• Anonym

Pepparkaksgubben är rasistisk!

Flaminia skrev 2012-12-11 14:51:42 följande:

Ordet neger brukar försvaras med att det alltid hetat så och att neger kommer från ett ord som betyder svart och därför inte kan vara nedsättande. Idiot är fullt jämförbart eftersom utvecklingsstörda tills för inte så väldigt länge sedan kallades idioter och ordets ursprungliga betydelse är lekman eller icke yrkeskunnig, dvs. inte särskilt negativt laddad.
    Fast svart får man ju inte heller säga idag. Knappt att mörkhyad får användas.
    Anonym skrev 2012-12-11 15:37:51 följande:
    Men snälla lilla "Flaminia" Vad vill Du ha sagt? Jag är 50+ och har ALDRIG hört någon säga "neger"! för att beskriva en färgad och "negerboll" törs väl inte en kotte säga!  Du borde byta umgänge och träffa folk som är vidsynta!  Då får du kanske själv nya infallsvinklar!?
    Jag är 25 och jag säger alltid neger (mörkhyad om jag hinner tänka till lite innan) och negerboll säger jag alltid. Ska man säga "färgad"? Hur såg han ut? Ja han var färgad. Hur då färgad? Men du vet, färgad? Nej, vadå grön?
  • Anonym
    SteveBuscemi skrev 2012-12-11 18:34:02 följande:
    Varför kallar alltid smygrassarna sina meningsmotståndare för PK när argumenten tryter? Det blir lite sandlådenivå....

Och vad det anbelangar....så tycker jag att det är sandlådenivå,extra allt, att kalla folk för "smygrassar"!  Väx upp och vidga dina vyer
  • Anonym
    diana86 skrev 2012-12-11 21:45:18 följande:
    Tycker negerboll låter jävligt illa oavsett, va fan är problemet med havreboll el chokladboll?

hahahahahahahahahahahahaha javisst! Skärpning alla ni som beställer "negerbollar" på fiket. Tänk på Kunta Kinte och SKÄMS!!!!
  • Anonym
    diana86 skrev 2012-12-11 22:11:12 följande:
    Tänk på vanligt folkvett och hur ni uppfattas, utveckligen går framåt och språket också... Eller vill ni uppfattas som ohyfsade idioter?
    "Jävla bönder" och "ohyfsade idioter"? Hur står det till med ditt eget språkbruk? Jag skulle då aldrig uttrycka mig så mot mina medmänniskor, men i din värld är det väl huvudsaken att man inte säger "negerboll"?
  • Anonym
    diana86 skrev 2012-12-12 08:21:40 följande:
    Varför är du anonym om du står för att använda ordet negerboll?

Och du "diana86" är inte alls anonym eller?
    Och så detta med "negerbollen". Tänk så många svarta i fattiga länder som svälter och lider. Barn dör i sjukdomar som går att bota med medicin som ingen har råd med! Och så denna tröstlösa diskussion vi har här hemma om denna lilla "negerboll".......blir man trött eller blir man trött.
  • Anonym
    Delia skrev 2012-12-12 08:39:06 följande:
    Anonym: Vilket fantastiskt argument. Med den logiken får vi nog stryka 99,8% av alla diskussioner här på FL.

Nja jag vet inte om vi ska dra så stora växlar.  Jag kan i stället tänka mig att vi avdramatiserar negerbollen en aning och slutar göra den till en symbol för rasism!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 09:00:20 följande:

Nja jag vet inte om vi ska dra så stora växlar.  Jag kan i stället tänka mig att vi avdramatiserar negerbollen en aning och slutar göra den till en symbol för rasism!

*Suck*

Så trött på allt snack om att "avdramatisera" ordet "Neger", ja, "Neger", ordet försvinner inte bara för att du sätter "boll" efteråt och namnger en kaka det.

Varför kan vi inte avdramatisera ordet Mongo och Hora? Kan vi inte döpa en god kaka "Mongokaka" eller "Horboll"?

Självklart skulle det inte gå för både föräldrar till barn med DS och feminister skulle aldrig tillåta det.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 09:08:02 följande:

*Suck*

Så trött på allt snack om att "avdramatisera" ordet "Neger", ja, "Neger", ordet försvinner inte bara för att du sätter "boll" efteråt och namnger en kaka det.

Varför kan vi inte avdramatisera ordet Mongo och Hora? Kan vi inte döpa en god kaka "Mongokaka" eller "Horboll"?

Självklart skulle det inte gå för både föräldrar till barn med DS och feminister skulle aldrig tillåta det.

Men snälla människa! Hur gammal är du? "Mongokaka och horboll"? Om man kallar ett litet bakverk för "negerboll" behöver väl inte det betyda att man kallar svarta för negrer? Och man önskar verkligen att världens alla svarta inte hade större problem än att ett fåtal medelålders och äldre i Sverige kan råka undslippa sig ordet "negerboll".
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 09:18:41 följande:

Men snälla människa! Hur gammal är du? "Mongokaka och horboll"? Om man kallar ett litet bakverk för "negerboll" behöver väl inte det betyda att man kallar svarta för negrer? Och man önskar verkligen att världens alla svarta inte hade större problem än att ett fåtal medelålders och äldre i Sverige kan råka undslippa sig ordet "negerboll".

Och du missade poängen helt.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-12 09:55:31 följande:

Och du missade poängen helt.

Poäng? Men människa du skjuter ju flera meter i från målet!
Svar på tråden Pepparkaksgubben är rasistisk!