• Anonym (snålt?)

Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....

Idag hade min son 6årskalas och hade bjudit de flesta i sin klass. Vi bestämde att varken ha det superenkelt eller överdådigt, det var lite tårta och lekar och umgänge bara. Det var en del föräldrar med också, allt var väldigt lyckat och trevligt.

Vi hade bjudit in en pojke från min sons klass som kom på kalaset och lämnade fram ett litet paket till min son. Det visade sig innehålla en actionfigur med båt, en av de allra billigaste grejerna som går att få tag på  från den samlarserien (typ 50 kr) och visst blev min son glad, men jag tycker det är lite konstigt att ge en sådan billig sak.... Men jag kanske är girig? detta var alltså den enda presenten min son fick från denna pojke, inte något kort heller.  Av alla andra barn fick han en sak för åtminstone 100-200 kr och jag menar inte att man måste lägga så mkt pengar, absolut  inte! Men tycker det blev lite pinsam stämning när min son öppnade, ungefär som att få en penna i julklapp ungefär.

Pojkens mamma ringde min häromdagen och undrade vad min son  önskade sig och jag svarade "Actiongubbar ur X serien, men det är verkligen inte ett måste med en present" och jag tycker ändå att man borde förstå att det är ju bara något man säger, normalt sett tar man väl med sig en present? Ja, ni gjorde hon ju det, javisst, men det var verkligen den billigaste billigaste man kan få tag i....

Är jag snål?? ska jag antyda något eller låtsas som ingenting? ge hennes son något lika billigt tillbaka?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-09 11:28
    Nej, jag kommer inte kontakta mamman och vi får se om min son går på den andra pojkens kalas i framtiden, har inte bestämt det än. Beror också på om de fortsätter vara kompisar.

Jag har fattat nu att 50 kronor tydligen är en normal summa för ett barnkalas, visste helt enkelt inte det. Är jävligt sårande och irriterande att hela tiden kallas för idiot och gris och liknande enbart pga en ENKEL FRÅGA.

Men visst, ni har väl rätt i att jag varit girig då. Kalaset var iaf lyckat och det är viktigast.

• Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....
  • tahira
    Höghus skrev 2012-12-08 21:36:11 följande:
    tahira: De flesta barn jag känner tycker att det är spännande och roligt att se kompisen öppna den present man köpt. :) Vet att vi också väntat ibland men det är inte alltid uppskattat. Ang TS tycker jag att det är otroligt oförskämt att överhuvudtaget bry sig om vad presenterna kostar.
    Ja, det kanske är olika. Här brukar de prata om dem i skolan och sådär. Nästan alla gör ju likadant här så barnen tycker det är självklart :-=

Jag upplever att det blir så himla stirrugt om paketen skall öppnas när barnen kommer, så kommer många på en gång eller så är man mitt uppe i något annat eller så blir det rörigt av andra anledningar.

20 paket som skall öppnas samtidigt som man har kalas blir liksom lite mycket känner jag.

Och det är inte helt sällan det blivit några dubletter och det går ju att lösa men det hade inte varit så kul för de som gett dem kanske att veta att han fick samma sak av någon annan.

Vi brukar ta några timmar på oss att öppna dem på kvällen. En i taget, prata en liten stund om presenten, leka lite med den kanske och sedan gå till nästa.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Anonym (snålt?)
    Nyfiken gul skrev 2012-12-08 21:21:27 följande:
    men vadå billig?

om det är något din son faktiskt önskar och samlar spelar väl priset inte någon roll?

Om din son pekat på just den specifika figuren och du sett att den kostat femtio kronor, hade DU själv ansett den vara för billig och struntat i att köpa den? 

Nej det hade jag ju förstås inte... som jag skrivit tidigare så kanske jag överreagerat, men det handlar nog enbart om att jag själv aldrig skulle komma på tanken att köpa nåt så billigt, skulle hellre leva på falukorv en veckan än stå på mig och köpa en present som är 150 kr billigare än alla andras, men jag VET att det är ynkryggat! Är sjukt osäker i såna situationer, faller genast för grupptrycket. denna mamman kanske inte gjorde det, jag vet inte.
  • SofiaNu

Men herregud människa, skärp dig! Det är inget bröllop det gäller, utan ett BARNkalas. Som så många redan påpekat, mamman var omtänksam nog att ringa och fråga om det var något speciellt din son önskade sig, och han får precis det även om det råkar vara den billigaste varianten. Det finns några olika orsaker till att de valde den billigaste gubben:

1.Du sa att det inte behövdes presenter, så mamman valde en enkel för att inte framstå som vräkig.

2.Familjen kanske inte har speciellt bra ekonomi.

3.Mamman tycker att 50 kr för en present till ett barn som inte är släkt eller nära vänner är precis lagom.

Jag själv trodde presenter till barnens klasskompisar var ytterst symboliska, typ pennor, en fint häfte, hårband osv. 

