• Anonym (snålt?)

Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....

Idag hade min son 6årskalas och hade bjudit de flesta i sin klass. Vi bestämde att varken ha det superenkelt eller överdådigt, det var lite tårta och lekar och umgänge bara. Det var en del föräldrar med också, allt var väldigt lyckat och trevligt.

Vi hade bjudit in en pojke från min sons klass som kom på kalaset och lämnade fram ett litet paket till min son. Det visade sig innehålla en actionfigur med båt, en av de allra billigaste grejerna som går att få tag på  från den samlarserien (typ 50 kr) och visst blev min son glad, men jag tycker det är lite konstigt att ge en sådan billig sak.... Men jag kanske är girig? detta var alltså den enda presenten min son fick från denna pojke, inte något kort heller.  Av alla andra barn fick han en sak för åtminstone 100-200 kr och jag menar inte att man måste lägga så mkt pengar, absolut  inte! Men tycker det blev lite pinsam stämning när min son öppnade, ungefär som att få en penna i julklapp ungefär.

Pojkens mamma ringde min häromdagen och undrade vad min son  önskade sig och jag svarade "Actiongubbar ur X serien, men det är verkligen inte ett måste med en present" och jag tycker ändå att man borde förstå att det är ju bara något man säger, normalt sett tar man väl med sig en present? Ja, ni gjorde hon ju det, javisst, men det var verkligen den billigaste billigaste man kan få tag i....

Är jag snål?? ska jag antyda något eller låtsas som ingenting? ge hennes son något lika billigt tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:28
    Nej, jag kommer inte kontakta mamman och vi får se om min son går på den andra pojkens kalas i framtiden, har inte bestämt det än. Beror också på om de fortsätter vara kompisar.

Jag har fattat nu att 50 kronor tydligen är en normal summa för ett barnkalas, visste helt enkelt inte det. Är jävligt sårande och irriterande att hela tiden kallas för idiot och gris och liknande enbart pga en ENKEL FRÅGA.

Men visst, ni har väl rätt i att jag varit girig då. Kalaset var iaf lyckat och det är viktigast.

• Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....
  • tahira
    Clegane skrev 2012-12-08 21:31:44 följande:
    Låter väldigt osvenskt. Men något jag gärna skulle anamma!
    Tycker du? Ja, de flesta barnkalas vi varit på är ju här i London. Men om man tänker på studentfester och bröllop och sådär i Sverige så har jag aldrig varit med om att presenterna öppnas direkt eller inför publik.

Det är ju som upplagt för konstig stämning... 
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Anonym (Va fan)

Vännen seriöst vi pratar om ett barnkalas för en 6-åring, jag köper presenter för max 50 kr när det gäller barnkalas, vet att det är normalt att min bonussons mamma lägger 100-200 kr vilket jag tycker är helt jäkla sinnessjuk - det är ett BARNKALAS!

En annan sak om det är släkting, bröllop, dop osv men på dessa barnkalas kan det jämföras med att komma hem på födelsedagsfika hos en kollega eller studentkompis och nej, då lägger jag inte heller så mycket pengar då blir det en kruka och en blomma, blombukett eller chokladask.

Så snälla sluta spendera så förbannat med pengar på födelsedagspresenter till en klasskamrat.

Kan tillägga att vi har 5 barn så att lägga 100 kr per kalas när det är kanske 3-4 kalas i månaden gör vi inte!

www.aftonbladet.se/wendela/barn/article11706091.ab
    skrietfrankarnfamiljen.blogspot.se/2009/05/kop-inte-sa-dyra-presenter.html
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/05/25/dyra-barnpresenter-3474/

• Skånetös67

Usch snåla hemska morsa....du bjuder bara på tårta, ingen korv
    och bröd eller nåt, och sen kan du med att gnälla över att din son
    får en present för "bara" 50 kr.
    Hoppas verkligen inte pojken som lämnade fram presenten såg din
    ogillande min. Han hade nog undrat varför födelsedagsbarnets mamma
    såg så arg ut för att han lämnat fram en present som var önskad???
    Du är bara för mycket alltså...fy f-n

• Foxy79

Du är girig!

Mina barn har varit på fem kalas sammanlagt senaste månaden. Jag hade aldrig kunnat köpa något så dyrt. Brukar handla för Max 70 kr.

• Höghus

tahira: De flesta barn jag känner tycker att det är spännande och roligt att se kompisen öppna den present man köpt. :) Vet att vi också väntat ibland men det är inte alltid uppskattat. Ang TS tycker jag att det är otroligt oförskämt att överhuvudtaget bry sig om vad presenterna kostar.

• Anonym

är det något som är pinsamt så är la det du

• icy

Minns en gång då ett barn hade något 10 års kalas.. Man märkte tydligt att vissa skröt och viftade med deras 500 lappar som dom gav till 10 åringen.. Barnet öppnade en present som innehöll 250 kronor och då tar en förälder (som gav 500kr) upp 250 kronorna och viftade och sa vilken fattiglapp är det som gett så här lite?? och alla skrattade.. Den som gav 250 kronorna var pojkens släkting eller något har för mig att han hade dålig ekonomi.

Där tyckte dom 250 kronor var löjligt lite, i jämförelse med 500 kronor som 10 åringen vanligtvis fick.

Det jag tänker är.. Hur kan man vara så självisk när man gör det för en god orsak? Handlar allt om pengar? Skiter verkligen alla i vad barnet själv vill eller tycker? Vem fan bryr sig? Det är ett KALAS. Barn bryr sig inte om du gör något som är gratis, som kostar 50 kr eller 1000 kronor. Dom bryr sig om att man lagt tiden att faktiskt tänka på dom och ge något, det spelar absolut ingen roll vilket värde den har. Vad hade du gjort om personen inte tog med någon present alls? Du säger själv att du inte vet om personens ekonomiska status, hur fan vågar du då vara så jävla bortskämd och oförskämd och tycka att det är för lite? Jag skäms över att vara människa ibland tack vare såna som du. 

• Amatullah

Ja, jag tycker det låter väldigt girigt. Det är väl tanken som räknas? Den familjen kanske inte hade råd med mer? Jag har aldrig hört att man köper en dyrare present än 50-100 kr när man ska på barnkalas. Jag har själv heller inte fått dyrare presenter av kompisar när jag var liten.

• Miss Cee

Ja du är snål/girig.

Cirka 50kr är alldeles utmärkt för en barnkalaspresent. Börjar man lägga mer än så gör man barnkalasen till något alldels för stort. Dyra presenter kan man få av familjen/släkten.

I det här fallet var ju dessutom presenten genomtänkt eftersom de tom frågade vad sonen önskade sig och köpte det.

Ordet
Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....