Introvert + introvert = sant?
Passar en introvert person bäst ihop med en annan introvert och extroverta passar bäst med varandra?
Passar en introvert person bäst ihop med en annan introvert och extroverta passar bäst med varandra?
Varför spelar det ens nån roll för någon annan om man får en AHA upplevelse av att inse att man är introvert? Många (inte alla) introverta är grubblare och har för vana att fördjupa sig i tankar, det är liksom en del av att man vänder sig inåt för att samla energi. Det vore väl ganska märkligt då om man aldrig funderat på varför man är eller upplever sig som annorlunda?
Det handlar förmodligen inte om varken att få det bekräftat eller att det förändrar något, utan om att en del av allt man grubblar på fått en förklaring. Sen är det lättare att förstå andra om man förstår sig själv. Det löser i sig inga problem, men kan kanske öka förståelsen när det gäller varför problemet uppstår.
För att återgå till trådens ämne, är jag introvert och har en introvert sambo. Det funkar förträffligt, men det beror nog mycket på att vi även kompletterar varandra på många andra plan. Jag har levt med extroverta, och för min del var det som highway to hell ungefär. Så här i backspegeln, finns inte en chans att det hade fungerat i längden med någon som alltid vill vara social, eller ve och fasa - hade klängt på mig hela tiden.
Hur stor inverkan det har beror kanske på hur man har sett sig själv innan. För den som alltid bara har konstaterat att: "Jag är lite tillbakadragen och njuter av ensamhet" blir det väl ingen förändring, men jag tror att många av oss har funderat på vad som är fel på oss och vilken diagnos vi kan tänkas ha eftersom vårt beteende går mot normen. Det är klart att det är en lättnad att inse att man inte har något fel som måste åtgärdas, utan helt enkelt att man har en helt normal, men något ovanlig personlighetstyp.
Gällande relationer kan det definitivt hjälpa att kunna sätta ett ord på vem man är. En extrovert person utgår från sig själv och antar att om en person inte vill ses så ofta eller inte säger mycket beror det på ett problem i relationen. En partner kanske blir misstänksam och undrar varför man är så hemlighetsfull och om man verkligen är ensam under de där promenaderna. Genom att kunna säga: "Nej, jag uppskattar vad vi har jättemycket, men jag är introvert och mitt sociala behov ser annorlunda ut" kan den misstänksamheten kanske försvinna och kommunikationen kan förbättras.
Tror det kan bli svårt med två personer där den ena är väldigt introvert och den andra väldigt extrovert. Sedan vet jag inte om allt går på den skalan. Jag har mycket mindre behov av att gå ut och träffa folk än min man medan jag har större behov av att umgås med en mindre krets. Jag har också större behov av att prata om känslor och prata genom problem. Vi gilla båda att diskutera och reflektera. Vi har grälat väldigt lite men ibland blir dessa olika behov ett problem. Kanske mest för att hans behov av mycket folk kan inte uppfyllas av en (mig) medan mitt behov av få personer nära kan uppfyllas av honom. Jag måste acceptera att det inte är mig det är fel på när han vill träffa andra människor och jag inte känner för det och att det inte är fel på honom om han inte vill sitta och mysa när jag vill. Det hade nog blivit ett problem om han aldrig ville umgås på tu man hand och jag aldrig ville träffa folk men nu är det ett gradproblem och då löser vi det genom att vi inte gör allt tillsammans.
Lite OT, men igår gjorde jag nåt som jag drar mig för, nämligen att gå till frisören. Tycker det är jobbigt med detta kall/småprat bara för att frisören (antagligen) tycker det är jobbigt med tystnad. Jag hade tur, det var en tjej som verkade helt ok med att det var tyst och vi pratade bara om frisyren och så. Hon kanske också var introvert.
jag känner lite som du där att kallpratet hos frissan ibland är jobbigt, men sen vissa gånger kan det gå jättebra att prata lite. Speciellt om det är en frisör som jag gått hos ett tag.
Känner jag inte för att prata eller inte vill ledas in i en konversation så säger jag bara är det okej om jag blundar och kopplar bort medan du klipper? Det brukar vara okej..
Hej! Jag heter Maja Lundbäck och är frilansjournalist. Jag undrar om det finns någon här som är introvert och tillsammans med någon som är extrovert (eller tvärtom) och som vill bli intervjuad av mig?
Artikeln ska publiceras i stort magasin för kvinnor. Hör av dig till mig på ml@majalundback.com snarast så berättar jag mer!