Inlägg från: Anonym (Ensam?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ensam?)

    Att inte känna sig hemma här i världen?

    Någon annan som känt liknande någon gång?

    Ända sedan jag var liten har jag haft den känslan att jag inte hör hemma i denna värld. Väldigt svårt att förklara. Man känner sig helt enkelt inte hemma någonstans. Allt känns fel. Man blir aldrig nöjd med något, utan man vill hela tiden bara försvinna från allt. Inte dö, nödvändigtsvis, men försvinna. Rymma från verkligheten.

    Nu har denna känsla funnits hos mig hela tiden dom senaste åren. Varje dag. Hur får man bort dom? Hur börjar man acceptera det liv man har?   

  • Svar på tråden Att inte känna sig hemma här i världen?
  • Anonym (Ensam?)
    lykantrophona skrev 2012-12-11 18:48:22 följande:
    Är det så att du längtar till något annat, eller längtar du bara bort från det du har?

    Har du prövat att hitta saker att vara tacksam för? Typ "jag hade inte träffat min vän X om jag inte levt det här livet" eller "jag är glad, för idag blev jag precis frisk från min förkylning" osv?

    Det är nog blandat. Men jag känner mig helt enkelt inte hemma. Detta har inneburit en hel del flyttar för våran familj tack vare att jag aldrig blivit nöjd. Jag har också haft (och har det) väldigt tufft just nu,men ändå infann sig denna känsla redan för 10-15 år sedan...

    Känns bedrövligt att hela tiden vilja bort. Inte vara kvar, och kanske t.om lämna allt. För att få ett liv som man knappt vet något om. Rörigt det vart... 
  • Anonym (Ensam?)

    Åh, ni anar inte hur lättad jag vart av era svar!

    Man går ju nästan och tror att man håller på att bli koko.

    Jag lever med ångest osv, vilket har gjort livet väldigt svårt för mig. Och när denna ångest är som starkast, så vill jag bara bort, fly på en gång. När den håller sig i schack, så vill jag ändå bort. Jag har aldrig vart en spontan människa, men just i det läget så skulle jag om jag kunde, ta mitt pick och pack och dra.

    Det var på tal att jag och familjen skulle flytta till en annan stad, men det blir aldrig så, vilket gör mig ännu mer ledsen, för då känns det mer eller mindre som allt i mitt liv blir så begränsat, just för att man inte får vidga sina vyer. 

    Precis som ni säger så lever man ju inte. Man bara längtar till något helt annat, som man inte ens vet vad det är. Och det känns så skrämmande att tänka sådanna tankar också när man har familj (då jag har 4 barn under 7år). 

    Jag kan aldrig vara kvar på ett och samma jobb i en längre period. Likaså med hem. Jag trivs inte med något.

    Min tanke på jag har hela tiden är; jag är inte menad till detta liv. Jag hör inte hemma här.

    Detta betyder ju inte som jag skrev innan, döden. Men det är blandat, om ni förstår vad jag menar?               

  • Anonym (Ensam?)
    Anonym (kolla upp) skrev 2012-12-13 19:22:27 följande:
    Har du kollat in ADHD och Aspergers



    Nej. Har inte fått någon diagnos. Jag har fått diagnoserat mig själv när det kommer till depression och ångest...
  • Anonym (Ensam?)
    Anonym (svartvit) skrev 2012-12-12 21:27:32 följande:
    Har alltid kännt mig som en svart pric på ett vitt papper. Aldrig i hela mitt liv har jag kännt mig hemma. Till synes ser jag normalt ut och folk blir verkligen cockade när jag berättar hur jag vrkligen har det.

    Jag känenr mig utanför, passar inte in och hemlös fast i kroppen.

    Just i dessa dagar är det enormt tungt. Denna känsla har lett till att jag endast har ett par bekanta i yttre krets. Och tysnaden kväver mig. Fullkomligt drunknar i den. Inatt tog jag en tablett bara för att få en natt utan ensammardrömmar.

    Väg ur detta, ingen aning. Hoppet är som borta med vinden.    



    Jag lider verkligen med dig. Vissa dagar vill man bara krypa ur sitt egna skinn, då man inte vet vart man ska ta vägen med sig själv...
  • Anonym (Ensam?)
    Anonym (fia) skrev 2012-12-13 20:46:26 följande:
    Jag känner likadant och har alltid gjort. Innan var jag "nöjd" med att känna att jag inte ville finnas, för det gav mig inget att leva och det var bara så det var, men nu har jag istället börjar bli desperat i jakten på mening. Har blivit ganska impulsiv och får för mig att jag ska flytta till andra änden av landet (eller varför inte andra änden av världen), eller hitta på något annat galet. Allt för att finna den där känslan av att ha hittat rätt. Jag är så vilse och springer åt alla håll på en gång, och ingenstans kan jag finna ro. Ingenstans kan jag känna mig hemma och veta att "detta är rätt".



    Det är ju så svårt när man inte vet själv vad man vill, eller precis hur man känner. Det enda man känner är just att allt är fel, och inte menat för en själv.

