• Anonym

Introvert + introvert = sant?

Passar en introvert person bäst ihop med en annan introvert och extroverta passar bäst med varandra?

• Svar på tråden Introvert + introvert = sant?
  • Anonym (intro + intro)

Både jag och min sambo är introverta. Vi är inte särskilt sociala med andra människor och har lite svårt för sociala aktiviteter om det inte är med personer som vi känner väl. Men hemma med varandra är det nog som hos de flesta. I sällskap där vi är känner alla och är bekväma så är vi båda mycket för att skoja och prata. Men grupperna får inte bli för stora, då tystnar vi båda två och håller oss i bakgrunden.
    Jag har varit tillsammans med en extrovert tidigare och upplevde det som otroligt jobbigt att han hela tiden ville att vi skulle bjuda hem vänner eller följa med på fester. Jag trivdes inte så. Och han hade inte trivts med att dra ner på det sociala.
    För mig kändes det som att hitta hem att hitta en man med lika litet socialt behov. Vi bjuder hem vänner ibland och så, men är överens om att de flesta helger vill vi ha fritt från sociala aktiviteter. Åker vi på fest så är vi också överens om att vi inte vill stanna hela natten och "får nog" av det sociala ungefär samtidigt.
    Men jag tror nog att det handlar lika mycket om andra delar i personligheten om man fungerar ihop eller inte. Jag skulle säkert kunna vara tillsammans med en extrovert om han hade personligheter i övrigt som passade mig och om vi kunde kompromissa med hur vårt sociala liv ska se ut på ett bättre sätt än vad jag och exet lyckades med.

• Anonym (ny-intro)
    Anonym (Introvert) skrev 2013-03-03 09:24:53 följande:
    Freddy och Anonym (hm), introvert har inget med blyghet att göra

Jag kan bara tala för mig själv, jag ogillar sociala tillställningar helt enkelt bara för att det blir för mycket av det "goda" skulle man kunna säga. När det är fester eller tillställningar med en massa folk som jag inte känner så brukar jag hålla mig lite i bakgrunden och observera alla andra.

Omgiven av folk som jag känner och är trygg med så är jag skojfrisk, kaxig och smälter in i gruppen... Men att agera enligt normen och vara deltagande tar på krafterna.

Det finns extremt mycket information om introverta på nätet. Jag hittade för ett tag sen en länk som är väldigt bra och förklarar 10 myter om introverta. Läs gärna den.

spatialorientation.com/2011/10/14/misreading-.../
    Oj jösses, det var som att läsa en biografi av mig själv det där :)! 
    Har inte riktigt tänkt i banorna att vara extrovert eller introvert tidigare, utan bara sett mig som en lite udda figur. eftersom jag skiljer mig mycket från mina vänner (som jag antar är extroverta eftersom de mer eller mindre är tvärt om än det som stod på din länk, hehe) 
  • Anonym
    Freddy skrev 2013-03-03 00:58:34 följande:
    Det här är ju spännande, jag antar att intro kan vara helt skilt från att vara blyg? Utan man försvinner in i det helt egna eller, hur funkar en riktigt kaxig introvert person?Glad

Det blir ju svårt att ens förhandla om hur tyst man vill ha det.

Jag är skitblyg men inte introvert alls :(
  • Anonym
    19leon73 skrev 2013-03-03 00:39:25 följande:
    Det är väl det som är det svåra i det hela, Jag har grymt svårt för att ta första steget och har ingen aning hur det skulle se ut om två introverta personer skulle gå på en blinddate.

Lite komiskt när man tänker på det. Två personer som sitter helt tysta....   sjukt nöjda med att inte behöva tala speciellt mycket. Till slut säger en av personerna något, den andra finner ämnet intressant, de konverserar i 5 minuter och sen sitter tysta i ytterliggare en timme...
    Fast just kärlek handlar väl inte så mycket om konversationer.
  • Anonym (Introvert)

Det var en verklig "eye opener" för mig också när jag hittade den länken.

Det var många poletter som trillade ner, jag har länge trott att jag hade aspergers, men jag tror snarare att jag är introvert.

Det är mycket som fallit på plats:

* varför är jag som jag är.

* varför mitt senaste förhållande inte fungerade.

* varför jag har så svårt att träffa någon att vara med.

* varför jag är så utmattad efter en dag på jobb.

* varför min chef tycker jag ska "ändra tonen" i mina mail till gruppen jag leder (jag tycker han daltar och att jag är rakfram och att de är vuxna människor som borde fatta bättre).

* varför jag hellre sitter ensam hemma i min lägenhet än att går ut och festar med mina kolleger.

Jag måste också säga att det finns personer i min närhet som förstår mig bättre än vad jag har förstått.

• 19leon73
    Anonym skrev 2013-03-03 10:15:56 följande:
    Fast just kärlek handlar väl inte så mycket om konversationer.
    Nej förvisso men säg den extroverta person som pallar leva i ett förhållande med en person som inte känner för att konversera..

Att samtala är viktigt för många, för mig räcker det med att personen finns i närheten för att jag ska vara tillfredställd.
  • Anonym
    19leon73 skrev 2013-03-03 10:19:00 följande:
    Nej förvisso men säg den extroverta person som pallar leva i ett förhållande med en person som inte känner för att konversera..

Att samtala är viktigt för många, för mig räcker det med att personen finns i närheten för att jag ska vara tillfredställd.
    Tänkte mest på dating-fasen..
  • Anonym

Jag är extrovert och hon är introvert.
    Det funkar skitbra och vi kompletterar varandra utmärkt.
    Hon är eftertänksam och klok.
    Jag är social och utåtriktad, tillsammans utgör vi ett suveränt team.

Men jag tror det handlar mycket om att acceptera och uppskatta den andra människan precis som den är, att inte försöka "konvertera" den andra att bli som man själv är.
    Att inse att det finns fler sätt att vara på än mitt och dom är lika bra som mitt.

• Anonym

Anonym (Introvert) skrev 2013-03-03 10:16:56 följande:
    Det var en verklig "eye opener" för mig också när jag hittade den länken.

Det var många poletter som trillade ner, jag har länge trott att jag hade aspergers, men jag tror snarare att jag är introvert.

Det är mycket som fallit på plats:

* varför är jag som jag är.

* varför mitt senaste förhållande inte fungerade.

* varför jag har så svårt att träffa någon att vara med.

* varför jag är så utmattad efter en dag på jobb.

* varför min chef tycker jag ska "ändra tonen" i mina mail till gruppen jag leder (jag tycker han daltar och att jag är rakfram och att de är vuxna människor som borde fatta bättre).

* varför jag hellre sitter ensam hemma i min lägenhet än att går ut och festar med mina kolleger.

Jag måste också säga att det finns personer i min närhet som förstår mig bättre än vad jag har förstått.
    Vad spelar det för roll vad saker kallas, man är ju likadan ändå..?
  • Freddy
    Anonym skrev 2013-03-03 10:32:49 följande:
    Vad spelar det för roll vad saker kallas, man är ju likadan ändå..?
    Det kan vara bra att sätta ord på verkligheten för att kunna tänka om den och dela dessa tankar med andra.
Svar på tråden Introvert + introvert = sant?