Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym

Introvert + introvert = sant?

Passar en introvert person bäst ihop med en annan introvert och extroverta passar bäst med varandra?

• Svar på tråden Introvert + introvert = sant?
  • Anonym (Anna)

Oj! Jag känner också igen mig i beskrivningen. Blir nästan tårögd, känns så skönt att få bekräftat varför man "är som man är". Jag jämför mig ofta med andra, tex de som har stort socialt nätverk o ofta träffar kompisar. Men samtidigt tänker jag ju att jag aldrig skulle orka med det. För att svara på TS:s fråga tror jag det beror på personerna. Min sambo är nog mer åt det introverta hållet, fast kanske inte lika mycket som jag. Det är ändå skönt att han inte heller har ett stort behov av socialt umgänge.

• Anonym (extrovert)

Nej absolut inte, jag är snarare extremt extrovert och min man var extremt introvert när vi träffades, även om han är snäppet bättre idag. Och jag skulle aldrig vilja ha någon annan

• Freddy
    Anonym (extrovert) skrev 2013-03-03 21:57:38 följande:
    Nej absolut inte, jag är snarare extremt extrovert och min man var extremt introvert när vi träffades, även om han är snäppet bättre idag. Och jag skulle aldrig vilja ha någon annan
    Är du också bättre idag? Glad Är han bättre från introvert  eller från extremt?
  • Anonym
    Anonym (Anna) skrev 2013-03-03 21:45:36 följande:
    Oj! Jag känner också igen mig i beskrivningen. Blir nästan tårögd, känns så skönt att få bekräftat varför man "är som man är". Jag jämför mig ofta med andra, tex de som har stort socialt nätverk o ofta träffar kompisar. Men samtidigt tänker jag ju att jag aldrig skulle orka med det. För att svara på TS:s fråga tror jag det beror på personerna. Min sambo är nog mer åt det introverta hållet, fast kanske inte lika mycket som jag. Det är ändå skönt att han inte heller har ett stort behov av socialt umgänge.
    Fattar inte varför man blir så glad över detta ord? Vad förändrar det att man hittat ett ord som beskriver ens personlighetstyp? Känns det mer berättigat att vara introvert när man vet att det kallas introvert, eller är det någon tillhörighetsgrej, tryggt att få sätta en stämpel på sig själv?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-04 05:07:11 följande:
    Fattar inte varför man blir så glad över detta ord? Vad förändrar det att man hittat ett ord som beskriver ens personlighetstyp? Känns det mer berättigat att vara introvert när man vet att det kallas introvert, eller är det någon tillhörighetsgrej, tryggt att få sätta en stämpel på sig själv?

Jag tycker inte alls att det är svårt att tatta.
    Men läs Freddys inlägg nr 20 som förklarar det bra, det vi inte har ord för kan vi inte heller förstå lär nån stor tänkare ha sagt. Jag tror på det och vem vill inte förstå sig själv.
    Det är inget fel att definiera sig själv, problemet blir när andra ska definiera en.   
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-04 05:07:11 följande:

Och varför skulle man behöva berättiga att man är introvert, tycker du att man behöver det?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-03-04 05:25:20 följande:

Och varför skulle man behöva berättiga att man är introvert, tycker du att man behöver det?
    Nej det är därför jag undrar! Varför räcker det inte att vara som man är utan att undra varför etc..
  • Anonym

Det verkar ju typ "oh jag har alltid undrat varför jag är si och så och beter mig sådär" "men  nu har jag hittat ett fint ord och då känns allting genast helt annorlunda". 
    Fast i själva verket förändrar det ingenting. Antingen är man nöjd och glad med hur man är och då spelar det ingen roll vad det heter, eller så vill man ändra på sig och då spelar det inte heller någon roll.

• Anonym
    Anonym skrev 2013-03-04 05:56:29 följande:
    Det verkar ju typ "oh jag har alltid undrat varför jag är si och så och beter mig sådär" "men  nu har jag hittat ett fint ord och då känns allting genast helt annorlunda". 
    Fast i själva verket förändrar det ingenting. Antingen är man nöjd och glad med hur man är och då spelar det ingen roll vad det heter, eller så vill man ändra på sig och då spelar det inte heller någon roll.
    Men nu lägger du ju värderingar i något som du själv har tolkat, det vet du ju inte något om, hur den människan tänker.
    Jag tror inte alls att det är så som du skriver.
    Jag tror som jag skrev att det handlar om att få ökad förståelse för sig själv och för något man gör eller inte gör, och ökad förståelse är ju första strået till förändiring OM man vill förändras.
    Men innan man förstår vilka processer som är igång så är man ett frö för känslorna och har svårare att styra dom. 
    Precis som när du tolkar in negativa saker i något som inte alls behöver vara negativt.
    Vet du varför du vill göra på det viset?

All terapi bygger på självkännedom, det är inte konstigt att människor tycker det känns bra att ha fått ytterligare en pusselbit till sig själva.
    Så visst förändrar det något, det ger ökad makt och kontroll över sig själv och sitt liv. 
    I förlängningen bidrar det till att man kan styra sitt liv bättre i den riktning man vill gå och få ökad livskvalite.

• Anonym (Anna)
    Anonym skrev 2013-03-04 06:14:50 följande:
    Men nu lägger du ju värderingar i något som du själv har tolkat, det vet du ju inte något om, hur den människan tänker. Jag tror inte alls att det är så som du skriver. Jag tror som jag skrev att det handlar om att få ökad förståelse för sig själv och för något man gör eller inte gör, och ökad förståelse är ju första strået till förändiring OM man vill förändras. Men innan man förstår vilka processer som är igång så är man ett frö för känslorna och har svårare att styra dom.  Precis som när du tolkar in negativa saker i något som inte alls behöver vara negativt. Vet du varför du vill göra på det viset? All terapi bygger på självkännedom, det är inte konstigt att människor tycker det känns bra att ha fått ytterligare en pusselbit till sig själva. Så visst förändrar det något, det ger ökad makt och kontroll över sig själv och sitt liv.  I förlängningen bidrar det till att man kan styra sitt liv bättre i den riktning man vill gå och få ökad livskvalite.            

Anonym skrev 2013-03-04 06:14:50 följande:
    Men nu lägger du ju värderingar i något som du själv har tolkat, det vet du ju inte något om, hur den människan tänker. Jag tror inte alls att det är så som du skriver. Jag tror som jag skrev att det handlar om att få ökad förståelse för sig själv och för något man gör eller inte gör, och ökad förståelse är ju första strået till förändiring OM man vill förändras. Men innan man förstår vilka processer som är igång så är man ett frö för känslorna och har svårare att styra dom.  Precis som när du tolkar in negativa saker i något som inte alls behöver vara negativt. Vet du varför du vill göra på det viset? All terapi bygger på självkännedom, det är inte konstigt att människor tycker det känns bra att ha fått ytterligare en pusselbit till sig själva. Så visst förändrar det något, det ger ökad makt och kontroll över sig själv och sitt liv.  I förlängningen bidrar det till att man kan styra sitt liv bättre i den riktning man vill gå och få ökad livskvalite.            

Tack! Det var ungefär så jag menade. Det känns ju som, även när man läser den här tråden, att det anses mer "ok" att vara extrovert. Jag upplever ofta att jag är annorlunda och känner som sagt igen mig mycket i det som stod i länken. DET känns skönt för då förstår jag bättre varför jag känner si eller så och att det är helt ok. Eftersom det finns både extroverta och introverta personer tror jag det finns en anledning till det, alla behövs! Jag tror det är bra med en förståelse att vi är olika.
Svar på tråden Introvert + introvert = sant?