• Läkerol

Min dotter vandaliserade min gravid mage, orolig

Hej. Vår dotter på 1.5 år låg mellan oss i sängen, hon sparkade på mitt lår och jag halv sov. Rätt som det är skickar hon i med karate spark rätt i min gravid mage. Gjorde snor ont och jag skrek rakt ut. Kissnödig var jag också! Har haft mol värk i livmodern, så gick upp och lag mig efter frukost. Efter tag kommer sambo och dotter upp till mig i sängen, det första vår lilla "huligan" gör är att hoppa på min mage! Hon stod i sängen och trodde väl att jag busade när jag låg nerkrupen under täcket. Vips kastade hon sig på magen, kändes som luften gick ur mig och att bebis höll på tryckas ut. Ligger och vilar och är såklart orolig. Är i v 20.

• Svar på tråden Min dotter vandaliserade min gravid mage, orolig
  • Pluttan

Känn efter om du får kraftiga sammandragningar. Bebisar brukar ligga väl skyddade i magen. Jag har en kollega som fick ett knytnävsslag i magen av en dement patient när hon var gravid utan att det var någon fara. Men förstår din oro. Inte längesen jag var gravid. Jag oroade mig för det minsta lilla. Tycker du ska ringa till förlossningen så får de kolla upp dig ordentligt.Det brukar lugna. Men som sagt tror inte det är någon fara. All lycka och hoppas det går bra. kram.

• millana

Jag jobbade ¨på dagis när jag väntade min första!! Ett barn tg sats o sprang rakt in i magen på mg..:( Fick inte så ont men det blödde lite, jag vart superorolig o åkte in...var ingen fara men blev sjkuskriven!!!

• Läkerol

Tack för era inlägg, har molande värk kvar, har känt lite sprattel, det är det enda jag också börjat känna denna vecka.

Förlossningen skulle avfärda mig, på min ort är de bestämda och orkar inte med oroliga trams mammor.

Det är vårt andra gemensamma, men har två sedan tidigare så det är mitt fjärde barn och vet hur förlossningen fungerar.

När jag väntade andra barnet hoppade första på magen som då var två år, fick inte komma in för koll eftersom de ansåg att jag skulle på rutin ultraljud två veckor senare.

• Pluttan

Men fy vilken tråkig inställning de har på förlossningen på din ort. Då förstår jag verkligen att du är orolig. Kan du inte höra med sjukvårdsupplysningen då? På min ort får man komma in för en koll för den minsta lilla öron. Tex om man inte upplever sparkar/rörelse. Det var mycket tråkigt att höra att de inte vill ha trams från oroliga gravida mammor. Varför jobbar de då på förlossningen. Det ÄR ju deras jobb. De borde lära sig av sina kollegor runt om i landet hur man tar hand om blivande föräldrar.

• Läkerol

Ja, eller så är det bara mot mig de varit otrevliga.

Har kollat en gång extra under de två sista graviditeterna, pga olika anledningar.

Men då har jag talat med 1177 som bett mig ringa förlossning.

Har hört saker som " egentligen har vi inte tid, men vi kan ju inte säga ifrån"

Eller mammor är så oroliga idag, du ska se att det inte är någon fara!"

Ringt 1177 nu, hon tyckte jag skulle vila och ta det lugnt, jag fick räkna med ömm mage sa hon.

Skulle det förvärras eller fortsätta trycka neråt skulle jag återkomma.

Känns som ett konstant tryck på magen, som kramp och tryck.

Mår lite lätt illa och är mycket ömm.

Hon frågade om jag märkt något fostervattens läkage, men svårt då jag ständigt har lite urin trägning.

• Pluttan

Det var det värsta jag hört. Att mammor är så oroliga nu för tiden. Att det inte är någon fara. Hmmm... undrar om de kan stå för det OM det verkligen händer något?. Bara hoppas du blir behandlad bättre denna gången. Bara säg att kollegorna i andra delar av vårt land faktiskt tar hand om sina patienter.

pojke 2000 flicka 2012
  • millana

Får man fråga vart du bor?? Tycker att det är lite samma lika här!! Förra grav när jag började blöda så ringde jag akutgyn fick till svar att så länge du inte störtblöder eller går dubbelvikt av smärta kan du avvakta!!! :( 1 v senare vart det akut op pga utomkvedes

• rödnos

Alltså, bebisen ligger rätt väl skyddad så du kan nog vara lugn. Skulle du få blödningar är det ju en annan sak men om inte så är det säkert lugnt.
    Min 2,5 åring är rätt hårdhänt med min mage oxå ( vecka 34) och magen har fått sig en och annan spark, hopp etc. Det gör nog mest ont på oss mammor tänker jag. :)

• Läkerol
    rödnos skrev 2012-12-08 17:04:06 följande:
    Alltså, bebisen ligger rätt väl skyddad så du kan nog vara lugn. Skulle du få blödningar är det ju en annan sak men om inte så är det säkert lugnt.

Min 2,5 åring är rätt hårdhänt med min mage oxå ( vecka 34) och magen har fått sig en och annan spark, hopp etc. Det gör nog mest ont på oss mammor tänker jag. :)

Okej, tack!

Det hade underlättat om man känt bebis, så man vet att den lille rör sig.

Har fortfarande ont och för första gången får jag sammandragningar ;-(

Ligger ned mest, har mycket ont.
Svar på tråden Min dotter vandaliserade min gravid mage, orolig