• Anonym (snålt?)

Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....

Idag hade min son 6årskalas och hade bjudit de flesta i sin klass. Vi bestämde att varken ha det superenkelt eller överdådigt, det var lite tårta och lekar och umgänge bara. Det var en del föräldrar med också, allt var väldigt lyckat och trevligt.

Vi hade bjudit in en pojke från min sons klass som kom på kalaset och lämnade fram ett litet paket till min son. Det visade sig innehålla en actionfigur med båt, en av de allra billigaste grejerna som går att få tag på  från den samlarserien (typ 50 kr) och visst blev min son glad, men jag tycker det är lite konstigt att ge en sådan billig sak.... Men jag kanske är girig? detta var alltså den enda presenten min son fick från denna pojke, inte något kort heller.  Av alla andra barn fick han en sak för åtminstone 100-200 kr och jag menar inte att man måste lägga så mkt pengar, absolut  inte! Men tycker det blev lite pinsam stämning när min son öppnade, ungefär som att få en penna i julklapp ungefär.

Pojkens mamma ringde min häromdagen och undrade vad min son  önskade sig och jag svarade "Actiongubbar ur X serien, men det är verkligen inte ett måste med en present" och jag tycker ändå att man borde förstå att det är ju bara något man säger, normalt sett tar man väl med sig en present? Ja, ni gjorde hon ju det, javisst, men det var verkligen den billigaste billigaste man kan få tag i....

Är jag snål?? ska jag antyda något eller låtsas som ingenting? ge hennes son något lika billigt tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:28
    Nej, jag kommer inte kontakta mamman och vi får se om min son går på den andra pojkens kalas i framtiden, har inte bestämt det än. Beror också på om de fortsätter vara kompisar.

Jag har fattat nu att 50 kronor tydligen är en normal summa för ett barnkalas, visste helt enkelt inte det. Är jävligt sårande och irriterande att hela tiden kallas för idiot och gris och liknande enbart pga en ENKEL FRÅGA.

Men visst, ni har väl rätt i att jag varit girig då. Kalaset var iaf lyckat och det är viktigast.

• Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....
  • Anonym (s)

Märklig trådstart. En mamma ringer och frågar vad din son önskar sig (så ambitiös är jag sällan själv när det gäller såna kalas), du tipsar och säger att det inte behövs nån present. Hon köper ändå det du tipsat om och din son får vad han önskat sig i födelsedagspresent. Jättebra! Vad snällt av dem. Det låter som om både du och flera av de andra som var närvarande är hemskt dåligt uppfostrade och jag hoppas verkligen att din son inte blir lika otacksam och gnällig som du. 

• Anonym (skärpning)

när mina barn var i den åldern var det verkligen fullständigt normalt om folk gav för 50-75 kr! Dessutom, om man har flera gäster och får flera presenter brukar det inte spela så stor roll, det försvinner i mängden. Barnen blir glada ändå.

och vadå "det är bara som man säger"?
    Nästa gång får du väl skriva i inbjudan att det är önskvärt med presenter för 100-200 kr....

varför skulle den andra mamman fatta att du inte menade vad du sa till henne? dumheter!

• nymedlem

Hur menar du med att "antyda något? Menar du till barnet eller tänkte du ringa mamman?? Kollar du alltid upp vad presenterna kostar?? Min son blir glad för prsenter - oavsett VAD han får. Lär ditt barn det också...

• broglo

Jag tycker ärligt talat inte att du är riktigt klok. 50-100 kronor tycker jag är en rätt rimlig prisklass på en present till ett sexårskalas. 200 kronor skulle jag, personligen aldrig lägga, faktiskt. VÄLDIGT billigt som du skriver i rubriken) tycker jag är... typ sju och femti.  Och skulle någon ha med sig en present för under en tia till mina barn i födelsedagspresent så skulle jag tänka att det väl fanns en bra anledning till det (typ familjen hade inte hunnit handla något annat, hade en ekonomisk svacka, eller något annat). 

Kort sagt: TS, skärp dig, det här är en tråkigt attityd.

• tahira

Sedan kan jag tillägga att jag aldrig förstått varför vissa kalas är organiserade så att barnet öppnar paketen medan gästerna är där. De allra flesta kalas jag varit på, och haft för sonen, går till så att man lämnar paketen på ett bord och sedan när gästerna gått hem öppnas de i lugn och ro. Och så skickar man ett tackkort vid ett senare tillfälle.

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Nellee
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:25:08 följande:
    Nja, fick snarare känslan av att vi ALLA tyckte den var pinsamt billig...
    DU bjöd pinsamt billigt. Lite sketen tårta och lekar? PinsamtKräks 
    Don't you black or white me
  • Anonym (???)

Mamman är så engagerad att hon ringer och frågar vad din son önskar sig och ser sedan till att han får det. Och du har mage att ens fundera på om det var för billigt??????????????

De enda pinsamma personerna i det här fallet är du och övriga som eventuellt fick för sig att reagera på om presenten var "för billig".

• nozpa
    Anonym (Usch!!) skrev 2012-12-08 21:27:26 följande:
    Fy fan för föräldrar som du.
    Hoppas ditt barn inte får några gäster alls på sitt nästa kalas.

Meh, knappast hennes barn fel.
  • Anonym

Är du seriös? Hur kan du tycka att 50:- är VÄLDIGT billig, och hur orkar du ens bry dig? Vad är det att bli fundersam över? 

Och det är klart att pojken som gav den verkade nöjd och din pojke blev glad, det hade varit helt fruktansvärt om barnet som gett den själv tyckte att det var "för lite" eller "för billigt", och du hade verkligen misslyckats som mamma om din son inte varit tacksam över presenten. 

• Nyfiken gul
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:25:08 följande:
    Nja, fick snarare känslan av att vi ALLA tyckte den var pinsamt billig...
    seriöst?  

Jag tror inte någon annan mer än du reagerade över presenten, som jag sa tidigare i tråden. Hur i hela friden kan man hålla ordning på vad allt exakt på öret kostar?

samma pryl kan skilja i pris enormt i olika butiker.

Plastfiguren han fick kan kosta 50 kr i en butik, 69 kr på nån annan affär och på nån stormarknad kanske rent av ännu dyrare...  På tradera kanske du får samma figur för en tia, helt ny... 

även om man tror att en sak kostar en viss summa kan du aldrig nånsin exakt veta vad personen har köpte den för i orginalpris. 
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....