• Lattjo
    tahira skrev 2012-12-08 21:40:40 följande:
    Ja, det kanske är olika. Här brukar de prata om dem i skolan och sådär. Nästan alla gör ju likadant här så barnen tycker det är självklart :-=

Jag upplever att det blir så himla stirrugt om paketen skall öppnas när barnen kommer, så kommer många på en gång eller så är man mitt uppe i något annat eller så blir det rörigt av andra anledningar.

20 paket som skall öppnas samtidigt som man har kalas blir liksom lite mycket känner jag.

Och det är inte helt sällan det blivit några dubletter och det går ju att lösa men det hade inte varit så kul för de som gett dem kanske att veta att han fick samma sak av någon annan.

Vi brukar ta några timmar på oss att öppna dem på kvällen. En i taget, prata en liten stund om presenten, leka lite med den kanske och sedan gå till nästa.
    Det skulle aldrig funka att göra så på grabbens kalas. Här står kompisarna och väntar och stampar och vill se vad han får. Å andra sidan har jag ALDRIG varit med om att något blivit dissat utan alla paket anses lika bra. Det känns som jag har haft en rackarns tur när det kommer till sonens kompisar!
  • Anonym (snålt?)
    Anonym skrev 2012-12-08 21:24:11 följande:
    alltså ni bjuder på ett simpelt enkelt barnkalas med bara lite tårta och så har du mage att känna dig "kränkt" för att sonen fick en önskad figur han samlar på för en femtiolapp....

öhh?  Hur tänkte du nu?  
    Men alltså, barnkalaset kostade ju bra mycket mer än vad vi "tjänade in" om man nu ska använda såna knäppa jämföresler. det var inte enbart tårta utan även fiskdamm och lite priser till lekarna mm
  • Tittij
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:08:01 följande:
    Idag hade min son 6årskalas och hade bjudit de flesta i sin klass. Vi bestämde att varken ha det superenkelt eller överdådigt, det var lite tårta och lekar och umgänge bara. 

Är jag snål?? ska jag antyda något eller låtsas som ingenting? ge hennes son något lika billigt tillbaka?
    Nu förstår jag inte. Ett kalas med bara lite tårta och lekar är väl supernenkelt?!! Vad skulle annars vara enkelt??

Och att sen då klaga på en normal kalaspresent? Jag tycker du är pinsam och girig. Att du sen säger att det blev lite konstig stämning säger rätt mycket om dig. Jag gissar och är ganska säker på att du var den ENDA som reflekterade över vilken present din son fick.

Och vad menar du att du skulle antyda till mamman???
    Jag hoppas verkligen att du inte ens behöver fundera på vad ni ska köpa tillbaka, då jag absolut inte hade bjudit er.. Snobbar och folk som mäter värde i pengar har inte så stor plats i våra liv. 
  • Anonym (snålt?)
    Mystica skrev 2012-12-08 21:24:20 följande:
    Orka bry sig vad saker kostar. Mina barn lämna en present för 20 kr när de andra kom med saker för 100-200 vår present blev den mest uppskattade av både barn och vuxna som villa ha likadana. Priset betyder inte allt jämt ts
    ja jag ska försöka tänka mer så
  • tahira
    Anonym (snålt?) skrev 2012-12-08 21:41:41 följande:
    Nej det hade jag ju förstås inte... som jag skrivit tidigare så kanske jag överreagerat, men det handlar nog enbart om att jag själv aldrig skulle komma på tanken att köpa nåt så billigt, skulle hellre leva på falukorv en veckan än stå på mig och köpa en present som är 150 kr billigare än alla andras, men jag VET att det är ynkryggat! Är sjukt osäker i såna situationer, faller genast för grupptrycket. denna mamman kanske inte gjorde det, jag vet inte.
    Du verkar ju inte vettig överhuvudtaget, jag hoppas verkligen inte att du är på riktigt.

HUR kan man bry sig så mycket om pengar? HUR? Har du växt upp väldigt fattigt? Blivit retad för att du hade lite pengar under din uppväxt?
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Anonym (snålt?)
    Anonym (skäms!!!) skrev 2012-12-08 21:24:11 följande:
    Förstår vad du menar. Men du vet väl att barn läser av dig och hur du reagerar mer än vad du säger? och med tanke på hur du skriver om hur du tänker, att de andra tänker "stackars fattiga barn"  så har du ju redan förmedlat detta.... och säkert har du pratat om detta hemma också....

Annars skulle du aldrig ha brytt dig från första början..... om det inte var " en grej".
    Det VAR en stor grej för mig från början, men bara här i tråden har jag ju insett att alla köper billigare presenter än vad jag trodde, om nu folk talar sanning!" jag har då aldrig varit på nåt barnkalas där födelsedagsbarnet fått presenter för 30 kr, men det är ju jag det, jag som är en sån "snobb" som nån skrev
  • Lufsan
    Anonym skrev 2012-12-08 21:37:14 följande:
    är det något som är pinsamt så är la det du
    Precis! 
    En dag i sänder.
Svar på tråden Min son fick en VÄLDIGT billig present på sitt födelsedagskalas....