• Anonym (snålt?)

Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....

Idag hade min son 6årskalas och hade bjudit de flesta i sin klass. Vi bestämde att varken ha det superenkelt eller överdådigt, det var lite tårta och lekar och umgänge bara. Det var en del föräldrar med också, allt var väldigt lyckat och trevligt.

Vi hade bjudit in en pojke från min sons klass som kom på kalaset och lämnade fram ett litet paket till min son. Det visade sig innehålla en actionfigur med båt, en av de allra billigaste grejerna som går att få tag på  från den samlarserien (typ 50 kr) och visst blev min son glad, men jag tycker det är lite konstigt att ge en sådan billig sak.... Men jag kanske är girig? detta var alltså den enda presenten min son fick från denna pojke, inte något kort heller.  Av alla andra barn fick han en sak för åtminstone 100-200 kr och jag menar inte att man måste lägga så mkt pengar, absolut  inte! Men tycker det blev lite pinsam stämning när min son öppnade, ungefär som att få en penna i julklapp ungefär.

Pojkens mamma ringde min häromdagen och undrade vad min son  önskade sig och jag svarade "Actiongubbar ur X serien, men det är verkligen inte ett måste med en present" och jag tycker ändå att man borde förstå att det är ju bara något man säger, normalt sett tar man väl med sig en present? Ja, ni gjorde hon ju det, javisst, men det var verkligen den billigaste billigaste man kan få tag i....

Är jag snål?? ska jag antyda något eller låtsas som ingenting? ge hennes son något lika billigt tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:28
    Nej, jag kommer inte kontakta mamman och vi får se om min son går på den andra pojkens kalas i framtiden, har inte bestämt det än. Beror också på om de fortsätter vara kompisar.

Jag har fattat nu att 50 kronor tydligen är en normal summa för ett barnkalas, visste helt enkelt inte det. Är jävligt sårande och irriterande att hela tiden kallas för idiot och gris och liknande enbart pga en ENKEL FRÅGA.

Men visst, ni har väl rätt i att jag varit girig då. Kalaset var iaf lyckat och det är viktigast.

• Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....
  • viseversa
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:15:30 följande:
    Det kanske bara var som jag inbillade mig... Men jag fick känslan av att de föräldrar som var med på kalaset  tyckte att det var så uppenbart billig present, att man nästan tyckte synd om pojken som gett den, typ "stackars lilla fattiga barn" ungefär och jag avskyr verkligen sånt, tycker inte pengar ska spela nån roll! Men kanske överreagerade
    Oj först var det DU som tyckte den var för billig men efter du sett allas reaktioner i tråden så försöker du vända det till att dom ANDRA tyckte den var för billig. pinsamt. 
  • nozpa
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:15:30 följande:
    Det kanske bara var som jag inbillade mig... Men jag fick känslan av att de föräldrar som var med på kalaset  tyckte att det var så uppenbart billig present, att man nästan tyckte synd om pojken som gett den, typ "stackars lilla fattiga barn" ungefär och jag avskyr verkligen sånt, tycker inte pengar ska spela nån roll! Men kanske överreagerade

Ja men usch, så tänkte nog alla. Men lite  tårta som ni bjussade på. Det kändes såklart påkostat! :)
  • Vitamin

Jag tycker verkligen att 100 kr eller mer är för mycket för en present till ett barnkalas!
    Omkring femtiolappen är alldeles lagom.

När man bjuder in till barnkalas är det väl för att ha en rolig stund för födelsedagsbarnet tillsammans med hens kompisar.

De "riktiga" presenterna ska väl ändå föräldrar och närmaste släkt stå för, på ett mer formellt kalas.

• Anonym (snålt?)
    Topcom skrev 2012-12-08 21:14:45 följande:
    Snark, troll. Ingen kan vara så här borta i nöten for real.
    Man behöver väl inte vara troll bara för att man blir fundersam?? det var som sagt bara en tanke, jag blev helt enkelt förvånad och lite obekväm bara
  • Nordsaga

Skulle inte förvåna mig om den här tråden får en ziljon inlägg. Smuts lockar.

• Anonym
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:18:53 följande:
    Verkligen inte, jag är helt normal medelinkomsttagare!
    man kan väl vara snobb för det?!

har känt en som sitter i skiten hos KF och denna är nog Sveriges största snobb!!  
  • Nyfiken gul
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:18:13 följande:
    Nej du kanske har rätt, för visst blev han glad! Kanske bara är jag som är paff och ovan vid sånt här, har aldrig hänt att han fått en så billig present innan och vi är liksom inga krösusar i finkretsar utan helt vanligt folk, men vi kanske bara haft tur/otur. Tänker inte ta upp detta med varken min son eller hennes son
    men vadå billig?

om det är något din son faktiskt önskar och samlar spelar väl priset inte någon roll?

Om din son pekat på just den specifika figuren och du sett att den kostat femtio kronor, hade DU själv ansett den vara för billig och struntat i att köpa den? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (snålt?)
    Tirem skrev 2012-12-08 21:15:23 följande:
    Denna hysteri när det gäller presenter! Ungarna (föräldrarna) trissar upp presenterna till nivåer som är löjliga...
    Hade någon kommit med en leksak för 150-200 kr i present till min son hade jag skämts, det är alldeles för mycket!
    Ja egentligen håller jag med, gillar inte heller att man "måste" köpa en present för flera hundra. Samtidigt skulle jag aldrig klara av att lämna min son på ett kalas med en present för 50 kr när jag förstår att alla andra köper mer, jag skulle skämmas som mamma. Det kanske är helt fel förstås men jag känner mig själv och vet att jag skulle reagera så, men pojkens mamma kanske gör annorlunda
  • Caneya

Herregud din son är 6 år!

Då måste jag vara en väldigt dålig människa som anser att man inte behöver ge för mer än 50 kr när de är så små, ÄVEN fast det handlar om nära släktingar. Min systerdotter fick ett set med tatueringar för 39 kr på sin födelsedag, som hon älskade!

• Anonym (snålt?)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-08 21:15:56 följande:
    sedan när ger man present för mer än 50 kr i den åldern och på ett kalas för kompisar? 

inte i min värld i alla fall...

När jag läste rubriken tänkte jag nån skräp-pryl från 10-kronorslådorna på ICA. Men hallå

du gav själv förslaget om lämplig present - och när du får just det så duger den inte?

Snälla säg att du skämtar? 

och vem egentligen tyckte presenten var pinsam? Du eller sonen som faktiskt önskade sig figuren? 
    Jag hade tänkt mig ur samma serie fast kanske en lite dyrare sak. men jag inser nu att jag överreagerat helt och det verkar ju vanligt att man ger för ca 50 kr. Sonen blev väldigt nöjd så visst, egetnligen är det inget problem
Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....