• Anonym (snålt?)

Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....

Idag hade min son 6årskalas och hade bjudit de flesta i sin klass. Vi bestämde att varken ha det superenkelt eller överdådigt, det var lite tårta och lekar och umgänge bara. Det var en del föräldrar med också, allt var väldigt lyckat och trevligt.

Vi hade bjudit in en pojke från min sons klass som kom på kalaset och lämnade fram ett litet paket till min son. Det visade sig innehålla en actionfigur med båt, en av de allra billigaste grejerna som går att få tag på  från den samlarserien (typ 50 kr) och visst blev min son glad, men jag tycker det är lite konstigt att ge en sådan billig sak.... Men jag kanske är girig? detta var alltså den enda presenten min son fick från denna pojke, inte något kort heller.  Av alla andra barn fick han en sak för åtminstone 100-200 kr och jag menar inte att man måste lägga så mkt pengar, absolut  inte! Men tycker det blev lite pinsam stämning när min son öppnade, ungefär som att få en penna i julklapp ungefär.

Pojkens mamma ringde min häromdagen och undrade vad min son  önskade sig och jag svarade "Actiongubbar ur X serien, men det är verkligen inte ett måste med en present" och jag tycker ändå att man borde förstå att det är ju bara något man säger, normalt sett tar man väl med sig en present? Ja, ni gjorde hon ju det, javisst, men det var verkligen den billigaste billigaste man kan få tag i....

Är jag snål?? ska jag antyda något eller låtsas som ingenting? ge hennes son något lika billigt tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:28
    Nej, jag kommer inte kontakta mamman och vi får se om min son går på den andra pojkens kalas i framtiden, har inte bestämt det än. Beror också på om de fortsätter vara kompisar.

Jag har fattat nu att 50 kronor tydligen är en normal summa för ett barnkalas, visste helt enkelt inte det. Är jävligt sårande och irriterande att hela tiden kallas för idiot och gris och liknande enbart pga en ENKEL FRÅGA.

Men visst, ni har väl rätt i att jag varit girig då. Kalaset var iaf lyckat och det är viktigast.

• Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....
  • Anonym (skäms!!!)
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:16:58 följande:
    jag lär verkligen inte min son nån girighet, han var nöjd med presenten och jag kommer givetvis  inte att säga något. Pojken som gav den verkade också nöjd. Jag har ingen aning om hans mamma är rik/fattig/medel!
    Förstår vad du menar. Men du vet väl att barn läser av dig och hur du reagerar mer än vad du säger? och med tanke på hur du skriver om hur du tänker, att de andra tänker "stackars fattiga barn"  så har du ju redan förmedlat detta.... och säkert har du pratat om detta hemma också....

Annars skulle du aldrig ha brytt dig från första början..... om det inte var " en grej".
  • Anonym

alltså ni bjuder på ett simpelt enkelt barnkalas med bara lite tårta och så har du mage att känna dig "kränkt" för att sonen fick en önskad figur han samlar på för en femtiolapp....

öhh?  Hur tänkte du nu?  

• icy
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:21:38 följande:
     Samtidigt skulle jag aldrig klara av att lämna min son på ett kalas med en present för 50 kr när jag förstår att alla andra köper mer, jag skulle skämmas som mamma.
    Självklart ska du skämmas som mamma, som förälder.. Gud vilken dålig mamma fy fy fy! En mamma som köper present för 50 spänn slår barnmisshandlare och pedofiler i hästlängder i VANVÅRD
  • Mystica

Orka bry sig vad saker kostar. Mina barn lämna en present för 20 kr när de andra kom med saker för 100-200 vår present blev den mest uppskattade av både barn och vuxna som villa ha likadana. Priset betyder inte allt jämt ts

• Lattjo

Sist min son var på kalas hade han med ett spel för 30,- och tänk, den pojken och hans mamma vart glada för det. Och tacksamma! Jag tycker snarare det är pinsamt när min son får dyra presenter för jag tycker att 100,- är MAX. Mer än så behöver man absolut inte köpa för tycker jag!

• Anonym (snålt?)
    viseversa skrev 2012-12-08 21:18:54 följande:
    Oj först var det DU som tyckte den var för billig men efter du sett allas reaktioner i tråden så försöker du vända det till att dom ANDRA tyckte den var för billig. pinsamt. 
    Nja, fick snarare känslan av att vi ALLA tyckte den var pinsamt billig...
  • tahira

Det här kan ju inte vara på riktigt. Men låt oss säga att det inte är ett troll:

VAD är det du blir fundersam över?

Hur de resonerade? Antagligen tyckte de att 50:- var lagom, och det tycker jag ockå.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • nozpa
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:25:08 följande:

Kanske märkte dom att du inte var nöjd med denna billiga present. Och det kanske dom tycke var pinsamt. Av dig alltså.
  • Anonym

Men tänk om det råkar vara tre kalas på en månad, då ska man alltså punga ut med 600kr! Det är ju inte inom rimlighetens gränser alls.
    Tycker att man ska uppskatta tanken bakom presenten inte priset.

Jag själv brukar rota igenom fyndlådorna på toys'rus och köper på mig ett gäng leksaker på en gång för mellan 15-50kr som sedan kan ges bort på barnkalas. Och vi har det gott ställt men jag gillar inte att det ska vara så hypat för det finns de som faktiskt inte har råd, som vänder på varje krona för att kunna få mat på bordet, de där 200kr kanske för dem är en halv veckas mat!

Det är inte priset på gåvan som är det viktiga det är omtanken bakom gåvan!  

• tahira
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:25:08 följande:
    Det är nog hos dig den där känslan sitter. En present på ett sexårskalas som kostar 50:- är INTE pinsamt billig. 

Att överhuvudtaget fungera över kostnaden på sonens presenter tycker jag är ett mycket märkligt beteende.  
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....