. Detta bör dock undvikas eftersom lösningen är mycket skadlig för huden.
    Natriumbikarbonat är fortfarande inte samma sak som natriumhydroxid. Du beskrev just natriumhydroxid, inte natriumbikarbonat (vilket oftast benämns enbart bikarbonat).
  • Zizzy Zimsson
    Alltid42 skrev 2012-12-02 11:17:37 följande:
    Själv skulle jag aldrig skuldbelägga eller bli arg på andra för att de inte lyckas äta rätt. Vi människor är så oerhört komplexa och vi kämpar på så gott det går. Av en slump tex upptäckte jag att jag blev av med nästan alla mina kroppsliga problem när jag slutatde med gluten. jag snubblade på den lösningen. Det finns så mycket kostigt vi stoppar i oss som vi inte vet om och när vi väl blir medvetna och vill göra rätt för att må bra överöses vi av information från olika läger. Det är rätt, det är fel, det är bra för miljön, det är inte bra för miljön. Och alla påstår sig ha rätt. Det sista jag skulle göra är att anklaga någon för dålig karaktär med den kunskap jag har nu. Jag skäms att jag gjort det tidigare. Jag har aldrig varit fet men kunde ändå inte sluta äta onyttigheter. I samband med återkommande mycket besvärliga infektioner provade jag LCHF som en sista lösning och efter ca 1 mån var min dåliga karaktär borta. Då skämdes jag för att jag dömt andra för de är feta och antytt att de haft dålig karaktär. Suget är för starkt för vissa helt enkelt. Går inte förklara om man inte varit där själv. Istället för att vara arg på dessa människor, som det finns massor av, eller håna dem, var tacksam att du inte har de problemen. Det som är lösningen för en annan behöver inte nödvändigtvis vara lösningen för alla. Vi är olika.
    Bästa inlägget i den här tråden enligt mig
Svar på tråden Alla ni feta som som säger att ni har ätit enligt kostråden men ändå blivit feta ljuger!