    Det jag undrat mest är just varför denna känsla infinner sig hos en. Vad är det som gärna att man inte känner sig hemma, någonstans?
  • Anonym (Ensam?)
    orolig2121 skrev 2012-12-13 23:33:00 följande:
    Du säger att det är tufft just nu. Har du fler beteenden/tankar/känslor som du tycker är avvikande? Hur tycker dina närmaste att du är som person?



    Det beror nog på vad man anser är avvikande. Jag lever med daglig ångest och depression så jag är inte samma person som jag var för ett par år sedan. Jag äter tabletter och ska snart börja KBT. Dock så så psykologen inget om dessa känslor ...
  • Anonym (Ensam?)
    Anonym (tvärtom) skrev 2012-12-13 23:46:50 följande:
    Jag känner igen det ni beskriver men för mig yttrar det sig tvärtom: ingen längtan efter nåt och inga drömmar.Jag har liksom givit upp invärtes även om jag kämpar till det yttre för ett bättre liv.Har man det som jag väldigt svårt , bl.a pga sjukdom så räcker det inte att det blir lite bättre - det är ändå på minus och livet mest känns som en plåga.

    Jag är så väldigt uppfylld av att jag inte vill leva - att livet bara känns som en plåga.Jag lever ganska mycket här och nu men här och nu känns som en plåga! Jag skulle behöva ha drömmar och önskningar! 



    åh, kram till dig!
  • Anonym (Ensam?)
    Anonym skrev 2012-12-15 13:23:42 följande:
    Jag känner igen mig. Jag känner mig som en betraktare en som inte riktigt är med i matchen. Alla andra lever sin dröm medan jag står o stampar. Utåt sett är jag en trevlig social o lycklig person. Men i mitt inre är jag djupt olycklig. Ingen vet hur jag känner då jag har skuldkänslor för att jag känner som jag gör. Jag har släkt och vänner, tre fina välartade barn ett vackert hem sommarställe osv. Då ska man ju må bra, eller? Drar mig undan och döljer hur jag mår men i min ensamhet rinner tårarana oavbrutet.



    Det kunde ha vart jag som skrev det.Kram till dig!

    Hur gör du? För att stå ut?
  • Anonym (Ensam?)
    Anonym skrev 2012-12-22 19:12:17 följande:
    Tack... Jag håller masken för att skydda mig själv. Medlidande som är riktat mot mig är bland det värsta jag vet. Jag avskyr tanken på att vara samtalsämne när jag inte är närvarande. Att de pratar om mig och ojar sig å mina vägnar. Jag kan berätta saker men först när de är ur världen. Ingen visste exempelvis vilket helvete jag hade innan skilsmässan. Min ex. make led av panikångest och depression och jag höll masken ich drog hela lasset med barn, hus, arbete samt hans ältande dygnet runt så fort han såg mig. Alla trodde att jag var "lat" som inte hängde med på div strapatser men jag höll på att gå under. I efterhand har de förstått att det var därför jag inte följde med.



    Åh fy. Jag är ledsen... Jag hoppas du hade en fin jul iallafall!
  • Anonym (Ensam?)
    Anonym (enstöring) skrev 2012-12-25 13:39:12 följande:
    Hej, vilken "bra" tråd! Känner igen mig så mycket. Det första jag tänkte på när jag såg översktiften var just autism i någon form som några även skrivit.
    Jag har en förälder som inte alls beter sig normalt socialt, och funderar på om jag även bär något som ställer till det för mig. Jag är uppvuxen hos den föräldern och har trott att min dåliga barndom är orsaken till mitt mående, det är den nog så klart med det kan även finnas genetiskt.

    Jag vill ofta fly från det som är jobbigt, och vara ensam. Har känt mig fångad i mina relationer och tror inte att jag klarar ens enkla saker på mina arbeten jag haft.
    Brukar själv lämna mina olika arbeten för att jag inbillar mig att jag inte duger eller är önskvärd. Resultatet blir så klart ekonomiska problem och så är man nere i en mycket större grop än det skulle vara. 

    Har tre fina ungar men deras far, mitt ex, är den svartsjuka typen och har inte kommit över att jag lämnade honom. Han känner mig mycket bra och vet precis hur han ska sänka mig så jag inte klara av att ta mig upp på flera månader. Jag är igentligen en snäll och mycket trevlig person, men nu är jag på botten igen så det funkar inte med barnen längre.

     Funderar på att lämna i huvudet för utredning med är rädd för att inte komma därifrån utan diagnos(=defekt) 

    Är avundsjuk på alla som verkar ha det så enkelt. Men denna tråden fick upp ögonen på mig att många som ser ut att ha det så bra kanske igentligen mår som jag. Liten tröst är det ändå. Kram TS
    Jag kände mig ganska ensam med detta, så min tanke var att starta en tråd, för att se om det fanns fler, som kanske mår lika dåligt, som vill prata av sig. Och jag är "glad" över att vi är en del, men också så ledsen över hur ni alla mår, liksom jag, så dåligt.

    Jag önskar det fanns något som jag kunde göra, för alla er. <3 
  • Anonym (Ensam?)
    Anonym (tvärtom) skrev 2012-12-25 17:19:23 följande:
    Såååå tungt.Så ensam.
    Berätta!!!
Svar på tråden Att inte känna sig hemma här i världen?